Senaste nytt

Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Varför skulle det vara så otänkbart? Jag har checkat in exempelvis Bosehögtalare, surfplatta och "utlandstelefon". I genomsnitt har väl prylarna haft ett värde på knappa tusenlappen. En whiskyflaska och många klädesplagg kan vara betydligt dyrare.
Alla resonerar vi ju olika. Jag vill ha kvar mina prylar så jag skulle aldrig checka in elektronik. På tok för stor risk att den inte är kvar när jag återfår min väska.

Andrahandsvärdet för kläder är dock troligen lägre än för en Ipad. En whiskeyflaska kan säkert vara dyrare, men hur många checkar in en whiskeyflaska för 4-5000kr eller 15-20000?
Fast nu pratade jag uttryckligen om prylar värda en knapp tusenlapp, inga 20 tkr. Sen är det återanskaffningskostnaden som är intressant för mig, inte andrahandsvärdet.

Åtminstone jag tänker spontant på dator/surfplatta när man syftar på elektronik i detta sammanhang. Och en bärbar dator brukar trots allt vara lite dyrare än en normal whiskyflaska, eller? Och dessutom innehåller en dator/surfplatta information till skillnad från ett par Bosehögtalare.
Som sagt, jag pratade om prylar för en knapp tusenlapp, ingen laptop. Jag skulle heller inte checka in en laptop om jag inte var absolut tvingad av någon anledning.

Alla resonerar vi ju olika. Jag vill ha kvar mina prylar så jag skulle aldrig checka in elektronik. På tok för stor risk att den inte är kvar när jag återfår min väska.
Antingen har jag haft tur eller så reser jag till "bra" ställen för jag har aldrig drabbats av någon stöld. Men du har helt klart en poäng där. Jag har egentligen ingen uppfattning om hur vanligt det är med stölder från incheckat bagage.

Jag har rest i stort sett den mesta delen av mitt yrkesverksamma liv och aldrig råkat ut för någon stöld ur något incheckat bagage trots att det både funnits elektronik och sprit i väskan. Däremot en del demolerade väskor, men inget stulet.

Fast nu pratade jag uttryckligen om prylar värda en knapp tusenlapp, inga 20 tkr. Sen är det återanskaffningskostnaden som är intressant för mig, inte andrahandsvärdet.

Som sagt, jag pratade om prylar för en knapp tusenlapp, ingen laptop. Jag skulle heller inte checka in en laptop om jag inte var absolut tvingad av någon anledning.

Jag tror aldrig jag ägt en dator eller en surfplatta för 1000kr, och knappast något mobiltelefon heller. Jag saknar förvisso min 3330 för 500kr (?), men det är inte realistiskt att checka in dator och ipad betyder ca 1000kr för någon i västvärlden.

Vad är motiveringen till att begränsa elektroniken på dessa flygbolag och via dessa flygplatser? Är elektronik som är muslimskt troende mer riskfyllda inne i flygkabinen än elektronik som tror på Buddha? Är man orolig för att "storbilds"-filmer från böneutrop kommer skada medpassagerarna ombord än motsvarande film från en medelmåttig kyrkokör från Inre Ytterby? För skrotet tillåts ju vara ombord på flyget, om än en trappa ner...

Vad är motiveringen till att begränsa elektroniken på dessa flygbolag och via dessa flygplatser? Är elektronik som är muslimskt troende mer riskfyllda inne i flygkabinen än elektronik som tror på Buddha? Är man orolig för att "storbilds"-filmer från böneutrop kommer skada medpassagerarna ombord än motsvarande film från en medelmåttig kyrkokör från Inre Ytterby? För skrotet tillåts ju vara ombord på flyget, om än en trappa ner...
Läs artikeln det länkas till så står det att USA inte anser säkerhetskontrollerna vara tillräckliga på dessa orter.

Läs artikeln det länkas till så står det att USA inte anser säkerhetskontrollerna vara tillräckliga på dessa orter.
Visst, men min poäng är att elektroniken fortfarande tillåts ombord, om än en trappa ner i bagageutrymmet. Min gissning är att emerikanska myndigheterna är rädda för att bomber eller liknande kommer föras ombord flygplanen maskerade som elektronik, men som reglerna verkar se ut så kommer elektroniken ändå ombord. Om det finns ett allvarligt hot så borde man väl förbjuda all elektronik ombord oavsett var ombord den lagras?

Det här drabbar den som flyger Emirates, Etihad eller Qatar. Enligt rapporterna.

Och Turkish också! Intressant attitydskifte i Washington får man säga, finns uppenbarligen inga "vänligt sinnade" muslimska länder längre som de ser det (inte en chans att IST eller DXB hade drabbats under förra administrationen).

Det enda förvånande är att flygbolag från dessa länder inte haft mer restriktioner tidigare. Det är ju inte fråga om normala flygbolag från normala länder. Det är fråga om bolag från "skitländer" som inte gör mycket annat än att sponsra och uppmuntra terrorism.

Detta är inget som drabbar vanliga resenärer från länder som sköter sig på ett hyfsat sätt.

Så enkelt stoppar man ändå inte presumtiva terrorister. Det är ju bara för dessa personer att resa till ett land som inte har restriktioner och flyga därifrån med sin "laddade" laptop.

Toppen