Senaste nytt

Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Är helt otänkbart att checka in en laptop med viktig eller känslig information då den vare sig får försvinna eller hamna i orätta händer. Visst kan man jobba delvis mot moln samt jag reser alltid med en liten extern hårddisk som går att lägga en del saker på...

Vid jobbresor är det alltså omöjligt att flyga till USA just nu om detta implementeras.

Du får väl flyga med en "kinadator" som jag har hört en laptop som är helt fabriksrensad (ny) kallas plus extern hårddisk att mounta ifrån.
Mac os X är smidigt då du kan ha hela os med allt på extern hd och sen mounta därifrån.
Blir kanske min approach att ha en tom dator på chicagokontoret och sen en extern snabb hd i miniformat att köra ifrån, problemet blir när jag ska ha ett antal mac minis med mig :(

Är i Kanada just nu och hörde rykten om att detta kommer att gälla from imorgon den 13:e.

Det ryktades ju om att det skulle tillkännages något igår (torsdag), men såvitt jag kan läsa mig till så har det inte kommit någon sån officiell information än. Det kan ju fortfarande komma idag, men det känns ju då minst sagt hårt att det ska vara implementerat på en dag, både vad gäller att få bolagen att implementera det, men även för resenärernas planering. Nu ska man väl förvisso inte underskatta politikers förmåga att fatta orimliga beslut, så allt är ju möjligt...

Flyger till USA imorgon så följer detta med spänning.

Blir sjukt jobbigt för oss då det inte finns en chans att det tillåts från mitt jobb att man kan packa in laptopen i incheckat bagage pga säkerhetsaspekten.. Utan dator = mkt svårt med visst arbete i USA.

Hur löser man detta när man behöver ha speciell programvara för VPN till server med känslig info?

Att resa med en clean dator och separat HD i sig är inte ett problem (annat än att försäkringen ej täcker incheckad känslig elektronik), men min HD kan ju inte ha VPN-program... Det låter som om jag får dra ned en hel del på mitt USA-resande om jag ska kunna genomföra jobb på hemmaplan under resor.

Hur löser man detta när man behöver ha speciell programvara för VPN till server med känslig info?

Att resa med en clean dator och separat HD i sig är inte ett problem (annat än att försäkringen ej täcker incheckad känslig elektronik), men min HD kan ju inte ha VPN-program... Det låter som om jag får dra ned en hel del på mitt USA-resande om jag ska kunna genomföra jobb på hemmaplan under resor.
Byta till en mac?
Det jag säger att hela din dator är på din externa hd och din cleandator endast används som hårdvara förutom hd som används externt ( boota från externa hd) då kan du ha vpn program mm allt på externa disken.

Toppen