Senaste nytt

Livet som fraktkurir (Liverapport)

1 timme kvar till boarding.... Efter snack med fraktfirman blev de 20:40 flighten... Dock sa dom att ifall helikopterservicen funnits kvar Helsingfors - Tallinn hade dom inte tvekat att skicka mig med den.

image.jpg

Efter mycket om och men slutade de med att man fick stå i transferfiskens kö i 15 min och är nu bokad på en flight 20:40 ikväll.... Frågade om någon typ av kompensation, alternativt voucher till Loungen, nada.... Till slut fick jag en voucher på 17 euro att använda på hela flygplatsen.

Förseningen enligt dom berodde på en passagerare som aldrig dök upp och dom tvingades lasta ur bagaget, men kan de verkligen vara så? Vi avgick 1 timme sent från Arlanda, landa 10 min innan min avgång mot Tallinn och dom kunde inte hålla planet.

Vad säger 261/2004 gudarna, har man ett case här eller?
Tveksamt, men kanske är mitt svar :)

Passagerares bagage måste resa med passageraren så de gör helt rätt att lasta av väskorna.

Nu 10 minuter till boarding, lyckades träffa på @Tommy Palomäki som var på väg till Stockholm.

Nu sitter man vid gate och hoppas på att de blir en ATR72-600 och inte en -500. Inga fler förseningar nu!

image.jpg

Jag väntar ivrigt på det där sms'et och hoppas att jag är ledig då. De gånger jag sett att du farit iväg på forumet har dock alltid varit de få dagarna jag faktiskt måste vara på jobbet, men blir avis ändå!

• Gilla
Reactions: Gus
Efter mycket om och men slutade de med att man fick stå i transferfiskens kö i 15 min och är nu bokad på en flight 20:40 ikväll.... Frågade om någon typ av kompensation, alternativt voucher till Loungen, nada.... Till slut fick jag en voucher på 17 euro att använda på hela flygplatsen.

Förseningen enligt dom berodde på en passagerare som aldrig dök upp och dom tvingades lasta ur bagaget, men kan de verkligen vara så? Vi avgick 1 timme sent från Arlanda, landa 10 min innan min avgång mot Tallinn och dom kunde inte hålla planet.

Vad säger 261/2004 gudarna, har man ett case här eller?

Jag hänger inte med på varför du inte skulle ha ett 261/2004-case? Är det bokad på genomgående biljett och du ankommer så pass mycket senare till Tallinn måste du ju ha möjlighet att få kompensation.

Det er slett ikke uvanlig at det kan ta laaaaaang tid å finne en koffert, de minst morsomme tilfellene er når en pax utelater å dukke opp og man leter etter baggasjen... Som ikke er lastet ombord allikevel. En A321 tar sykt mye cargo, og alt må offloades til man finner baggen - og deretter skal det onloades. Det tar tid... mycket mycket tid. Dessverre. Skjønner ikke hva folk driver med når de sjekker inn bagg og så bare forsvinner mellom innsjekk og gate. Om det er "grounds for compensation" vet jeg ikke, generelt synes jeg at slike ting flyselskapene ikke kan noe for ikke er noe å rope opp om, men nå får jeg vel snart folk på ryggen om at jeg elsker Finnair og ikke er til å høre på ;)

PS: NoRRA (ex flybe nordic) har bare ATR72-500 :) Den eldste 9 år, den yngste 3 år.

Intressant rapport! Jag vill också ha ett sådant här jobb. Var hittar man dom? Arbetsförmedlingen? :D

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen