Senaste nytt

[Liveish] Till Montana och Oklahoma i SAS Plus

Gnopps

Medlem
SK CPH-LAX
Flygplanet som skulle utföra flygningen kom från EWR, dit det flugit med 2t försening. Istället för att öka på förseningen (vilket var fallet senaste jag flög långt med SAS) lyckades SAS hämta in tiden och vi kom iväg bara en halvtimme sent från Köpenhamn. För övrigt härligt med så stora ytor i E-området på Kastrup, jämför med många andra flygplatser där man står packade innan ombordstigning (OSL t ex) för långdistans. Jag hittade lätt ett tomt område att göra lite stretching på innan flyget.

Det här är mitt fjärde långa flyg med SAS i en kabin man kan bli uppgraderad från sedan jag fick diamantkortet. Av dessa har jag fått 1 courtesy upgrade (vilket gjorde nästa flyg ogiltigt). Jag har hållit noga koll på bokningsläget och två dagar innan flyget fanns det 8 platser tillgängliga i affärsklass. Dagen innan blev 2 personer uppgraderade från Plus till affärsklass (enligt säteskartan), samtidigt som en handfull kom till Plus från ekonomi. Under natten blev sedan de resterande 6 platserna uppgraderade till affärsklass, jag inte en av dem. På ett dagflyg inget att hänga mycket läpp över, och jag har fortfarande en CU-ratio på 33%

Väl ombord var ungefär hälften av platserna tagna i Plus, ekonomi mycket fullt och affärsklass helt fullt. Det låg amenity kit och vattenflaskor endast på de säten som är förbokade, vilket egentligen är bra. Jag skulle föredra att inte få necessärer på flygen (så mycket onödigt skräp som skapas!) och istället att det fanns en korg eller liknande man kunde plocka på sig ifrån – så jag slipper få nya platstrumpor varenda flygning...

SAS Plus har en bra produkt hårdvarumässigt tycker jag:
1699492964413.jpeg


Mitt standard flygarkit är en necessär med bok, hörlurar, pass, osv. så man slipper ha hela ryggsäcken med vid fötterna samt på långträckor tofflor:
1699493036095.jpeg


Då kabinen höll sig luftig i form av tomma säten hade jag valt fönsterplats på höger sida. Fördelen är att man kan ha fönstret öppet utan sol som skiner in, men man hamnar lite längre bak i kön när man ska ut till immigrationen i USA. Väldigt skönt med tomt säte bredvid, tyvärr var det molnigt större delen av sträckan så det gick inte att se så mycket landskap. Jag fick istället möjlighet att beundra Kastrups landningsbanor då vi tillsammans med övriga flygplan blev stående 10 minuter innan startbanan i väntan på att någon skulle ”do some calculations on the runway”. Naturligtvis hade jag kameran på, men den ligger ju alltid några sekunder efter.

Uppe i luften kom servering igång snabbt men återigen försvinner premiumkänslan då man ska beställa all dricka samtidigt och sedan sitter med ett white trash lager av dricka framför sig.. Att flygvärden går runt med plastpåsar man själv får slänga i tar och också bort lite av premium i premium ekonomi. Maten verkligen god, men efterrätten förblev oäten (trots att det brukar vara min höjdpunkt). Sedan fick vi sitta nära på en timme innan brickorna plockades bort. Besättningen för övrigt av det äldre gardet och överlag mycket trevliga och effektiva med lite personliga toucher. Vattenrundor gjordes 5-6 gånger under flyget. Det har tidigare diskuterats vad som egentligen ingår (godispåse, choklad, osv.) då man reser långsträcka med SAS Plus och SAS verkar ha löst det här genom att helt sonika ta bort menyerna från Plus-kabinen. Det finns en meny i skärmen men den listar enbart dricka och nötter.

Fördrink, lunchdrink, samt övrig dricka på en gång:
1699493068182.jpeg


Lunch:
1699493080775.jpeg


Godisrunda några timmar in:
1699493098769.jpeg


Å en rulle kom förbi också:
1699493112436.jpeg


Supergoda dillmorötter en timme innan landning:
1699493208441.jpeg


Min IFE-skärm hängde sig några gånger men jag lyckades lösa det själv genom att hålla inne på-knappen tills maskinen startade om. Jag använde inte skärmen till annat än karta utan tittade istället den helt underbara tv-serien Fargo för tredje gången (ungefär samtidigt som vi flög över området den utspelar sig i) – verkligen en serie jag kan rekommendera för manus, scenografi, musik, mm.! Jag jobbade en del och internet är verkligen toppen för att kunna göra detta. I praktiken var internet under större delen av resan tyvärr obrukbart för annat än chatt-meddelanden så det fick bli offline-arbete.

Skärm som hängde sig:
1699493193576.jpeg


Också fin underhållning:
1699493148061.jpeg


Under vår inflygning såg jag en Emirates A380 som landade 15 minuter innan oss till samma terminal. Trots detta var det så gott som ingen kö till immigrationen och jag kom fram till kontrollanten efter enbart 6-7 minuters köande. Mycket stor skillnad mot Chicago och Miami där jag vant mig vid runt en timme att vänta. Det fick bli att byta till t-shirt och traska till hotellet

In-N-Out burgers där jag (och säkert flera andra här) suttit ett par gånger och tittat på flygplan:
1699493285517.jpeg
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Tack för alla kommentarer hittils! Det uppskattas verkligen!

Kan någon skaka fram länk till detta vore det kul att läsa i efterhand!
Tyvärr verkar reserapporten ha försvunnit i och med att forumet här migrerades från .se till .com (om inte någon lyckas hitta). Rapporten finns fortfarande på Archive utan bilder dock (avbryt laddning då texten kommit upp, annars dyker en businessclass-reklam upp som mörkar texten):
* Del 1: https://web.archive.org/web/2020081...31-flyg-pa-9-dagar-i-ekonomiklass-pa-skyteam/
* Del 2: https://web.archive.org/web/2020081...31-flyg-pa-9-dagar-i-ekonomiklass-pa-skyteam/

Jag har fortsatt med dessa resor (12 SAS-flyg på 2,5 dygn för fyra år sedan, till Laos via USA x2 för fem år sedan, osv.) men inte skrivit om dem.
 

Gnopps

Medlem
UA LAX-DEN
Efter att jag landat i Los Angeles passade jag på att besöka United-terminalen för att byta till ett tidigare flyg dagen efter. United erbjuder (förenklat) tre sätt att boka om sitt flyg:
  1. Enligt biljett-regler
  2. SDC: Gratis ombokning för statuspassagerare om flyget är inom 24t och det finns plats i samma bokningsklass
  3. Standby: Man får gå på väntelista för ett tidigare flyg inom 24t utan kostnad
Jag var bokad med en sen ankomst i Kalispell eftersom detta var billigast, och ville gärna komma med den tidigare anslutningen istället genom att använda mig av SDC eller standby. Detta har jag gjort tidigare och jag kan reglerna väl. SDC såg jag i inchecknings-automaten fanns inte tillgängligt för flygen jag ville ha, så jag ville bara läggas till på standby-listan för morgonflyget Los Angeles-Denver (man kan inte gå standby på mer än ett flyg i taget). För detta behövde jag prata med personalen i incheck. Den första personen jag pratade med sa att jag måste gå till gaten för att göra det (fel). Andra personen sa att jag måste gå till Assistans-disken och således började jag köa till den ensamme personen i assistans-disken.
När jag stått där en fem-tio minuter kom en av personerna som cirkulerar vid checkin-automaterna och sa att hon ska hjälpa mig. Jag förklarade att detta är något som inte går att lösa via checkin maskinen eftersom det inte går för standby på endast ett segment. Hon upprepade kraftfull att hon ska hjälpa mig. Jag följde med henne till checkin-automaterna och den visade inte alternativet jag ville ha, däremot började agenten på eget bevåg ändra mig till ett senare flyg där – något jag lyckades stoppa precis innan hon tryckte på ”Confirm”. Jag förklarade återigen vad jag ville, att det måste göras manuellt och fick till svar ”Are you telling me how to do my job?”. Hon tog med mig till sin arbetsdator och jag fick typ ursäkta att jag inte menade något illa när jag försökte förklara vad jag försökte åstadkomma. Hon försökte i sin maskin men fick ej fram alternativet och sa att standby kan man endast göra samma dag. Jag kontrade med att det är 24t som gäller, och visade Uniteds hemsida där det stod svar på vitt. Hon ifrågasatte att ”some webpage” skulle veta mer än hon visste men gick för att fråga en kollega. Till sist kom hon tillbaka och sa att det är möjligt men att jag får gå till assistans och köa för att få det gjort. Utan någon ursäkt från henna och bara en kaxig attityd fick jag ställa mig längst back i kön jag tidigare köat längre fram i.
Jag har jobbat många år inom kundservice inom reseindustrin, hållt massivs med utbildningar om hur man bemöter kunder så ni får lita på mig när jag säger att jag var artig, respektfull och tålmodig när jag pratade med henne. Denne agent hade en sällan skådad kombination av dålig kunskap om sitt jobb, förskräckligt kundbemötande och dålig attityd. Efter ett tag kom jag fram till assistansdisken som kunde lägga till mig på standby utan problem men också proaktivt erbjöd att istället göra SDC till flyget jag ville ha (dvs. bekräftad plats) – allt löst till sist av kompetent personal!

Jag promenerade 30 minuter till Hilton vid flygplatsen. Att promenera till hotell i USA är alltid ett okänt äventyr med trottoarer som plötsligt tar slut, vägar som blir stora leder, folk som tittar konstigt på en, osv. Detta hotell har jag bott på ett par gånger tidigare och visste att det går fint att promenera till. Blev uppgraderad till runway-view vilket jag uppskattade, även om de tyngre flygplanen väckte mig ett par gånger då de startade.

Utsikt från hotellrummet med SAS-planet på väg tillbaka till Danmark:
1699547031716.jpeg


När jag checkade in till mitt flyg på morgonen erbjöd appen dessutom SDC på det tidigare flyget till min destination Kalispell, vilket betydde att jag slapp standby och kom fram lunch istället för kväll. Toppen!

Flyget från Los Angeles avgick på den hemska tiden 0508 men tack vare min jetlag hade jag inga problem att vakna vid 02.
 
Uppe i luften kom servering igång snabbt men återigen försvinner premiumkänslan då man ska beställa all dricka samtidigt och sedan sitter med ett white trash lager av dricka framför sig.. Att flygvärden går runt med plastpåsar man själv får slänga i tar och också bort lite av premium i premium ekonomi. Maten verkligen god, men efterrätten förblev oäten (trots att det brukar vara min höjdpunkt). Sedan fick vi sitta nära på en timme innan brickorna plockades bort. Besättningen för övrigt av det äldre gardet och överlag mycket trevliga och effektiva med lite personliga toucher. Vattenrundor gjordes 5-6 gånger under flyget. Det har tidigare diskuterats vad som egentligen ingår (godispåse, choklad, osv.) då man reser långsträcka med SAS Plus och SAS verkar ha löst det här genom att helt sonika ta bort menyerna från Plus-kabinen. Det finns en meny i skärmen men den listar enbart dricka och nötter.
Grym rapport!

Gällande vad som ingår i PE, är det så att man inte längre kan gå bak till galley och be om en GT eller en påse cashew-nötter?
 
Tyvärr verkar reserapporten ha försvunnit i och med att forumet här migrerades från .se till .com (om inte någon lyckas hitta).
Inga bilder här heller tyvärr men själva rapporterna iaf:

 

Resenären

Medlem
Jag har jobbat många år inom kundservice inom reseindustrin, hållt massivs med utbildningar om hur man bemöter kunder så ni får lita på mig när jag säger att jag var artig, respektfull och tålmodig när jag pratade med henne
Tack för en utförlig rapport.
Det är alltid givande att läsa, när skribenten har kunskap inom sitt område.
 

Gnopps

Medlem
UA DEN-FCA

Loungen jag besökte i Denver var stor, med två våningar. Trots att det var mycket folk i den var den inte särskilt högljudd, tack vare indelning i mindre rum. Frukost var framdukad, med både varma och kalla alternativ. Denna frukost är rätt standard i Uniteds lounger och håller bra kvalité. Här i detta engångsförpackningarnas förlovade land var det skönt att få porslin att äta på.

Frukost i loungen med "vegetarisk korv":
1699618112037.jpeg


United har i ekonomiklass tre olika sätesgrupper, fördelade ungefär en tredjedel var:
  • Vanliga säten längst bak. Dessa kostar inget att förboka.
  • Vanliga säten i mitten av planet. Dessa kostar en avgift att boka.
  • Säten med extra benutrymme längst fram i planet. Dessa kostar en avgift att boka.
Som innehavare av Star Alliance guldkort får man inga fördelar gällande sätesbokning, utan man får snällt betala. Jag har dock nästan alltid lyckats få säten med bra benutrymme tilldelade på flygplatsen genom att fråga snällt och visa statusen. Eftersom jag nu blev bokad på planen så pass sent och de var fulla, fanns det bara mittenplatser i varje kategori kvar. Jag hade inget förbokat säte på något av flygen än och om jag checkade in skulle jag automatiskt bli tilldelad. Jag hade därför väntat att checka in från Los Angeles tills några timmar innan planet då sätena längst bak blivit tilldelade till andra – denna taktik fungerade fint och jag fick benutrymmesäten automatiskt. På planet var det några noshows så jag kunde hoppa bak en rad och få gångsäte med ledig mitt istället.

Benutrymmesplatserna är sköna:
1699618176847.jpeg


I Kalispell ringde jag hotellet för upphämtning på flygplatsen (vilket de erbjuder). De kom så småningom på plats men med ett annat hotells logga (också Hilton) och efter lite klargöranden insåg jag att jag lyckats ringa fel hotell. Chauffören var dock snäll och körde mig till mitt hotell (och fick lite extra dricks), med trevlig konversation under de 15 minuterna. I Kalispell är jag bokad 2 nätter och kommer distansjobba.

Härligt att vara bland bergen. Rutiga skjortor är ett säkert kort modemässigt här.
1699618223733.jpeg
 

Gnopps

Medlem
UA FCA-DEN

Amerikanska bekymmer i kön till säkerhetskontrollen:
1699719518148.jpeg


Avgång 0622 inga problem eftersom jag inte brytt mig om att anpassa mig särskilt till nya tidszonen, har ändå haft jobbmöten 0400 lokal tid här och vaknar självmant vid 03. En stående observation när man reser inrikes i USA är hur mycket handbagage resenärerna har med sig, det kan lätt var 2 stora kabinväskor + ryggsäck. Det i sin tur gör att folk vill komma på planet tidigt för att få plats i hatthyllan. United har i praktiken 9 (!) boardinggrupper: Handikappade/barn, militärer, topp-eliter, därefter 1-6 beroende på status och plats på planet. Med Star guld hamnar man i grupp 1 (dvs. grupp 4 i praktiken).

Passerar snögränsen:
1699719538576.jpeg


Jag som inte haft go-around på säkert 10 år fick nu uppleva andra på en vecka! Denna gång inte lika spännande dock eftersom planet inte gasade på lika mycket (värsta var en AF B747 som gjorde go-around vid landning i Paris – kabinbesättningen hade inte säkrat alla hyllor så i galleyn hördes det kras samtidigt som motorerna öste på). Kaptenen berättade att ett flygplan som landade parallellt kommit för nära.

Överflygning istället för landning:
1699719574598.jpeg


Terminalbyte på Denver smidigt förutom att det bara fanns rulltrappor/hiss till terminaltåget. Jag föredrar att själv kunna gå i trappor snarare än stå flera minuter i rulltrappa.

Jag har för mig att Denver är världens (?) största flygplats till yta sett. Måste vara ett nöje att landa här som pilot:
1699719607912.jpeg
 
Last edited:
Toppen