Senaste nytt

Leap (Air Leap) - Hur länge överlever dem ?

Sir Lemon

Medlem
Gällande Karlstad ryktas det lite om att VY, som tagit över nattågstrafiken till övre Norrland, kanske väljer att starta trafiken i Oslo (istället för Göteborg som tidigare).
Betyder isf att Karlstad passeras på vägen mot Norrland och Nordnorge. Win win, om det blir verklighet, iom att SJ valde att behålla Göteborg-Umeå ändå.
Stockholm-Karlstad är väl dock smidigt redan (?)

Jönköping är däremot verkligen hopplöst, så de lär sörja. Som Göteborgare är man dock bortskämd med smidiga anslutningar.
Och vi Jönköpingare fröjdar oss över fullserviceflygplatsen Landvetter som numera nås med buss på 1,5h. Saknar dock tiden då vi hade jetplan Från JKG till CPH som tog 35 min.
 

henrik l

Medlem
Jönköping är däremot verkligen hopplöst, så de lär sörja. Som Göteborgare är man dock bortskämd med smidiga anslutningar.

När det gäller tåg så kan jag även konstatera att om man bor i Skövde så är man också bortskämd med bra tågförbindelser. Ska man flyga och väljer Landvetter så är taxi för knappa 2000 kr en bra livlina om det skiter sig med tåget:D Har utnyttjat det alternativet en gång när jag skulle till London och det var stopp för tågen p g a något i Törebodatrakten. Men, Jönköping och inrikestransporter är ett mörker om man inte vill köra bil.
 

henrik l

Medlem
Och vi Jönköpingare fröjdar oss över fullserviceflygplatsen Landvetter som numera nås med buss på 1,5h. Saknar dock tiden då vi hade jetplan Från JKG till CPH som tog 35 min.

Känner en Skövdebo som var med i Öresundsbroprojektet och var lyrisk över att kunna flyga från Jönköping till Köpenhamn på 35 min. Det var tider det:)
 

Valley

Medlem
Gällande Karlstad ryktas det lite om att VY, som tagit över nattågstrafiken till övre Norrland, kanske väljer att starta trafiken i Oslo (istället för Göteborg som tidigare).
Betyder isf att Karlstad passeras på vägen mot Norrland och Nordnorge. Win win, om det blir verklighet, iom att SJ valde att behålla Göteborg-Umeå ändå.
Stockholm-Karlstad är väl dock smidigt redan (?)

Jönköping är däremot verkligen hopplöst, så de lär sörja. Som Göteborgare är man dock bortskämd med smidiga anslutningar.

Problemet är att det som tidigare, faktiskt, gick att lösa på en dag, Karlstad - Umeå/Luleå. Nu kommer ta väldigt mycket längre tid.
 

Palazzi

Medlem
För att knya ihop trådarna, då @Plus kanske givit oss ett svar på trådstarten:

Air leap har idag beslutat att ansöka om företsgsrekonstruktion.

All flygtrafik upphör från idag.
Detta var kanske inte så oväntat med de senaste årens svajiga marknad.

Air Leap Aviation AB har beslutat att ansöka om företagsrekonstruktion | Air Leap

Air Leap i rekonstruktion | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Lite trist utveckling detta, för alla försök till konsolidering tycks misslyckas. Att ha 20-talet flygbolag på upphandlade, och kommersiella, linjer verkar varken gynnsamt för resenärer eller bolag.

Detta är lite samma utveckling som sker på järnvägen, där nya bolag påverkas extremt hård vid recession och iprincip bara SJ (som kan sprida risker på flera linjer samt har stordriftsfördelar) klarar sig. Flixtrain har minskat frekvenserna från 7 till 3/vecka, MTRX tycks ha stora problem, Blå tåget kommer inte alls igång, samt att MTRs upphandlade Mälartrafik verkar vara på randen att ge upp. De facto-monopol att vänta, alternativ att trafiken inte alls kan bedrivas.

Jag har ingen lösning, men visst är det trist att det är så svårt att få ekonomi i dessa satsningar.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
För att knya ihop trådarna, då @Plus kanske givit oss ett svar på trådstarten:



Air Leap i rekonstruktion | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Lite trist utveckling detta, för alla försök till konsolidering tycks misslyckas. Att ha 20-talet flygbolag på upphandlade, och kommersiella, linjer verkar varken gynnsamt för resenärer eller bolag.

Detta är lite samma utveckling som sker på järnvägen, där nya bolag påverkas extremt hård vid recession och iprincip bara SJ (som kan sprida risker på flera linjer samt har stordriftsfördelar) klarar sig. Flixtrain har minskat frekvenserna från 7 till 3/vecka, MTRX tycks ha stora problem, Blå tåget kommer inte alls igång, samt att MTRs upphandlade Mälartrafik verkar vara på randen att ge upp. De facto-monopol att vänta, alternativ att trafiken inte alls kan bedrivas.

Jag har ingen lösning, men visst är det trist att det är så svårt att få ekonomi i dessa satsningar.

Trist kanske, men det är ju också marknadens val. Det kommer alltid någon annan.

Vad gäller tågen. Mälartågen förstör ju för sig själva genom att köra förtroendet i botten i en tid då man redan har få resenärer. Och det offentliga hjälper till genom att konkurrera med sig själva och splittra biljettsamarbeten.
 

011430121

Medlem
Det är alltid tråkigt för de 120 anställda när bolag står på randen att försvinna
Sedan blir det frågetecken för anställda hos underleverantörer vad händer med mitt jobb, säker många anställda på flygplatser som kanske blir utan jobb.
 
Toppen