Gnopps
Medlem
SK CPH-LAX
Flygplanet som skulle utföra flygningen kom från EWR, dit det flugit med 2t försening. Istället för att öka på förseningen (vilket var fallet senaste jag flög långt med SAS) lyckades SAS hämta in tiden och vi kom iväg bara en halvtimme sent från Köpenhamn. För övrigt härligt med så stora ytor i E-området på Kastrup, jämför med många andra flygplatser där man står packade innan ombordstigning (OSL t ex) för långdistans. Jag hittade lätt ett tomt område att göra lite stretching på innan flyget.
Det här är mitt fjärde långa flyg med SAS i en kabin man kan bli uppgraderad från sedan jag fick diamantkortet. Av dessa har jag fått 1 courtesy upgrade (vilket gjorde nästa flyg ogiltigt). Jag har hållit noga koll på bokningsläget och två dagar innan flyget fanns det 8 platser tillgängliga i affärsklass. Dagen innan blev 2 personer uppgraderade från Plus till affärsklass (enligt säteskartan), samtidigt som en handfull kom till Plus från ekonomi. Under natten blev sedan de resterande 6 platserna uppgraderade till affärsklass, jag inte en av dem. På ett dagflyg inget att hänga mycket läpp över, och jag har fortfarande en CU-ratio på 33%
Väl ombord var ungefär hälften av platserna tagna i Plus, ekonomi mycket fullt och affärsklass helt fullt. Det låg amenity kit och vattenflaskor endast på de säten som är förbokade, vilket egentligen är bra. Jag skulle föredra att inte få necessärer på flygen (så mycket onödigt skräp som skapas!) och istället att det fanns en korg eller liknande man kunde plocka på sig ifrån – så jag slipper få nya platstrumpor varenda flygning...
SAS Plus har en bra produkt hårdvarumässigt tycker jag:
Mitt standard flygarkit är en necessär med bok, hörlurar, pass, osv. så man slipper ha hela ryggsäcken med vid fötterna samt på långträckor tofflor:
Då kabinen höll sig luftig i form av tomma säten hade jag valt fönsterplats på höger sida. Fördelen är att man kan ha fönstret öppet utan sol som skiner in, men man hamnar lite längre bak i kön när man ska ut till immigrationen i USA. Väldigt skönt med tomt säte bredvid, tyvärr var det molnigt större delen av sträckan så det gick inte att se så mycket landskap. Jag fick istället möjlighet att beundra Kastrups landningsbanor då vi tillsammans med övriga flygplan blev stående 10 minuter innan startbanan i väntan på att någon skulle ”do some calculations on the runway”. Naturligtvis hade jag kameran på, men den ligger ju alltid några sekunder efter.
Uppe i luften kom servering igång snabbt men återigen försvinner premiumkänslan då man ska beställa all dricka samtidigt och sedan sitter med ett white trash lager av dricka framför sig.. Att flygvärden går runt med plastpåsar man själv får slänga i tar och också bort lite av premium i premium ekonomi. Maten verkligen god, men efterrätten förblev oäten (trots att det brukar vara min höjdpunkt). Sedan fick vi sitta nära på en timme innan brickorna plockades bort. Besättningen för övrigt av det äldre gardet och överlag mycket trevliga och effektiva med lite personliga toucher. Vattenrundor gjordes 5-6 gånger under flyget. Det har tidigare diskuterats vad som egentligen ingår (godispåse, choklad, osv.) då man reser långsträcka med SAS Plus och SAS verkar ha löst det här genom att helt sonika ta bort menyerna från Plus-kabinen. Det finns en meny i skärmen men den listar enbart dricka och nötter.
Fördrink, lunchdrink, samt övrig dricka på en gång:
Lunch:
Godisrunda några timmar in:
Å en rulle kom förbi också:
Supergoda dillmorötter en timme innan landning:
Min IFE-skärm hängde sig några gånger men jag lyckades lösa det själv genom att hålla inne på-knappen tills maskinen startade om. Jag använde inte skärmen till annat än karta utan tittade istället den helt underbara tv-serien Fargo för tredje gången (ungefär samtidigt som vi flög över området den utspelar sig i) – verkligen en serie jag kan rekommendera för manus, scenografi, musik, mm.! Jag jobbade en del och internet är verkligen toppen för att kunna göra detta. I praktiken var internet under större delen av resan tyvärr obrukbart för annat än chatt-meddelanden så det fick bli offline-arbete.
Skärm som hängde sig:
Också fin underhållning:
Under vår inflygning såg jag en Emirates A380 som landade 15 minuter innan oss till samma terminal. Trots detta var det så gott som ingen kö till immigrationen och jag kom fram till kontrollanten efter enbart 6-7 minuters köande. Mycket stor skillnad mot Chicago och Miami där jag vant mig vid runt en timme att vänta. Det fick bli att byta till t-shirt och traska till hotellet
In-N-Out burgers där jag (och säkert flera andra här) suttit ett par gånger och tittat på flygplan:
Flygplanet som skulle utföra flygningen kom från EWR, dit det flugit med 2t försening. Istället för att öka på förseningen (vilket var fallet senaste jag flög långt med SAS) lyckades SAS hämta in tiden och vi kom iväg bara en halvtimme sent från Köpenhamn. För övrigt härligt med så stora ytor i E-området på Kastrup, jämför med många andra flygplatser där man står packade innan ombordstigning (OSL t ex) för långdistans. Jag hittade lätt ett tomt område att göra lite stretching på innan flyget.
Det här är mitt fjärde långa flyg med SAS i en kabin man kan bli uppgraderad från sedan jag fick diamantkortet. Av dessa har jag fått 1 courtesy upgrade (vilket gjorde nästa flyg ogiltigt). Jag har hållit noga koll på bokningsläget och två dagar innan flyget fanns det 8 platser tillgängliga i affärsklass. Dagen innan blev 2 personer uppgraderade från Plus till affärsklass (enligt säteskartan), samtidigt som en handfull kom till Plus från ekonomi. Under natten blev sedan de resterande 6 platserna uppgraderade till affärsklass, jag inte en av dem. På ett dagflyg inget att hänga mycket läpp över, och jag har fortfarande en CU-ratio på 33%
Väl ombord var ungefär hälften av platserna tagna i Plus, ekonomi mycket fullt och affärsklass helt fullt. Det låg amenity kit och vattenflaskor endast på de säten som är förbokade, vilket egentligen är bra. Jag skulle föredra att inte få necessärer på flygen (så mycket onödigt skräp som skapas!) och istället att det fanns en korg eller liknande man kunde plocka på sig ifrån – så jag slipper få nya platstrumpor varenda flygning...
SAS Plus har en bra produkt hårdvarumässigt tycker jag:
Mitt standard flygarkit är en necessär med bok, hörlurar, pass, osv. så man slipper ha hela ryggsäcken med vid fötterna samt på långträckor tofflor:
Då kabinen höll sig luftig i form av tomma säten hade jag valt fönsterplats på höger sida. Fördelen är att man kan ha fönstret öppet utan sol som skiner in, men man hamnar lite längre bak i kön när man ska ut till immigrationen i USA. Väldigt skönt med tomt säte bredvid, tyvärr var det molnigt större delen av sträckan så det gick inte att se så mycket landskap. Jag fick istället möjlighet att beundra Kastrups landningsbanor då vi tillsammans med övriga flygplan blev stående 10 minuter innan startbanan i väntan på att någon skulle ”do some calculations on the runway”. Naturligtvis hade jag kameran på, men den ligger ju alltid några sekunder efter.
Uppe i luften kom servering igång snabbt men återigen försvinner premiumkänslan då man ska beställa all dricka samtidigt och sedan sitter med ett white trash lager av dricka framför sig.. Att flygvärden går runt med plastpåsar man själv får slänga i tar och också bort lite av premium i premium ekonomi. Maten verkligen god, men efterrätten förblev oäten (trots att det brukar vara min höjdpunkt). Sedan fick vi sitta nära på en timme innan brickorna plockades bort. Besättningen för övrigt av det äldre gardet och överlag mycket trevliga och effektiva med lite personliga toucher. Vattenrundor gjordes 5-6 gånger under flyget. Det har tidigare diskuterats vad som egentligen ingår (godispåse, choklad, osv.) då man reser långsträcka med SAS Plus och SAS verkar ha löst det här genom att helt sonika ta bort menyerna från Plus-kabinen. Det finns en meny i skärmen men den listar enbart dricka och nötter.
Fördrink, lunchdrink, samt övrig dricka på en gång:
Lunch:
Godisrunda några timmar in:
Å en rulle kom förbi också:
Supergoda dillmorötter en timme innan landning:
Min IFE-skärm hängde sig några gånger men jag lyckades lösa det själv genom att hålla inne på-knappen tills maskinen startade om. Jag använde inte skärmen till annat än karta utan tittade istället den helt underbara tv-serien Fargo för tredje gången (ungefär samtidigt som vi flög över området den utspelar sig i) – verkligen en serie jag kan rekommendera för manus, scenografi, musik, mm.! Jag jobbade en del och internet är verkligen toppen för att kunna göra detta. I praktiken var internet under större delen av resan tyvärr obrukbart för annat än chatt-meddelanden så det fick bli offline-arbete.
Skärm som hängde sig:
Också fin underhållning:
Under vår inflygning såg jag en Emirates A380 som landade 15 minuter innan oss till samma terminal. Trots detta var det så gott som ingen kö till immigrationen och jag kom fram till kontrollanten efter enbart 6-7 minuters köande. Mycket stor skillnad mot Chicago och Miami där jag vant mig vid runt en timme att vänta. Det fick bli att byta till t-shirt och traska till hotellet
In-N-Out burgers där jag (och säkert flera andra här) suttit ett par gånger och tittat på flygplan:
Last edited: