Senaste nytt

Linköping - Istanbul via Sibirien

Är resan prissatt som en t o r Linköping-Amsterdam (via ryssland/) eller hur är routingen beräknad?
Resan är en tur-och-returresa från Linköping till Istanbul. Min resa blev lite dyrare än grundpriset pga av det inte fanns Air France codeshare flyg till Irkutsk efter april och jag tror att det kostar extra också pga av att jag stannar flera dagar i Novosibirsk och Irkutsk.

Mäktigt! Är riktigt avis då jag själv inte fick ihop nått bra!
Ha det så roligt :)
Läckra resor! Ha det jättetrevligt!
Tack. Och tack alla andra för alla likes.

Kan du inte hävda att du köpte biljetterna köptes innan FB-försämringarna annonserades, och att du därmed skall få poäng enligt de gamla listorna? SAS tillät detta då de ändrade intjäningstabellerna.
Jag kommer hålla mig uppdaterad på de berörda trådarna på Flyertalk för att klura ut vad som blir bäst. Jag behöver inte poängen eller statusen och man kan efterregistera upp till 6 månader efter flygdatumen så det är ingen brådska. Vissa hävdar dessutom att Air France inte kan se vad min biljett har kostat (och blir därför tvungna att ge mig miles enligt flugna miles istället för enligt spend) eftersom jag köpte biljetten av Delta och stämmer det så är det onekligen bra.

Amsterdam - Paris-Charles du Gaulle, AF1341, Airbus A320-200
Väl i Amsterdam begav jag mig till Crown Lounge, som är en bra lounge enligt mig. Jag samlade ihop en liten post-frukost, med bl a korv, ägg och färskpressad apelsinjuice och avnjöt den och tog sedan en dusch och började sedan skriva denna tråden tills det var dags för boarding.

20171226_085255.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085317.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085324.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085334.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085342.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085359.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085413.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085421.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085459.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085514.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085608.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

20171226_085622.jpg

Crown Lounge, Amsterdam

Återigen fungerade prio-boarding perfekt och på detta flyget fanns det 6 rader businessclass och alla utom två platser var upptagna.
20171226_102242.jpg

Air France businessclass på Airbus 320-200

Det delades ut kalla, paketerade våtservetter och sedan kom matserveringen. Ombordspersonalen verkade rejält stressade med att hinna få ut maten och det kan man kanske förstå med tanke på att flygningen gick på knappt en timme. Allting smakade ypperligt och det var inga problem att några glas Champagne till maten.

20171226_111826.jpg

Matservering

Vi landade några minuter försenade, men slapp bussgate den här gången.

Paris-Charles du Gaulles - Moskva Sheremetyevo, SU2455, Airbus A320-100
Väl i Paris kände jag mig loungesugen och gick så klart direkt till loungen, men där blev det stopp. Loungepersonalen tyckte att jag istället borde bege mig till min gate så att jag inte skulle missa mitt flyg. Knepiga typer som tycker att man ska prioritera på det viset... Det var bökigt att ta mig till min gate, jag satt nog närmre en halvtimme på en buss och denna buss kändes snarare som en flygplatssightseeingbuss än en transferbuss som tvunget skulle stanna 5 minuter vid varje stopp, trots ingen varken gick eller av vid flera av stoppen. Om Paris.CDG ändå vore mer som Linköpings Flygplats...

Detta var nog det segment jag var mest förväntansfull på, enligt många bloggare och internettyckare har Aeroflot Europas bästa businessclassprodukt. Jag såg också framemot riktiga businessclasstolar då jag började känna mig en aning trött.

20171226_133036.jpg

Aeroflot, businessclass Airbus A320-100

Det var återigen klockren prio-boarding och jag välkomnades ombord av flygvärdinnorna på ryska. Det är för övrigt ganska vanligt (Asien och Afrika undantagna) att det händer när jag reser, dvs att folk antar att jag är av samma nationalitet som dem och börjar prata deras språk med mig. Jag antar att jag har ett väldigt allsidigt (?) utseende. Jag svarade spasiba (tack på ryska), men förmodligen uttalade jag det inte särskilt bra för direkt efter det bytte de snabbt till att prata engelska med mig. Personalen var supertrevlig och mycket service-minded, vilket kanske är lite förvånade, Ryssland är ju inte direkt ett land man förknippar med trevlig och hög servicenivå. Beläggningen i businessclass var låg och man fick en betydligt lugnare känsla på det här flyget än föregående Air France-flyg:

20171226_134157.jpg

Låg beläggning i businessclass (var är alla oligarkmiljardärerna???)

Det bjöds på Champagne som välkomstdrink och jag fick en fisljummen våtservett, som dock inte var paketerad.

20171226_133846.jpg

Välkomstchampagne

Jag erbjöds även brusreducerande hörlurar och en surfplatta laddad med filmer och underhållning, men tackade nej eftersom jag har all underhållning jag behöver i mobiltelefonen. Vidare fick man ett mindre amenity kit:

20171226_133749.jpg

Amenity kit

Det blev en något försenad avgång och hade jag suttit på andra sidan hade jag fått en fin utsikt utöver centrala Paris, men istället fick jag utsikt över Paris norra förorter, vilka kanske inte är lika sevärda. Direkt när fasten seatbelt-lampan hade släkts delades menyer ut.

20171226_134313.jpg

Matmeny

20171226_134335.jpg

Vinmeny

20171226_134354.jpg

Vinmeny

20171226_134404.jpg

Vinmeny

20171226_134415.jpg

Vinmeny

20171226_134423.jpg

Vinmeny

Jag valde dubbelt lax (både förrätt och huvudrätt) och jag var mycket nöjd med mitt val.
20171226_145730.jpg

Förrätt

20171226_150806.jpg

Huvudrätt

20171226_152101.jpg

Efterrätt

Jag kanske bör tillägga att det är vatten och inte vodka i mitt dricksglas, det hade blivit ett antal glas Champagne/Mousserande vin tidigare under dagen och jag var rädd för att om jag drack mer alkohol skulle jag skriva en massa stavfell i den här rapporten :). Efter maten somnade jag och trots att man inte kunde luta sätet särskilt mycket, så sov jag bra och hade inte ont i ryggen eller kände mig stel när jag vaknade. Precis innan landning fick man ett paket rött te:

20171226_165042.jpg

Paket med rött te

Efter landing blev det passkontroll och sedan fick jag ta mitt incheckade bagage genom tullen och tyvärr funkade inte priobagage alls, jag fick mitt bagage nästan sist.

Jag kanske bör tillägga att det är vatten och inte vodka i mitt dricksglas, det hade blivit ett antal glas Champagne/Mousserande vin tidigare under dagen och jag var rädd för att om jag drack mer alkohol skulle jag skriva en massa stavfell i den här rapporten :). Efter maten somnade jag och trots att man inte kunde luta sätet särskilt mycket, så sov jag bra och hade inte ont i ryggen eller kände mig stel när jag vaknade. Precis innan landning fick man ett paket rött te:
.

Ironin...

Haha... :) Tyvärr är jag ingen vidare skribent.
Detta stämmer verkligen inte, otroligt underhållande rapport redan från start! :) Riktigt snopet det där med julmusten, jag förstår känslan!

Jag är riktigt avis på din resa, både med tanke på resmål och flygbolag! Jag skulle väldigt gärna prova både Air France och Aeroflot i business och Sibirien är jag mycket spänd på! :)

Toppen