Senaste nytt

[Live] Stockholm–Berlin och hem igen med tåg

rsimon

Medlem
Så är 550 snart i Stockholm och med det avslutas denna liverapportering.

Tåget är i grunden ett behagligt sätt att resa, speciellt i första klass. Man reser från centrum till centrum och ombord kan du arbeta eller bara spana ut genom fönstren. Man ser mycket, ofta platser man aldrig skulle besöka eller passera annars.

Men man får inte ha bråttom och om man är van med flyg är det en annan värld. Problem uppkommer om du reser en längre sträcka i ett svep då förbindelser kan brytas. Anmärkningsvärt här är att det som gick mindre bra berodde på tekniska fel hos Trafikverket (resan söderut) och pga planeringsfel hos SJ, dagens 550 var trafiksatt med ett tågsätt som inte får köra i Danmark. Hål i huvudet!

Såhär blev det:
Berlin Hbf–Hamburg Hbf, DB ICE 1604
9.38–11.24

Hamburg Hbf–København H, DSB IC 394
12.53–18.02

København H–Malmö C, Ötåg 1112
18.07-18.46

Malmö C–Stockholm C, SJ 550
19.04–23.39

Dagens resa i kostnader:
Berlin–København: 67,30 EUR inkl. platsbiljetter
København–Stockholm: 895 SEK
Alla ben i F!

Resan helt betald med egna pengar. Inget influenceruppdrag eller sponsring från tåglobbyn.

Tack alla som följt och reagerat!

11570CB3-03D5-4179-B996-EC8299FE29A8.jpeg
Kupé för näspetare!
 
Såhär blev det:
Stockholm C–Lund C, SJ 525
8.21–14.17 (-102 min!)

Lund C–København H, Ö-tåg 1067
14.19–15.09

København H–Hamburg Hbf, DSB IC 397
15.26–20.02

Avgång på sekunden från København, ett gott tecken.

Det luftiga bytet i København på två timmar blev till 17 minuter, så tyvärr kunde jag inte profitera på DSB Lounge på Hovedbanegården.

Blev köp av förplägnad och en snabb pølse i svøb vilket ändå får anses som en höjdpunkt om man har 17 minuter över. Nu blir det Själlands lunder och ängar, Stora Bält och Sønderjylland vidare in i Tyskland.


Visa bifogad bild 136447



Visa bifogad bild 136448

Visa bifogad bild 136449
Blev det att knyta på sig löparskorna i Lund? ;) 2 min marginal liksom.
 

011430121

Medlem
Fick bekräftat av SAS på telefon häromdagen att det numera är möjligt att boka om en redan påbörjad SAS-bonusresa. Detta bådar gott om man t.ex väntar på att platser öppnas upp i business på hemresan. Positivt om man använder Amex 2for1 och därmed slipper boka två separata enkelresor. Likaså positivt då man slipper boka två enkelresor och därmed åka på två avbokningsavgifter om man behöver boka av resan helt och hållet.
Jag har totalt missat denna informativa och trevliga tråd, har slarvat med att läsa alla trådar sedan i höstas
@rsimon tack för att de delgav oss denna resa
 

Johanna

Medlem
tack för rapport och inspo. Det där ska jag också göra men bara ena vägen tror jag. Jag gillar också att åka tåg men inte att upprepa om jag kan slippa.Men jag behöver mer tid i KPH. Jag är för nervös för att klara av den där förseningen. Kanske flyg ner. Funderar också på interrailkort, lite nostalgi.
 
tack för rapport och inspo. Det där ska jag också göra men bara ena vägen tror jag. Jag gillar också att åka tåg men inte att upprepa om jag kan slippa.Men jag behöver mer tid i KPH. Jag är för nervös för att klara av den där förseningen. Kanske flyg ner. Funderar också på interrailkort, lite nostalgi.
Funderar också på nåt interrailkort, det är ju ett bra sätt att utforska Europa på. :) Men självklart slänga in ett par flighter också.
 

Johanna

Medlem
Så är 550 snart i Stockholm och med det avslutas denna liverapportering.

Tåget är i grunden ett behagligt sätt att resa, speciellt i första klass. Man reser från centrum till centrum och ombord kan du arbeta eller bara spana ut genom fönstren. Man ser mycket, ofta platser man aldrig skulle besöka eller passera annars.

Men man får inte ha bråttom och om man är van med flyg är det en annan värld. Problem uppkommer om du reser en längre sträcka i ett svep då förbindelser kan brytas. Anmärkningsvärt här är att det som gick mindre bra berodde på tekniska fel hos Trafikverket (resan söderut) och pga planeringsfel hos SJ, dagens 550 var trafiksatt med ett tågsätt som inte får köra i Danmark. Hål i huvudet!

Såhär blev det:
Berlin Hbf–Hamburg Hbf, DB ICE 1604
9.38–11.24

Hamburg Hbf–København H, DSB IC 394
12.53–18.02

København H–Malmö C, Ötåg 1112
18.07-18.46

Malmö C–Stockholm C, SJ 550
19.04–23.39

Dagens resa i kostnader:
Berlin–København: 67,30 EUR inkl. platsbiljetter
København–Stockholm: 895 SEK
Alla ben i F!

Resan helt betald med egna pengar. Inget influenceruppdrag eller sponsring från tåglobbyn.

Tack alla som följt och reagerat!

Visa bifogad bild 136545
Kupé för näspetare!
Vilket bolag bokade du tåget Köpenhamn-Berlin med?
 
Toppen