Senaste nytt

[Liveish] Till Montana och Oklahoma i SAS Plus

Maja

Medlem
Det var länge sedan jag skrivit reserapport här, men följ med nu mig till två nya stater i USA!

Bakgrund
Sedan de senaste 20 åren har jag åkt till USA rätt regelbundet, det här blir gång 28 jag landar där. Inte för att jag gillar USA mer än något annat land, utan för att det från början var ett lätt sätt att tjäna guldstatus. Efter ett tag märkte jag att jag hade besökt rätt många stater och nu är det ett mål att besöka landets samtliga stater (skor på marken på flygplatsen räknas :) ). Jag har 15 stater kvar och på den här resan ska jag beta av Montana och Oklahoma.

Visa bifogad bild 147589

Har börjat fundera på om jag/familjen skulle göra något liknande då vi har bilat flera år i USA och därmed prickat av ganska många delstater och vissa har vi besökt ett flertal gånger som CA, FL och NY.

Tidigare hade jag en kompis jag reste med på dessa resor men sedan han skaffat fru har han fått sluta. En annan kompis tog över stafettpinnen och var med mig men nu har han flickvän och stannar på marken. Fru har även jag men en mycket förstående (och underbar) sådan så det blir jobb på distans i USA istället (framtida reskamrat sökes!).
Låter som en klok fru! Tror alla mår bra av att få göra saker på egen hand ibland. :)

Tack @Gnopps för en trevlig rapport så här långt!

Detta är ett intressant fenomen som jag gissar att de flesta stött på. Jag undrar om det verkligen beror på att ens partner säger nej eller om det är självpåtaget, ”inte ska väl jag åka utan….”?
Är nog både och skulle jag gissa på. Vissa par har inställningen att de ska göra allt tillsammans oavsett om man delar intresset eller ej.
Ja, onekligen intressant. Olika par fungerar uppenbarligen på olika sätt. Jag uppmuntrar min sambo att göra saker själv eller med sina vänner när hon känner för det, och hon har inga problem med att jag åker till andra kontinenter med mina poäng för att testa fina First-produkter.
Himla lustigt fenomen det där att man bara slutar göra visa saker för att man skaffar partner, men som @Johan Gott konstaterar så fungerar olika par på olika sätt.

I vårt fall är det jag som flyger och maken som väljer att stanna hemma då han inte delar mitt intresse över att flyga och testa olika flygbolag. Så 1-2 resor per år tillsammans sett till långdistans och resten får jag resa själv alt. i sällskap med dottern numera som är 14 år. Det är en lösning som fungerar för oss och alla blir nöjda och glada.
 

Gnopps

Medlem
UA DEN-TUL
Jag snackade lite med en kille bredvid mig på flygplatsen. Vi pratade lite om kulturella skillnader Finland (där jag bor) och hans Texas, jag visade fotot på vapenskylten och sa att det var exotiskt för mig. Han skrattade å sa att han hade säkert 30 pickadoller i källaren :)

Flyget gick fint, en öl för $8 slank ner. United har ett smart system där man lägger till sitt kreditkort i förväg när man checkar in. Köper man sedan något på flyget så debiteras det automatiskt baserat på ditt sätesnummer.

Hela vägen Denver till Tulsa var det bara platt mark utanför fönstret. Verkligen inte min typ av landskap. Sök på "Mount Sunflower" som är Kansas högsta punkt, så förstår ni vad jag menar.

Utsikt över vingen tröttnar man inte på:
1699730739517.jpeg
 

Gnopps

Medlem
UA TUL-IAH

Det här flyget utförs av en ERJ-145, ett litet plan med 1+2 säten. Planet är inte så vanligt i Europa men jag har flugit det desto mer i USA. En positiv sak jämfört med CRJ (som SAS flyger) är att fönsterna sitter högre upp, så man slipper böja sig ner lika mycket för att titta ut. Bland medpassagerarna är det många kommentarer om hur litet planet är.

ERJ-145:
1699797812833.jpeg


Större fönster på ERJ:
1699797833498.jpeg


Servering på Uniteds flygningar i ekonomi inrikes är fritt val av läsk/te/kaffe, samt en liten påse pretzels eller kaka. Jag väljer så gott som alltid Ginger ale, som är mer ovanlig i Europa (även om det finns mer nu jämfört med tidigare). SAS har en Ginger beer på sina flyg men den är allt för söt tycker jag.

Inget tilltugg på det här flyget:
1699797865978.jpeg


En sak som amerikanska flygbolag gör bra är infoskärmarna i gaten. Där visas flygstatus, hur det går för dem som är på standby, vem som blivit uppgraderad (som status-medlem blir man automatiskt uppgraderad). Samma info finns i Uniteds app också. SK IT brukar få en del klagomål men SAS app står sig faktiskt väldigt väl jämfört med många andra. Uniteds app till exempel är det betydligt omständligare att byta säte, Lufthansas app är rätt begränsad, och Finnairs app har inte alls lika många funktioner. Så tummen upp till SK IT!

Infoskärm med mycket info:
1699797897768.jpeg



UA IAH-LAX

En app jag kan rekommendera är Window seat (android). Appen hjälper dig identifiera vad du ser nere på marken när du flyger. Så när man ser en stad eller flygplats på marken tar man fram appen som visar vilken det är. Den behöver inte internet utan använder sig enbart av GPS och förladdad data. Att få GPS-signal brukar ta en halv minut eller så för mig när jag håller telefonen mot fönstret. Appens gränssnitt är lite jobbigt och resultatet är varierande (beroende på t ex hur väl telefonens kompass fungerar) men tillräckligt bra för att jag har kunnat känna igen en hel del på marken.

Vi flyger längs I-30:
1699797983511.jpeg


Dags att landa i LAX:
1699798015606.jpeg


En sak som är annorlunda på flygplatser i USA är att flygbolagen ofta har egna terminaler. Det betyder att varje flygbolag har sina egna incheckningsdiskar, säkerhetskontroll och gater med fasta skyltar, osv. På skärmar i terminalen visas flyg i bokstavsordning och för det mesta endast för den egna terminalen.

Endast Unitedflyg visas i United-terminalen:
1699798043827.jpeg


Jag blev önskad ”safe travels”, något som jag hört en hel del i Europa också och inte gillar. Min poäng är att jag är ju mer ”säker” än någonsin när jag flyger – det är som att jag skulle behöva känna mig osäker vanligtvis vilket inte alls är fallet (varken på resa eller till vardags). Hellre hör jag ”Have a good flight”, ”Nice travel”, eller liknande). Eftersom jag inte anpassat mig nämnvärt till lokal tidszon sov jag mesta av det här flyget. Väl framme är boendet Hilton och jag blev uppgraderad till en juniorsvit. När jag bor ensam föredrar jag faktiskt att ha lite mindre sovrum så bad att få det med utsikt över flygplatsen istället – vilket gick bra.
 

Gnopps

Medlem
SK LAX-CPH

Sedan SAS fick sina A350 har jag haft 8 långsträckor med dem, men aldrig lyckats pricka in planet. A330 är det inget fel på, men vore kul att prova det senaste. LAX brukar trafikeras med A350 men just november i år är det A330 som gäller så det blir det igen (enda gången med A350 är Finnair LHR-HEL). Jag hade lagt bud 22004 poäng för uppgradering på det här flyget. Dagen innan avgång uppgraderades en handfull passagerare från ekonomi, och 6 platser fanns kvar i affärsklass (precis samma mönster som på utresan). 7t innan avgång fick jag nej på budet och de 6 platserna försvann. Ej heller någon courtesy upgrade så CU-ration är nere på 25% för mig nu. I loungen snackade jag lite med en kille som budat 4000kr (EBG) och fick igenom det, jag tipsade honom att prova Polaris-loungen istället.

Här kommer skjutsen hem:
1699953394343.png


Star Alliance loungen i LAX har jag varit i ett antal gånger men först nu upptäckte jag att det finns en nudelbar bakom kaffemaskinen! Frukost låg framme fortfarande kl 11 men plockades bort så småningom. Jag parkerade mig på terassen och njöt av flygplansvyn. Det jag inte gillar är den höga bakgrundsmusiken, jag hade hellre haft det helt tyst (eller tystare). Lite samma som med ”signature scent” som en del hotell har i allmänna utrymmen, mest jobbigt med onödig parfym tycker jag.

Det som fascinerar mig med flygning är att det är så mycket som händer runt varje avgång - så många förberedelser (å andra sidan gäller det rätt mycket, tänk bara en skolstart!):
1699950484812.jpeg


Boarding skedde genom kameraigenkänning utan boardingpass/pass, något jag bara varit med om i SFO tidigare. Det går smidigt men jag antar att enäggstvillingar stöter på mer patrull. Planet var SE-REH så internet fanns inte tillgängligt. Med tanke på hur långsamt internet gick på andra flyget var det ingen större förlust, jag hade ändå inte jobbat på nattflyget.

Ekonomi var nästan helt fullt medan Plus hade en tredjedel ledigt. Jag började med att byta om till pyjamasbyxor (från LH F ) för att sova bättre, verkligen något som känns skönare än de tjockare resbyxorna. Flygplanskameran var fint högupplöst men som alltid fördröjd, jag räknade cirka 13 sekunders fördröjning nu. Lite lustigt när planet kom igenom molntäcket utanför fönstret medan kameran fortfarande visade andra sidan av molnen.

Igen all dricka ska beställas samtidigt innan maten (men de var snälla och hade lite med på matvagnen också). Maten som erbjöds var kyckling eller biff och den här gången en efterrätt jag gillade betydligt bättre – mousse med äpplebitar på. Efter maten satsade jag på att sova, det gör verkligen skillnad att få ett ”täcke” istället för en tunn plastfilt. I vanliga fall sover jag inte bra på plan, med åldern har en sorts svindelrädsla kommit som tar sig uttryck just när man är högt uppe och ska sova. Till min egen förvåning lyckades jag sova 6 timmar och vaknade av att frukostbrickan dukades fram. Jag är ingen frukostmänniska så nöjde mig med lite färsk frukt.

Classy:
1699950508343.jpeg


Att servera kål på flygplan är modigt (men gott) :)
1699950547048.jpeg


Frukost:
1699950565764.jpeg



SK CPH-ARN

Schemaläggningen för flyg vidare efter landning från LAX är konstig. Första flyget till Stockholm går först efter 3+ timmar, första till Oslo efter 3,5+ timmar, och första till Helsingfors efter 5 timmar. Jag sitter såklart inte på samma data som de på kontoret på SAS men det här verkar vara en dåligt synkad schemaläggning. Å andra sidan kanske man räknar med att skandinaver ändå väljer att flyga SAS.

Besättningen på flyget hade blandade språkkunskaper. Jag förstår att det är av kostnadsskäl men är rädd att man skjuter sig lite i foten när det inte är 100% skandinaviska talat ombord (och den kulturella förståelse/personlighet som följer med det). Jag tänker här på Norwegian t ex där man kan få samtlig personal spansktalande mellan skandinaviska städer. En pirog serverades men kall tyvärr.

SAS Plus inom Skandinavien och Finland:
1699950621717.jpeg



AY ARN-HEL

Det är säkert 10 år sedan jag bytt till terminal 2 på Arlanda efter säkerhetskontrollen. Varken avgångstavlan eller skyltning gav mig någon fingervisning om vart man skulle gå för att komma till T2. Jag följde skyltar till ”Transfergate T11” vilket var rätt gissat. Men varför ingen skylt att det är dit man ska bege sig?

Menziesloungen i T2 erbjuder mer protein än SAS-loungen (vars servering jag brukar uppskatta) men det var inte mycket att hurra för: omärkta, mikrade panerade biffar som jag inte kommer välja igen. Flyget därefter fint med ett glas blåbärsjuice som standard i ekonomiklass.

Loungeutbud i T2:
1699950645009.jpeg



Slutord
Nu hemma i Finland igen. Ingen nästa resa planerad så diamantkortet osäkert för nästa år. Tack alla som läst och reagerat, det uppskattas verkligen!
 
Last edited:
Toppen