Senaste nytt

Ladda ner EuroBonus-historik

Jag kör WIndows 10 och får följande fel.

PS Microsoft.PowerShell.Core\FileSystem::\\Documents\ebcrawler-master> py .\ebcrawler.py --password MITTPASS --all ebhistory.csv MITTEBNUMMER
usage: ebcrawler.py [-h] [--password PASSWORD] [--all] [--pages PAGES]
[--csv CSV] [--debug]
ebnumber
ebcrawler.py: error: unrecognized arguments: MITTEBNUMMER​

Plocka bort ebhistory.csv eller kör
py .\ebcrawler.py --password MITTPASS --all MITTEBNUMMER > ebhistory.csv

Ok... kan någon vara vänlig att hjälpa en något efterbliven forum-medlem?
Jag är totalt färsk på Python.

Har laddat hem det till Windows 10.
Laddat hem filen i första posten (ebcrawler.py)
Har öppnat cmd och "cd:at" mig fram till mappen, där jag lagt ebcrawler.
Men! Oavsett vad jag skriver nu får jag bara följade felmeddelande:
SyntaxError: invalid syntax

Alltså... hela tiden.
Jag gör säkert något busenkelt fel, men vad?
Har provat att skriva in allt exakt som i beskrivningarna här, men givetvis bytt ut PASSWORD till mitt lösenord osv. men ja...
Vad tror ni jag gör för fel?

Fråga två: Hur lär jag mig grunderna i Python, för att förstå uppbyggnad och grunderna? Någon som kan tipsa om någon bra guide?

Ok... kan någon vara vänlig att hjälpa en något efterbliven forum-medlem?
Jag är totalt färsk på Python.

Har laddat hem det till Windows 10.
Laddat hem filen i första posten (ebcrawler.py)
Har öppnat cmd och "cd:at" mig fram till mappen, där jag lagt ebcrawler.
Men! Oavsett vad jag skriver nu får jag bara följade felmeddelande:
SyntaxError: invalid syntax

Alltså... hela tiden.
Jag gör säkert något busenkelt fel, men vad?
Har provat att skriva in allt exakt som i beskrivningarna här, men givetvis bytt ut PASSWORD till mitt lösenord osv. men ja...
Vad tror ni jag gör för fel?

Fråga två: Hur lär jag mig grunderna i Python, för att förstå uppbyggnad och grunderna? Någon som kan tipsa om någon bra guide?

Har du installerat "Requests"? Jag tror att jag skrev i python-terminalen: py -m pip install requests

Jag var klok nog att notera vilka steg jag tog, eftersom jag inte är någon ninja på Python heller. Men de anteckningarna finns hemma. Kan kolla ikväll och se exakt hur jag gjorde.

Har du installerat "Requests"? Jag tror att jag skrev i python-terminalen: py -m pip install requests

Jag var klok nog att notera vilka steg jag tog, eftersom jag inte är någon ninja på Python heller. Men de anteckningarna finns hemma. Kan kolla ikväll och se exakt hur jag gjorde.

Tack.
Vore mycket snällt.

Jag försökte installera requests. Fick följande meddelande:
Requirement already satisfied

Tack.
Vore mycket snällt.

Jag försökte installera requests. Fick följande meddelande:
Requirement already satisfied

Jag är verkligen ingen ninja, men så här gjorde jag för att få det att fungera:
  • Kopierade scriptet till en mapp på mitt skrivbord som jag döpte till EB_Crawler
  • Installerade Python 3.7.1
  • Startade Python-terminalen (klicka på Windows-start-knappen skriv "Python" och välj Python 3.7 - Skrivbordsapp)
  • Installerade "Requests" genom att i terminalen skriva: py -m pip install requests
  • Skrev: py Desktop\EB_Crawler\ebcrawler.py --csv eb.csv 123465789
  • ...och blev ombedd att skriva lösenordet (för eurobonuskontot med nummer "123456789" i detta exempel).
  • Då rasslade det till lite och när scriptet var klart sparades en fil på min dator under c:\Användare\admin som heter eb.csv
  • Öppnade excel
  • Importerade filen via fliken "Data" och alternativet "Text" och följer wizarden (komma-separerad fil, och datumformatet på första kolumnen)
  • Ta daa… Sedan börjar det roliga med excel-fipplande för att visualisera mer eller mindre intressanta trender och summor. Tog mig en bra stund att få fram "poängintjäning för rullande 12 månader" på ett dynamiskt sätt. När jag fått lite bättre ordning på det delar jag gärna med mig. :)
Lycka till!

Angående fråga 2, ingen aning. Detta var första gången jag använde Python, och det var nog 15-20 år gamla fragment av programmering som gjorde att jag fick det att snurra. I kombination med infon i denna tråd också, så klart.

Jag är verkligen ingen ninja, men så här gjorde jag för att få det att fungera:
  • Kopierade scriptet till en mapp på mitt skrivbord som jag döpte till EB_Crawler
  • Installerade Python 3.7.1
  • Startade Python-terminalen (klicka på Windows-start-knappen skriv "Python" och välj Python 3.7 - Skrivbordsapp)
  • Installerade "Requests" genom att i terminalen skriva: py -m pip install requests
  • Skrev: py Desktop\EB_Crawler\ebcrawler.py --csv eb.csv 123465789
  • ...och blev ombedd att skriva lösenordet (för eurobonuskontot med nummer "123456789" i detta exempel).
  • Då rasslade det till lite och när scriptet var klart sparades en fil på min dator under c:\Användare\admin som heter eb.csv
  • Öppnade excel
  • Importerade filen via fliken "Data" och alternativet "Text" och följer wizarden (komma-separerad fil, och datumformatet på första kolumnen)
  • Ta daa… Sedan börjar det roliga med excel-fipplande för att visualisera mer eller mindre intressanta trender och summor. Tog mig en bra stund att få fram "poängintjäning för rullande 12 månader" på ett dynamiskt sätt. När jag fått lite bättre ordning på det delar jag gärna med mig. :)
Lycka till!

Angående fråga 2, ingen aning. Detta var första gången jag använde Python, och det var nog 15-20 år gamla fragment av programmering som gjorde att jag fick det att snurra. I kombination med infon i denna tråd också, så klart.
Tusen tack!
Ska prova så fort jag fått tillfälle.

Tusen tack!
Ska prova så fort jag fått tillfälle.

Roar mig lite med att testa mitt excel-ark med lite annat data, från en bekant. Och förutom några "hidden features" att hantera insåg jag att jag anropar scriptet från kommandotolken (start & cmd), och inte alls från python-terminalen som jag skrev ovan. Oups.

Så om du skriver som det står i bilden (men så klart byter ut 123456789 mot ditt EB-nummer) så kanske det fungerar bättre?

kommandotolken.png

Toppen