Senaste nytt

LATAM Flight 800 upplevde tekniskt fel - 50-tal skadade efter frifall under flygning

pilot seat
By mike on Thursday, Mar 14th 2024 10:06Z
Rumors are that a visitor to the cockpit inadvertently pressed the captains seat switch, on the top of the back rest, and caused to seat to move forward, while the captain was sitting crossleged. His leg pressed the control column and caused the autopilot to disconnect and the nose to dip. It took some time to move back, and gain contol. Only a rumor still, but can explain the event.

 

LPC123

Medlem
Enl The Aircurrent och Jon Ostrower så ska det hela berott på en ofrivillg rörelse av den ena pilotstolen!? Detta gjorde att stolen gled framåt och att styrspaken då trycktes framåt och planet dök rakt ner!? Otroligt märkligt men det är vad dom skriver som orsak.
Tydligen kan man styra stolen med knappar på ryggstödet och på sidan av stolen ( för att kunna flytta stolen så man kommer in i sätet och sen styr man från knapparna på sidan) och på något sätt har stolen kommit i rörelse framt mitt under flygning. Det ska tydligen gått ut information till alla flygbolag om detta och det har visst hänt innan också men utan några biverkningar. :oops:
 

Gweilo_2

Medlem
Ja det finns ju Comac 919 också att lägga en order på. Går nog att få snabbare order. Jag åkte med den i somras inrikes i Kina. Om jag inte visste att det var en Comac hade jag gissat på A320 eller B737.
”The C919 features the CFM LEAP-1C engines, versions of which are also found on the competing A320neo and 737 MAX. The design is also reminiscent of recent modern jetliners” citat från simpleflying.com
Dom har långt kvar till certifiering i US & EU skulle jag tro
 

JPE

Medlem
pilot seat
By mike on Thursday, Mar 14th 2024 10:06Z
Rumors are that a visitor to the cockpit inadvertently pressed the captains seat switch, on the top of the back rest, and caused to seat to move forward, while the captain was sitting crossleged. His leg pressed the control column and caused the autopilot to disconnect and the nose to dip. It took some time to move back, and gain contol. Only a rumor still, but can explain the event.

Ja, är det flytt av sätet som är orsaken har det hänt även på Airbus. Lägga en kamera mellan sätet och sticken och sen flytta fram sätet är inte att rekommendera: https://www.flyingmag.com/technique-accidents-pilots-personal-camera-nearly-causes-crash/
 
Last edited:

apknug

Medlem
Toppen