Senaste nytt

[Liveish] Till Montana och Oklahoma i SAS Plus

Gnopps

Medlem
Det var länge sedan jag skrivit reserapport här, men följ med nu mig till två nya stater i USA!

Bakgrund
Sedan de senaste 20 åren har jag åkt till USA rätt regelbundet, det här blir gång 28 jag landar där. Inte för att jag gillar USA mer än något annat land, utan för att det från början var ett lätt sätt att tjäna guldstatus. Efter ett tag märkte jag att jag hade besökt rätt många stater och nu är det ett mål att besöka landets samtliga stater (skor på marken på flygplatsen räknas :) ). Jag har 15 stater kvar och på den här resan ska jag beta av Montana och Oklahoma.

1699422074030.png


Tidigare hade jag en kompis jag reste med på dessa resor men sedan han skaffat fru har han fått sluta. En annan kompis tog över stafettpinnen och var med mig men nu har han flickvän och stannar på marken. Fru har även jag men en mycket förstående (och underbar) sådan så det blir jobb på distans i USA istället (framtida reskamrat sökes!).

Då SAS hade erbjudande tidigare i höstas passade jag på att köpa en mycket prisvärd biljett i SAS Plus till Los Angeles t/r. Från början var jag bokad med en t/r poängbiljett till småstaden Liberal, Kansas med stopp i Bozeman på vägen tillbaka. På grund av schemaändringar har jag nu istället en betalt enkelbiljett till Kalispell, Montana, och därifrån en poängbiljett via Tulsa, Oklahoma till Los Angeles.

Totalt ser den planerade resvägen ut så här 12 flyg ons-mån.:
1699422099569.gif


Resan hemifrån började redan i måndags med kundmöte i Hamburg. LIie spännande var go-around från 350 meter (nr 3 för mig) då vi skulle landa i Hamburg - ett annat plan kom på landningsbanan och det drogs på rätt kraftigt för att komma upp. På vägen hem kom meddelandet nedan från SAS. Men varför skriver de inte vilket flyg det gäller? När jag fick detta meddelande hade jag inom 24t 4 SAS-flygningar på 2 olika bokningar.
1699422232690.jpeg


SK HEL-ARN
Min förvalda plats försvann ett par timmar innan avgång från Helsingfors till Stockholm och orutinerat valde jag fel rad för flyget. Mycket dimma när vi skulle landa, häftigt att se marken först precis innan touchdown typ (det lilla jag kunde se genom grannens fönster :)).
1699422213784.jpeg


Natten spenderades mycket prisvärt i Måby Park hotell för 495kr. Litet rum med toa i korridoren men snabb transport till/från flygplatsen. Check-in avklarades igår och morgonflyget till Köpenhamn väntar nu:
1699422202598.jpeg
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
SK ARN-CPH
SAS har en stabil produkt i plus på morgonflyg, speciellt som jag som numera boende i Finland verkligen anammat kvarg och äter det dagligen :) I övrigt tycker jag verkligen att SAS mat i plus inom Europa är toppen! Jag tar mycket hellre en SAS-låda med fräscha, ekologiska ingredienser och lokal anknytning än övriga flygbolags blandade servering i affärsklass.

1699429750858.jpeg


En lustig sak jag såg hos en medpassagerare: Han hade en SAS diamant-bagagetag hängande på ryggsäcken, men utan namn/adress ditskriven. Kanske är ryggsäcken lättare att känna igen eller något. Kul i alla fall att man är stolt över sin uppnådda status antar jag :)
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Tack för reserapport. Och mycket trevlig ide att resa till alla stater i USA över tid! Ser fram emot att följa.

SK ARN-CPH
SAS har en stabil produkt i plus på morgonflyg, speciellt som jag som numera boende i Finland verkligen anammat kvarg och äter det dagligen :) I övrigt tycker jag verkligen att SAS mat i plus inom Europa är toppen! Jag tar mycket hellre en SAS-låda med fräscha, ekologiska ingredienser och lokal anknytning än övriga flygbolags blandade servering i affärsklass.

Ja det är mycket stabilt med frukosten på morgonflyg. För en som mig som inte äter kvarg/yoghurt och inte äter ost är det bra att lite kött är tillbaka också. Det funkar OK med bröd för mig som frukost. Det är exakt samma servering i Go om man beställer frukost i förväg. Ofte tycker jag att merprisen för Plus exempelvis Köpenhamn till London är för hög. Jag är SAS Diamond och har på alla resor i år upplevt seatblock bredvid mig i Go. Och inte riktig någon extra förmåner i SAS Plus jämfört med SAS Go som SAS Diamond.

En lustig sak jag såg hos en medpassagerare: Han hade en SAS diamant-bagagetag hängande på ryggsäcken, men utan adress ditskriven. Kanske är ryggsäcken lättare att känna igen eller något. Kul i alla fall att man är stolt över sin uppnådda status antar jag :)

Ja det ser man ibland. Tänker det är för att man vill ha att crew och övrigt personal ska bli metvetan om status. I praksis vet personal på planet det och förmåner som dryck i SAS Go funkar utan problem. Jag resar så anonymt som det går så ingen Dimond tagg eller firma namn på min resväska eller dator.
 

Hachans

Medlem
Vill man vara cynisk så är kanske tanken att man lätt kan svänga runt väskan för att "flasha" taggen när man vill ha nåt av SAS personal. Cabin crew eller på marken.

Framförallt får väskan ofta ligga i fred på hyllan. På fulla flyg brukar annars personalen komma och börja flytta väskor till andra hyllor.
 

Mr Basic

Medlem
Tidigare hade jag en kompis jag reste med på dessa resor men sedan han skaffat fru har han fått sluta.
En annan kompis tog över stafettpinnen och var med mig men nu har han flickvän och stannar på marken.
Detta är ett intressant fenomen som jag gissar att de flesta stött på. Jag undrar om det verkligen beror på att ens partner säger nej eller om det är självpåtaget, ”inte ska väl jag åka utan….”?

Tack för rapporten @Gnopps ska bli kul att följa. Trevlig resa.
 

Johan Gott

Medlem
Detta är ett intressant fenomen som jag gissar att de flesta stött på. Jag undrar om det verkligen beror på att ens partner säger nej eller om det är självpåtaget, ”inte ska väl jag åka utan….”?

Tack för rapporten @Gnopps ska bli kul att följa. Trevlig resa.

Ja, onekligen intressant. Olika par fungerar uppenbarligen på olika sätt. Jag uppmuntrar min sambo att göra saker själv eller med sina vänner när hon känner för det, och hon har inga problem med att jag åker till andra kontinenter med mina poäng för att testa fina First-produkter.

Tack för en trevlig rapport! @Gnopps
 

henrik l

Medlem
Kul att se en reserapport från dig igen, det var länge sedan:) Jag har för mig att du och en kompis för dryga 10 år sedan gjorde en resa med typ 30 legs med Sky Team i economy till och i USA och passade även på att åka och vända i Europa. Har för mig att Björnströms kommentar var: Det var det sjukaste jag har sett:eek::D
 

Tonton

Medlem
Kul att se en reserapport från dig igen, det var länge sedan:) Jag har för mig att du och en kompis för dryga 10 år sedan gjorde en resa med typ 30 legs med Sky Team i economy till och i USA och passade även på att åka och vända i Europa. Har för mig att Björnströms kommentar var: Det var det sjukaste jag har sett:eek::D

Det var den första reserapporten jag läste på BC, och som delvis fick mig hooked :)
 
Toppen