Senaste nytt

Leap (Air Leap) - Hur länge överlever dem ?

ekf

Medlem
Idag kom besked om att Air Leap ska börja flyga mellan Jönköping och Stockholm (antar ARN). Det framgår dock inte när start är.
Kod:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kontrakt-for-stockholmsflyg-paskrivet
 

Agö

Medlem
Idag kom besked om att Air Leap ska börja flyga mellan Jönköping och Stockholm (antar ARN). Det framgår dock inte när start är.
Kod:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kontrakt-for-stockholmsflyg-paskrivet
Cachad version från Jönköping Airports hemsida säger 26 augusti.

Jönköping får åter en flygförbindelse till Stockholm efter sommaren. Det är flygbolaget Air LEAP, som förra hösten flög linjen mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda, som gör comeback och återupptar trafiken från och med den 26 augusti.

Air LEAP kommer flyga med en Saab 340 med plats för 32 passagerare. Det blir sammanlagt 15 avgångar per vecka, tre om dagen måndag till torsdag, två avgångar på fredag och en avgång på söndagar i vardera riktningen. När antalet resenärer har ökat är man redo att utöka till fyra avgångar per dag. Att det nu blir Arlanda istället för Bromma ser Rony Forsberg VD på Jönköping Airport, positivt på.
-Mycket glädjande att Air Leap väljer att börja flyga mellan Jönköping och Arlanda och det visar ju på att flygbolaget tror på Jönköpings regionens framtida utveckling, säger Rony i en kommentar.
I vintras valde Air LEAP pga den hårda konkurrenssituationen med flygbolaget BRA att upphöra med trafiken mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda. Nyligen meddelade dock BRA som idag flyger mellan Jönköping och Stockholm-Bromma att de nu också lägger ner sin linje från och med midsommar. Flygbolaget har haft svårt att få lönsamhet på linjen men Air LEAP ser fortfarande en möjlighet i Jönköpingsregionen och väljer nu att komma tillbaka.
Under en tid har antalet passagerare minskat till Stockholm men Jönköping Airport kan se en positiv utveckling de senaste veckorna.
-Faktum är att vi kan konstatera att antalet passagerare till Stockholm har slutat att minska och snarare vänt uppåt igen. Nu hoppas vi att ännu fler ska välja att resa kollektivt med flyget, då det många gånger blir både miljövänligare och snabbare än att sätta sig ensam i sin bil och köra till Stockholm, fortsätter Rony.
Sammanlagt flyger Air LEAP reguljärt från sex olika flygplatser i Sverige, Norge och Finland. Bolaget är ett svenskt regionalt flygbolag med norska ägare och flyger såväl reguljär- som chartertrafik. Ambitionen är att växa ytterligare på den nordiska marknaden.


Verkar stämma med SRs uppgifter.

Det blir en flyglinje från Jönköping till Arlanda i slutet av augusti, det bekräftar nu Jönköpings flygplats vd, Rony Forsberg.


Det är nu klart att det kommer gå att flyga mellan Jönköping och Stockholm igen. Jönköpings flygplats har gjort klar med flygbolaget Air leap, som nu öppnar upp flyglinjen igen.


Air leap har tidigare flugit mellan Jönköping och Stockholm innan flygbolaget Bra tog över.


Det första flyget går den 26 augusti och bolaget kommer köra flygplan med upp till 32 passagerare. Sammanlagt blir det 15 avgångar per vecka.
 

mha321

Medlem
Rätt fantastiskt att man kan göra fungerande affärsverksamhet med 3st 30 år gamla Saab 340. Drivs klart och tydligt på helt kommersiella premisser!
 

henrik l

Medlem
By, by Air Leap och Karlstad + Jönköping
Så var det dags igen att vara utan Stockholmsflyg.
Air Leap lägger ner Karlstad och Jönköping – flyg24nyheter

Vad kommer kommunen hitta på denna gång tro?
Jag drabbas ju indirekt av att Jönköping läggs ner, eftersom jag jobbar där och har en kollega från norra Sverige som jag jobbar med som är nere en gång per månad. Som du säger, ska bli intressant att se vad kommunerna hittar på. Ska man ta sig med tåg från Stockholm till Jönköping är det lite halvbökigt, kan bara jämföra med Skövde där jag bor och förbindelserna och utmärkta. Men ska man ta sig från norra Sverige till Jönköping och Karlstad med för den delen, då försvinner ju halva dagen. Jag vet man jobba tillsammans i Zoom och Teams, men ska man köra två dagars koncentrerat arbete, så har det sina fördelar att sitta i samma rum:D
 

Palazzi

Medlem
Jag drabbas ju indirekt av att Jönköping läggs ner, eftersom jag jobbar där och har en kollega från norra Sverige som jag jobbar med som är nere en gång per månad. Som du säger, ska bli intressant att se vad kommunerna hittar på. Ska man ta sig med tåg från Stockholm till Jönköping är det lite halvbökigt, kan bara jämföra med Skövde där jag bor och förbindelserna och utmärkta. Men ska man ta sig från norra Sverige till Jönköping och Karlstad med för den delen, då försvinner ju halva dagen. Jag vet man jobba tillsammans i Zoom och Teams, men ska man köra två dagars koncentrerat arbete, så har det sina fördelar att sitta i samma rum:D

Gällande Karlstad ryktas det lite om att VY, som tagit över nattågstrafiken till övre Norrland, kanske väljer att starta trafiken i Oslo (istället för Göteborg som tidigare).
Betyder isf att Karlstad passeras på vägen mot Norrland och Nordnorge. Win win, om det blir verklighet, iom att SJ valde att behålla Göteborg-Umeå ändå.
Stockholm-Karlstad är väl dock smidigt redan (?)

Jönköping är däremot verkligen hopplöst, så de lär sörja. Som Göteborgare är man dock bortskämd med smidiga anslutningar.
 
Toppen