Senaste nytt

Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra".

Ett bra exempel på hur naiva vi Svenskar kan vara är att jag höll på att ge concierge-desk:en på Radisson Sandton i Johannesburg en hjärtattack när jag kom in på hotellet runt 20 på kvällen. Han frågade vilket taxibolag jag kom med eftersom han inte sett någon släppa av mig. Jag svarade att jag promenerat från Sandton City Center (ca 800m bort) och han blev helt tokig. Han menade på att det var förenat med livsfara att gå den sträckan.
Nu vet jag inte hur det är Afrika, men jag har fått samma svar från hotellet när jag berättat att jag har gått, bland annat i Sao Paulo, Mexico City och en massa andra länder. Det kan till viss del visa på hur naiva vi svenskar är (dock, jag är extremt rädd av mig, så tror inte det faller in under det ;)) utan jag tror det också visar på hur rädda de är i andra länder många gånger utan anledning.

Nu vet jag inte hur det är Afrika, men jag har fått samma svar från hotellet när jag berättat att jag har gått, bland annat i Sao Paulo, Mexico City och en massa andra länder. Det kan till viss del visa på hur naiva vi svenskar är (dock, jag är extremt rädd av mig, så tror inte det faller in under det ;)) utan jag tror det också visar på hur rädda de är i andra länder många gånger utan anledning.

Ett bra exempel på hur naiva vi Svenskar kan vara är att jag höll på att ge concierge-desk:en på Radisson Sandton i Johannesburg en hjärtattack när jag kom in på hotellet runt 20 på kvällen. Han frågade vilket taxibolag jag kom med eftersom han inte sett någon släppa av mig. Jag svarade att jag promenerat från Sandton City Center (ca 800m bort) och han blev helt tokig. Han menade på att det var förenat med livsfara att gå den sträckan. Det här var under ett av mina första besök där nere och efter att ha studerat omgivningen närmare inser jag vad han menade.
.
Har vart med om exakt samma grej för några år sedan på samma hotell fast då var klockan 14 mitt på dagen. Då hör också till historien att hotellet ligger i Sandton som är betraktat som ett väldigt bra område(för och vara i Johannesburg) och skulle nog säga att Sandton city center inte ligger mer än 500m bort:)

Ingenstans i Afrika där jag varit (inte många länder jag inte varit i ant som turist eller i tjänsten) har jag eg kännt mig osäker eller rädd. Då är jag mer orolig i Rosengård! Allt handlar om hur man beter sig och vad man utsätter sig för.
Jag har asiatiskt utseende så jag har inga problem att strosa i Rosengård eller i Rinkeby. :)

När vi åkte safari i Tanzania då sov vi på ett tält och det kändes inte speciellt säkert av andra skäl (t ex attackerad av rovdjur).
Promenad i Mombasa stad (Kenya) mitt i natten gav inte heller speciellt tryggt intryck.

Det beror helt enkelt på när och var man besöker.
Som kontrast berättelse, min bekanta som bodde i Hong Kong 70-80 talet vågade inte gå i närheten av Kowloon staden (som låg bortom Kai Tak flygplatsen). Idag är det inte farligt att vistas där.

Kowloon staden förr i tiden:
7243382346_799c05ee5e_b.jpg

(Foto: By 準建築人手札網站 Forgemind ArchiMedia on Flickr)

Jag har asiatiskt utseende så jag har inga problem att strosa i Rosengård eller i Rinkeby. :)

När vi åkte safari i Tanzania då sov vi på ett tält och det kändes inte speciellt säkert av andra skäl (t ex attackerad av rovdjur).
Promenad i Mombasa stad (Kenya) mitt i natten gav inte heller speciellt tryggt intryck.

Det beror helt enkelt på när och var man besöker.
Som kontrast berättelse, min bekanta som bodde i Hong Kong 70-80 talet vågade inte gå i närheten av Kowloon staden (som låg bortom Kai Tak flygplatsen). Idag är det inte farligt att vistas där.

Kowloon staden förr i tiden:
7243382346_799c05ee5e_b.jpg

(Foto: By 準建築人手札網站 Forgemind ArchiMedia on Flickr)
Väldigt bra sagt, samt bra exempel! Speciellt när och var samt även lite hur man ser ut och hur man beter sig/är som person:)

Får jag fråga lite mer specifikt var du varit förutom Jozi i SA? Kanske även Namibia?
Har bara varit i Johannesburg i Sydafrika (ett flertal gånger) och Windhoek i Namibia (ett väldigt kort besök).

Det som jag tycker är riktigt lömskt med Sydafrika, är att man invaggas i en falsk trygghet - det känns nästan som hemma - tills man börjar titta lite närmare på staketen/murarna och inser att de flesta är elstängsel och ovanpå murarna är det inte skräp utan krossat glas som satts fast... De jag känner där nere vittnar även om en ganska brutal krimialitet - här hemma kan man ju bli rånad och i värsta fall lite misshandlad också, men det är sällan det blir mer än så. Där nere är det för jobbigt att råna någon som är vid liv - det är ju enklare att skjuta först och sedan råna, typ.

Nu låter det kanske som att jag tycker alla är kriminella och genomruttna nere i Afrika. Så är det inte alls. Men tyvärr finns det mycket problem som man måste förstå och vidta åtgärder för att undvika. De flesta som åker dit råkar förståss inte ut för något, men risken är betydligt högre att man ska råka ut för något än i många andra världsdelar.

Har vart med om exakt samma grej för några år sedan på samma hotell fast då var klockan 14 mitt på dagen. Då hör också till historien att hotellet ligger i Sandton som är betraktat som ett väldigt bra område(för och vara i Johannesburg) och skulle nog säga att Sandton city center inte ligger mer än 500m bort:)

Att det är ett bra område betyder ju bara att det finns gått om pengar där – mer eftertraktat för de kriminella. Problemet med många ställen i Afrika är ju att vissa ställen som Sandton är det lätt att sänka garden. Samtidigt ligger Alex på andra sidan motorvägen ett par kilometer bort där jag inte tror många ens skulle tänka tanken att vandra runt själv.

Jag har själv bott och arbetat i Johannesburg som bildjournalist och har rört mig både dag och nattetid överallt. Och kan tillägga att saker kan hända överallt när som helst; samma som de flesta afrikanska länder. Dock skulle jag undanta några av de Nordafrikanska länderna från detta så tom Tunisien, Marocko och Algeriet.

Som att jämföra med många länder i Mellanöstern folk anser "farliga". Jag känner mig personligen betydligt säkrare på en gata i Irak än i Johannesburg eller Nairobi.

Dock skulle jag undanta några av de Nordafrikanska länderna från detta så tom Tunisien, Marocko och Algeriet.

Nordafrika vill man undvika av helt andra orsaker än sub-sahara imho, men båda delarna bör undvikas.

Som att jämföra med många länder i Mellanöstern folk anser "farliga". Jag känner mig personligen betydligt säkrare på en gata i Irak än i Johannesburg eller Nairobi.
Nu har jag inte varit i Irak, men jag har inte alls svårt att tro på det du säger här.

Att det är ett bra område betyder ju bara att det finns gått om pengar där – mer eftertraktat för de kriminella. Problemet med många ställen i Afrika är ju att vissa ställen som Sandton är det lätt att sänka garden. Samtidigt ligger Alex på andra sidan motorvägen ett par kilometer bort där jag inte tror många ens skulle tänka tanken att vandra runt själv.

Jag har själv bott och arbetat i Johannesburg som bildjournalist och har rört mig både dag och nattetid överallt. Och kan tillägga att saker kan hända överallt när som helst; samma som de flesta afrikanska länder. Dock skulle jag undanta några av de Nordafrikanska länderna från detta så tom Tunisien, Marocko och Algeriet.

Det har du självklart rätt i! Håller med om det där med och sänka garden och känslan av falsk trygghet som även Agehall var inne på!:)
Senare samma dag så fick jag mig ett nytt uppvaknande, åkte bil med min kund och det visade sig att locals inte stannade vid rödljus efter att solen gått ner..

Toppen