Senaste nytt

Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra".

Hur blir det här nu? Ethiopian flyger inte till Namibia. Om Namibia tillhör Sydafrika-zonen så kan man ju flyga med SAA dit = inga problem (fast man får betala för Sydafrika zonen såklart). Men om Namibia tillhör nordafrika-zonen så får man ju inte flyga via Sydafrika utan måste boka som 2 Awards? Tänker jag rätt nu?
Ahh, trodde Ethiopian flög dit :( Yes, du tänker rätt.
Hur mycket poäng saknar du för en F till Södra Afrika?

Ahh, trodde Ethiopian flög dit :( Yes, du tänker rätt.
Hur mycket poäng saknar du för en F till Södra Afrika?
20 000 poäng kanske. Men de skulle jag nog kunna fixa på ett eller annat sätt. Men om jag mot förmodan skulle lyckas samla ihop 95 000 poäng så lägger jag dem hellre på en resa till Asien eftersom jag då kan prova Thai F ena vägen och Lufthansa F ena vägen. Eller så kan man ju åka 2 personer i business med SAS. Allt med voucher såklart.

Själva grejen med den här tråden är att försöka lyfta fram att det väl är väldigt prisvärt poängmässigt sett att flyga till Norra Afrika (i och med att Norra Afrika sträcker sig så pass långt söderut enligt SAS).

Du ska givetvis åka till otroligt vackra Seychellerna! Vi åkte dit i januari från Frankfurt i F med Lufthansa, och sedan vidare med Ethiopian från Addis i C. 60 000 poäng x 3 ( med 2 x 2-1 checkar) i vårt fall var bra för den resan :)

• Gilla
Reactions: Gus
De ställen som Lufthansa flyger första klass till är:

Abuja-Nigeria

Lagos- Nigeria

Port Harcourt-Nigeria

Malabo- Ekvatorialguinea

Addis Ababa- Etiopien

Luanda -Angola
Kul att du snart kommer iväg på ännu en resa i F. Tycker dock du bör ompröva beslutet ang. destination:) Länderna på listan är ju platser där man aldrig någonsin vill befinna sig. Oavsett om man åker Lufthansa F eller privatplan. Det är i stort sett det sämsta av det sämsta i världen. Lufthansa F är fantastiskt men det är väl betydligt roligare om man åker till en hyfsat trevlig destination oavsett hur länge man stannar.

Alltså Malabo är ju en ganska fin "paradisö", även om där inte finns så mycket att göra. Så att kalla det för en plats där man aldrig vill befinna sig är att ta i tycker jag. Gäller för övrigt samtliga destinationer. Om du inte varit på dessa platser tycker jag nog inte du bör yttra dig så...

Kan varmt rekommendera Addis. En bra blandning av Afrika blandat med arabisk kultur och väldigt säkert. Bodde i Nairobi en tid och var då ofta i Addis. Bor gör man på tämligen nya Radisson som är riktigt bra. Sedan kan du hänga på marknaderna och gå och ta en öl, äta köttbullar och dra rövarhistorier (om man nu vill det) på Stockholm Elegance Lounge.

Stay away från alla 54 länder i Afrika?
För sådana här projekt, ja. Satsa på att åka till EZE eller någon annan destination som är lätt att hitta platser i F till. Men Afrika är inte rätt världsdel att åka till. Vissa länder kan verka safe, men det beror ofta på att man inte är tillräckligt observant. De flesta länder är ganska läskiga när man börjar titta lite närmare på saker och ting.

Lite sen i diskussionen.
Har bott i Nigeria och intygar de andras åsikter om landet, dvs ÅK INTE DIT ! Risken är överhängande att du inte kommer hem i helt skick. Dessutom (även om det var ett tag sedan för mig) så tror jag det fortfarande inte går att få ett 'turistvisum' till landet. Dvs du kommer inte in utan att ha någon form av inbjudan.

Väst- och Central-Afrika är inte att leka med. Sök dig Söder eller Österut om du tvunget ska till Afrika.

Dessutom (även om det var ett tag sedan för mig) så tror jag det fortfarande inte går att få ett 'turistvisum' till landet.

OT: Det stämmer ganska bra. Vad jag vet är det iaf inte helt enkelt att få turistvisum som svensk utan koppling dit. Det roligaste är att de själva klagar över att de har så dålig fart i sin turistnäring. Min tanke när jag hörde det var "Borde inte det första man gör då vara att se till att det är enkelt för turister att komma dit..?"

Toppen