Senaste nytt

LATAM Flight 800 upplevde tekniskt fel - 50-tal skadade efter frifall under flygning

Jannes

Medlem
The pilot of a terrifying flight from Australia to New Zealand told those on board he temporarily lost control of his Boeing 787 after one of its instruments failed, a passenger said Monday, as authorities investigate what caused a sudden drop that threw travelers around the cabin, injuring dozens. The incident aboard LATAM Airlines flight 800 from Sydney to Auckland is the latest to hit troubled aircraft manufacturer Boeing, which has been rocked by years of quality and safety issues.

Passenger Brian Jokat described the horrifying moment when he was woken from his sleep as the aircraft “dropped something to the effect of 500 feet instantly.”
“That’s when I opened my eyes and there was various individuals at the top of the plane. Just stuck to the roof and then they fell to the floor. And then I just realized I’m not in a movie, this is actually for real,” he told CNN’s Erin Burnett. After landing in Auckland, Jokat said the pilot checked on the passengers and explained he had temporarily lost control of the jet.


Alltså... vad är på gång med Boeing? Jag läste första nyhetsinslagen om detta och redan då snackades det om "tekniska problem" men incidenten lät annars som ett fall av lite våldsammare turbulens.
 

LPC123

Medlem

Alltså... vad är på gång med Boeing? Jag läste första nyhetsinslagen om detta och redan då snackades det om "tekniska problem" men incidenten lät annars som ett fall av lite våldsammare turbulens.
Mycket märkligt? Boeing har mastodont problem just nu. Jag har en resa till MEX med 787 på dom långa benen och 737 MAX på dom korta och det känns allt annat än bra faktiskt :( United hade ju en MAX kärra som dom fick roder problem på förra veckan och det dyker bara upp mer och mer fel på MAX kärrorna. Jag trodde man hade fixat till alla initiala problem med Dreamlinern men tydligen finns det fel kvar som spoökar?
 

ARN01

Medlem
Men likt förbannat verkar de ju sälja en del... helt sjukt att det inte blivit större konsekvenser av allt som hänt. Därmed sagt att inte något skett kommersiellt men tex American tillkännagav alldeles nyss att de skall köpa ett gäng 737or. Förvånad att de har något annat än negativ orderingång.
 

Jannes

Medlem
Problemet är att ifall du vill ha nåt i storleksklassen 737/A320 eller större så finns det inte riktigt alternativ, då Airbus orderbok är fullspäckad. Vill du ha flyg inom rimlig väntetid så är Boeing alternativet.
 
Ja det finns ju Comac 919 också att lägga en order på. Går nog att få snabbare order. Jag åkte med den i somras inrikes i Kina. Om jag inte visste att det var en Comac hade jag gissat på A320 eller B737.
”The C919 features the CFM LEAP-1C engines, versions of which are also found on the competing A320neo and 737 MAX. The design is also reminiscent of recent modern jetliners” citat från simpleflying.com
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Bra info om incidenten här: https://avherald.com/h?article=51601631&opt=0
Här nämns också en AD från 2016 som föreskriver att man regelbundet ska boota om de 3 FCM (flight control modules) eftersom det har rapporterats att de kan starta om spontant om de varit igång mer än 22 dagar.
Eh va ??? Känns ju synnerligen driftsäkert :oops:

Fast folk verkar ju rätta i kommentarerna om att det inte gäller längre så det patchats bort i en uppdatering för flera år sen.
 

Link

Medlem
Bra info om incidenten här: https://avherald.com/h?article=51601631&opt=0
Här nämns också en AD från 2016 som föreskriver att man regelbundet ska boota om de 3 FCM (flight control modules) eftersom det har rapporterats att de kan starta om spontant om de varit igång mer än 22 dagar.
Eh va ??? Känns ju synnerligen driftsäkert :oops:
På Max8 så spränger man tydligen motorkåpan om av-isningen är på i mer än fem minuter i torrt väder. Finns bilder på piloter som har satt post-it lappar om det på instrumentpanelen.
 

TasselT

Medlem
Fast folk verkar ju rätta i kommentarerna om att det inte gäller längre så det patchats bort i en uppdatering för flera år sen.
Jo, såg också det efter att jag kommenterade här.
Fast den AD kom 4(!) år senare (2020). Varför tog det så lång tid att fixa kan man ju undra...
Ser nu också att Simon kommenterat AD 2020-20-09 att det som beskrivs i den tidigare AD beträffande omboot med max 21 dagar emellan fortfarande gäller.
 

jsn

Medlem
Planet verkar aktivt ha dykt så mycket och så fort som det kunde, gissningsvis med motorerna på full kapacitet. Annars skulle folk inte ha slagit i så hårt i taket. En blackout / omboot av utrustning borde inte generera detta, i "värsta fall" fritt fall. Men inte aktivt köra fortare nedåt mot jorden.
 
Toppen