Senaste nytt

Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra".

spritfet

Medlem
Har bara varit i Johannesburg i Sydafrika (ett flertal gånger) och Windhoek i Namibia (ett väldigt kort besök).

Det som jag tycker är riktigt lömskt med Sydafrika, är att man invaggas i en falsk trygghet - det känns nästan som hemma - tills man börjar titta lite närmare på staketen/murarna och inser att de flesta är elstängsel och ovanpå murarna är det inte skräp utan krossat glas som satts fast... De jag känner där nere vittnar även om en ganska brutal krimialitet - här hemma kan man ju bli rånad och i värsta fall lite misshandlad också, men det är sällan det blir mer än så. Där nere är det för jobbigt att råna någon som är vid liv - det är ju enklare att skjuta först och sedan råna, typ.

Nu låter det kanske som att jag tycker alla är kriminella och genomruttna nere i Afrika. Så är det inte alls. Men tyvärr finns det mycket problem som man måste förstå och vidta åtgärder för att undvika. De flesta som åker dit råkar förståss inte ut för något, men risken är betydligt högre att man ska råka ut för något än i många andra världsdelar.
Då är jag med, skiljer sig markant var man befinner sig. Kan garantera att du hade haft en helt annan uppfattning om du besökt t.ex. Stellenbosch eller Franschhoek. De må vara en bubbla, men en fantastisk sådan.

Håller med om att man inte kan släppa garden helt bara för att standarden känns som hemma, det gäller att låsa bilen/huset och använda sunt förnuft, men det är inte skäl nog att låta bli att åka dit. Bara att Kapstadens utseende fått självaste moder jords välsignelse är nog för att göra ett besök :)

Snodde ett citat från nätet: "Cape Town, like any other city in the world, is as safe as you make it by using common sense."
 

Brandten

Medlem
@agehall du måste ha haft oflyt om du råkat ut för så mycket elände i Sydafrika eller så har du bara peiljat in det dåliga med landet.

Jag har bott i Rivonia och promenerat ute många gånger. Festat i Sandton, åkt taxi i hela stan och öppnat upp företag som innebar jobb på kvällar och nätter i konstiga industriområden. Har kört bil i Johannesburg, Durban och Cape Town inkl alla områden runt omkring städerna. Flugit (själv och som passagerare) i hela Sydafrika, Swaziland, Lesotho, Mozambique, Botswana.

Det värsta som hände mig under tiden var att jag blev påkörd av en kvinna som inte hade försäkring på sin bil så det blev lite tjafs. Har blivit stoppad av polisen (utan att bli skjuten). pratat i mobilen på stan (utan att bli mördad), varit på nattklubbar (utan att bli sprängd i bitar).
Hörde naturligtvis om mord och sjuka saker också men det finns ju i alla länder så ingen orsak att inte besöka landet (tycker jag).

Väldigt bra citat @spritfet :)
 

Troy1

Medlem
Snodde ett citat från nätet: "Cape Town, like any other city in the world, is as safe as you make it by using common sense."

Jag är på intet sätt emot att åka till Sydafrika. Men min egen uppfattning av många Afrikanska städer är att detta citat inte riktigt stämmer. Vad är "common sense"? Jag har själv råkat ut för väpnat rån två gånger, tre stycken inbrott (ett medan jag var där) och en bilstöld under senaste halvåret i Sydafrika. Det kan självklart ske överallt, men skillnaden jag personligen har märkt är att det inte går att förutspå. Det kan hända när som helst och vart som helst. Det är det jag tycker är mest läskigt.

Enkelt sagt; jag har jobbat på en tidning där och mord/rån/sexualbrott är inget som vi skrev om (angående enstaka fall) helt enkelt för att det inte finns något nyhetsvärde i det.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Det kan självklart ske överallt, men skillnaden jag personligen har märkt är att det inte går att förutspå. Det kan hända när som helst och vart som helst. Det är det jag tycker är mest läskigt.

Kan du förutspå om du ska bli rånad i Sverige eller vad menar du?
 

Troy1

Medlem
Kan du förutspå när du ska bli rånad i Sverige eller vad menar du?

Nu har jag aldrig blivit rånad i Sverige. Men de gånger jag blivit det på andra ställen i Europa har det i alla fall skett under kvällar och på osäkrare platser. När jag går runt i Stockholm mitt på dagen känner jag absolut mig helt säker. Och man kan ju inte säga att det är speciellt vanligt att bli rånad mitt bland folk i Stockholm centrum dagtid?

Jag argumenterar inte för att undvika åka dit. Men man ska inte tro att riskerna att råka ut för någonting är lika stor överallt på jorden. Skulle jag gissa så tror jag att majoriteten av folk i Sverige lever ett liv utan att bli rånad – medan alla jag känner i Johannesburg har råkat ut för det minst en gång.
 

Kricka

Medlem
Jag bodde i Pretoria i tre år och under tiden hade vi två inbrott. Som tur är så
var vi inte hemma vid något av tillfällena. En kollega råkade ut för en car-jacking
utanför bostaden men de hade tur och blev "bara" av med bilen, mobiler, smycken
och plånbok/pengar. Hon bodde sedan ett antal år i Centurion (mellan Johannes-
burg och Pretoria).
Som sagts tidigare i tråden så är just Sydafrika lite speciellt i.o.m. allt ser ut som
Europa och det är lätt att man sänker garden lite för mycket jämför med besök i
andra afrikanska länder. Jag reser relativt ofta tillbaka till Sydafrika då landet
ligger mig varmt om hjärtat men man skall vara uppmärksam och "medveten".
 

spritfet

Medlem
Men min egen uppfattning av många Afrikanska städer är att detta citat inte riktigt stämmer. Vad är "common sense"?
Nej eftersom det inte var ett generellt citat ;) Common sense för mig är att det går inte att skydda sig mot allt men man kan minimera riskerna. Har fungerat rätt ok för mig efter att bott i Stellenbosch/Cape Town i ett halvår samt 3 besök utan att jag råkat ut för något. Peppar peppar...
 

Travel

Medlem
Hej!
Grymt roligt att så många har synpunkter på resande i Afrika, jag skulle vilja beskriva mig själv som " well travelled" inte bara i Afrika utan all around the world. Har besökt 74 länder hittills och de flesta resorna har jag sytt ihop själv, sk independent travelling.
Afrika är absolut min favoritkontinent, tänkte sammanfatta mina resor i punktform, mitt främsta mål med detta är att dels att sprida ett allmänt intresse för kontinenten och dels ge lite input om nya intressanta resmål utanför " business class comfort zone".

- Marrakech och atlasbergen - Marrakech och en bergstrip, kan det bli bättre? Efter en dag i souken satt jag med en kall öl och läste Keith Richards memoarer på vår rooftopbar, blir livet bättre? Ja, det blir det när det ger dig ut i Sahara och får övernatta , dansa och äta gott med berberna,
Betyg - Be there or be square !!

Cap Verde - Första chartertouren från Sverige, helt ok, fina stränder, soso mat. Ok men inget särskilt, been there done that!

Senegal och Gambia
Dancing capital of West AfrIca, grymma klubbar i Dakar, Cap Skirring i södra Senegal var riktigt trevligt. Jag har två vänterfötter men dansade rejält ändå. Hört mycket negativt om Gambia men med rätt attityd kommer du att ha riktigt roligt där oxå.
Enda gången vi råkat ut för tråkigheter var i Dakar, ficktjuvar som vi vrålade och skrämde iväg.
Betyg - Music is in the air, dance your ass off!

Tanzania & Kenya
Lång flight och buss till Tanzania, målet " The Roof of Africa- Kilimanjaro". Ja, vi fixade det, drack den godaste ölen i mitt liv efter det - Kilimanjaro Lager .
Kombinationen med Serengeti/Ngorongoro var helt suverän.
Betyg - Absolutely faboulous!!

Uganda Rwanda
Africa light, Pearl of Africa enl Churchill.
Måste hålla med, dyrt med passet till gorillorna men det är den bästa utgiften jag någonsin haft,
En timme med gorillorna slår de flesta av mina reseupplevelser.
Kombinerat med chimpwalks, rivertrips , rafting etc.
Betyg Pärlan i Östafrika, Gorillorna!!!
Rwanda - ALLA borde besöka monumentet över folkmordet, ett under att landet kunnat resa sig efter det.
Samtidigt ett sorgligt facit över västvärldens " ignorance".

Lite trött nu men kommer att fortsätta imorgon.
Som Ni förstår ligger Afrika mig varmt om hjärtan och jag blir lätt störd över alla kommentarer om hur farligt, otäckt och annorlunda allt är on The Dark Continent.
Rest assured, i will be back tomorrow !
South Africa, Swaziland, Botswana, Zambia, Zimbabwe, Malawi, Namibia.
 

pep

Medlem
Rwanda og (nord-)Sudan er de sikreste lande i Africa. DRC, Ethiopien, og Burundi er de mest spændende. Har arbejdet i 15 lande og da jeg taler swahili har jeg forkærlighed for Tanzania og Kenya. Holder meget af Swaziland, Madagascar, samt Syd-Sudan.
 
Toppen