Senaste nytt

Los Angeles - vad göra och se? Var bo?

jsn

Medlem
Funderar på en långhelg i Los Angeles innan februari månads utgång. Har aldrig varit där tidigare...
Vad rekommenderar ni at man skall se och göra?
Var skall man bo?
"måste" man ha hyrbil? Eller är det rimligt med taxi/uber till/från LAX samt någon enstaka resa i LA, samt gå resten?
Ytterligare tips mottages tacksamt!
 
När det gäller hyrbil, skulle jag generellt säga nej. Det är smidigt med uber/lyft och de kommer oftast inom några minuter. Du slipper dessutom leta och betala för parkering. Senast jag hyrde bil i LA var 2010.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

palmen

Moderator
Definiera långhelg!

Jag brukar välja billigt boende vid flygplatsen. En bra dag går det att få för ca 1200-1500 SEK. Då jag dricker alkohol skippar jag hyrbil helt och åker Uber/lyft överallt.

Shuttle till flygplats hotell ingår. Du kan alltid plocka ut hyrbil en dag om du är där längre tid.

Bosätt dig it ett område nära till det du vill se och uppleva. LA är gigantiskt så finns inget ställe som är nära till allt.
 

squeezen

Medlem
inne på samma spår, ingen hyrbil, långhelg för mig är allt mellan 24-72h på plats :)

Men manhattan beach har blivit en favorit med ett par tre bra ölställen.
En gång drog jag och brorsan till six flaggs en dag och jobbade adrenalinkinck.
Nån gång mer shopping, sightseeing.
Ölande brukar stå högt på vår agenda så då utgår vi från bryggerier och kommer ofta ut lite från stan så hotell blir mer skäligt i pris.
Uber osv funkar smidigt och är billigt för stunden tills alla olika hopp sunmeras hemma sen…
 

igelkotten

Medlem
Lite dyrare kanske, men du kan bo Santa Monica där det finns massor av restauranger och butiker. Från Santa Monica kan du ta spårbunden kollektivtrafik till downtown LA och även enkelt ta dig från DTLA till Hollywood. Du kan även hyra cykel för att transportera dig längs kusten, t ex cykla till Venice och Marina del Rey.

Om du gillar standup rekommenderar jag varmt Comedy Cellar i West Hollywood. Även mitt i veckan uppträder världskända komiker

Jag själv skulle dock tagit hyrbil - allt jag gillar göra som typ hitta nice matställen, ta det lugnt vid stranden osv, är mycket lättare med bil. Har aldrig haft problem med parkering eller annat. Däremot kan jag förstå att det är skönt att ha saker inom gångavstånd - ofta bor jag nära Manhattan Beach eller Hermosa Beach där det är enkelt att ha bilen men även finns trevliga samhällen vid stranden man kan gå till.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Oliver Khan

Medlem
För en långhelg skulle jag bosätta mig i santa monica, venice, eller marina/playa del rey relativt nära kusten och flygplatsen. Hyrbil rekommenderas alltid i LA men man klarar sig med uber/lyft en kortare tid om man ej vill utforska ett flertal andra stadsdelar. Manhattan/Hermosa beach är nice men rätt begränsat i mitt tycke framförallt för boende. Getty museet har fin utsikt annars Griffith park eller Runyon canyon lite länge norrut. Venice har skön vibe och Santa Monica bra käk/dryck. En utekväll i artdistrikt/DTLA är oxå nice med flera takterasser att välja på. Provsmaka rattlesnake sausage och craft beer på Wurstküche
 

John Milner

Medlem
Avdelningen gratisnöje i LA om du bor längs kusten - låna/hyr en cykel på hotellet om vädret tillåter och ta en tur så långt du orkar/vill. Det finns en fin cykelväg längs med kusten/stranden som är flera mil lång. Den passerar all kända stränder. Vi cyklade Redondo Beach till Santa Monica Pier och tillbaka senast vi var där. Hur många vattenhål du besöker längs vägen är upp till dig... Stanna gärna en stund när du cyklar förbi LAX och titta på alla plan som lyfter ut över havet. När det kommer till Venice Beach är jag lite kluven... det känns som att uteliggarna och krimskramsbutikernasomsäljert-shirts har tagit över boardwalken, det finns såklart fortfarande genuina butiker och restauranger men det kan säkert någon annan tipsa om. Önskar en trevlig resa!
 
Toppen