Senaste nytt

Liten omväg, San Francisco-Stockholm

Galet bra material! Story, bilder, vilken upplevelse. Måste också ge en eloge för att ha tagit frågan om re-routing 3 ggr. Det är nog den viktigaste lärdomen från denna tråd. Frågar man inte så får man inte. :)
 
Galet bra material! Story, bilder, vilken upplevelse. Måste också ge en eloge för att ha tagit frågan om re-routing 3 ggr. Det är nog den viktigaste lärdomen från denna tråd. Frågar man inte så får man inte. :)
Tusen tack. Jo, det är ju tyvärr så att man måste vara ganska påstridig, men det är ju en del av att vara metveten resenär, att vara påstridig på rätt sätt:p
 
Jag kör Sony spegellöst, så jag använder den här Vidvinkel Sony Zeiss Distagon T* FE 35/1,4 ZA, för Sony E-fattning (fullformat)

Kör du Canon ger ditt förslag väldigt likvärdiga egenskaper. Vad jag gillar med Sony-Zeiss-varianten är att den tecknar oskärpan väldigt snyggt. Dagens objektiv har en tendens att optimeras lite hårt för optimal skärpa och då blir ofta oskärpan lidanda. Det objektiv du föreslår är dock också väldigt trevlig gällande tecknande av oskärpa. Canon har ju nyss släppt en ny variant på 35/1.4
Vidvinkel Canon EF 35/1,4L II USM
som i all mätbar prestanda är grymt vass. Tycker dock inte att oskärpan är riktigt lika vacker som på den gamla varianten. Den är dock sjukt mycket skarpare och bättre korrigerad. Vill du ha lite inspiration så finns det en bortom grym svensk bröllopsfotograf som huvudsakligen gör Canon 5DmkIII samt EF35/1.4L (första varianten, ibland kör han även 45mm Tilt-shift). Kolla gärna in Byron Bay Wedding Photographer | Jonas Peterson | Australia | Worldwide och "get blown away".
 
Jag kör Sony spegellöst, så jag använder den här Vidvinkel Sony Zeiss Distagon T* FE 35/1,4 ZA, för Sony E-fattning (fullformat)

Kör du Canon ger ditt förslag väldigt likvärdiga egenskaper. Vad jag gillar med Sony-Zeiss-varianten är att den tecknar oskärpan väldigt snyggt. Dagens objektiv har en tendens att optimeras lite hårt för optimal skärpa och då blir ofta oskärpan lidanda. Det objektiv du föreslår är dock också väldigt trevlig gällande tecknande av oskärpa. Canon har ju nyss släppt en ny variant på 35/1.4
Vidvinkel Canon EF 35/1,4L II USM
som i all mätbar prestanda är grymt vass. Tycker dock inte att oskärpan är riktigt lika vacker som på den gamla varianten. Den är dock sjukt mycket skarpare och bättre korrigerad. Vill du ha lite inspiration så finns det en bortom grym svensk bröllopsfotograf som huvudsakligen gör Canon 5DmkIII samt EF35/1.4L (första varianten, ibland kör han även 45mm Tilt-shift). Kolla gärna in Byron Bay Wedding Photographer | Jonas Peterson | Australia | Worldwide och "get blown away".
Yes, kör ju Canon i min andra profession som fotograf för actionsporter, men inser att jag saknar ett ljuskänsligt fast objektiv för att kunna fotografera miljöer som t ex en kabin på ett bättre sätt. Har sneglat på den gamla varianten av 35/1,4 ett tag nu och priset är ju rätt attraktivt för det jag tänkt använda den till. :)
 
Yes, kör ju Canon i min andra profession som fotograf för actionsporter, men inser att jag saknar ett ljuskänsligt fast objektiv för att kunna fotografera miljöer som t ex en kabin på ett bättre sätt. Har sneglat på den gamla varianten av 35/1,4 ett tag nu och priset är ju rätt attraktivt för det jag tänkt använda den till. :)
Jag håller fullständigt med, och hade också gått på den gamla varianten om jag bibehållit Canon (bytte för ett år sedan). 35/1.4 ger en speciellt känsla när man fotar miljöer och personer i miljöer, som är svår att slå. Svårt att sätta fingret på vad som gör det så speciellt, men det blir oftast helt rätt och priset på gamla 35:an är klart attraktivt nu.
 
Last edited:
Kudos till @flum för att sätta en ny ribba på hantering av uppkomna problem. Ser härligt ut, måste känns kul att få prova detta istället för att åka UA.
Fina bilder dessutom.
 
Toppen