Senaste nytt

[Live] Stockholm–Berlin och hem igen med tåg

rsimon

Medlem
Bästa läsare,
Tänkte jag gör en liverapport om min resa till och från Berlin detta veckoslut. Resan går på spår och inte i luften. Givet de utmaningar som järnvägen har och de öden som drabbar densamma kan det bli en intressant resa.

Så här ser rutten ut:
Stockholm C–København H, SJ 525
8.21–13.25

København H–Hamburg Hbf, DSB IC 397
15.26–20.02

Hamburg Hbf–Berlin Hbf, DB ICE 609
20.34–22.23

Avgång Stockholm C med en försening på cirka 30 minuter pga. det något fluffiga tekniskt fel.

B0BE68C0-85B6-4EA3-A660-623C96BDEA3F.jpeg
 

rsimon

Medlem
På SJ Snabbtåg ingår frukost i 1 klass om du stiger på före kl. 9.

15 minuter efter avgång påbörjades serveringen samtidigt som vi passerade Igelstabron i Södertälje.

Sedan jag åkte på frukostavgång senast har rökt skinka ersatts av kokt ägg vilket får anses som ett fall framåt.

Lådan kostar 65 pix i Bistron.

D36196BF-23B1-4F23-AF72-51F7945F9664.jpeg

910C7D05-E3CF-41EB-B78A-51D55E7CAF32.jpeg
 

rsimon

Medlem
Är alla avgångar separata biljetter? Eller är sista delen en "genomgående" biljett mellan Köpenhamn-Berlin?
Kommer allt vara i första klass?
Nej, resan ligger på två biljetter. DB erbjuder tyvärr inte Schweden-Spezial med SJ Snabbtåg längre. Dock, bor man så att man kan resa med Öresundståg till Köpenhamn kan man boka genomgående biljett från Sverige till Tyskland.

Yes, F hela vägen.
 

Rickard_O

Medlem
Nej, resan ligger på två biljetter. DB erbjuder tyvärr inte Schweden-Spezial med SJ Snabbtåg längre. Dock, bor man så att man kan resa med Öresundståg till Köpenhamn kan man boka genomgående biljett från Sverige till Tyskland.

Yes, F hela vägen.
Min gissning va att Stockholm-Köpenhamn va en biljett och resten på en annan biljett :)
Det var ju en små rolig rutt att åka, vad gick hela kalaset loss på?
Ser fram emot lite mer uppdateringar här!
 
Toppen