Senaste nytt

Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Abbs

Medlem
Jag har inte brytt mig så mycket om det här då det kan vara skönt att lämna dator och platta hemma vid privata resor. En digital detox. Däremot så läste jag nu att det även gäller kameror större än en mobiltelefon. Det går ju inte att checka in en kamera, inte bara för stöldrisken men vill inte gärna ha objektiven kastade omkring heller.
Det har alltid gällt apparater med någorlunda stort batteri. Angående kamerautrustning finns det ju t.ex Pelican cases, men då lär väl stöldrisken öka nämnvärt.

Hela det här debaklet är skumt. Hävdar att någon i Somalia lyckats spränga ett batteri och därför ska alla batterier in i cargo hold. Ridå.
 

Dr. Miles

Expert
Det har alltid gällt apparater med någorlunda stort batteri. Angående kamerautrustning finns det ju t.ex Pelican cases, men då lär väl stöldrisken öka nämnvärt.

Hela det här debaklet är skumt. Hävdar att någon i Somalia lyckats spränga ett batteri och därför ska alla batterier in i cargo hold. Ridå.
Ännu märkligare att amerikanska flygbolags flight från regionen omfattas inte av förbudet.
Resonerar de så att terrorister inte väljer amerikanska flygbolag när de utför terrorhandling?
CNN skrev:
U.S. airlines not affected

The 10 international airports covered by the U.S. ban are in Cairo, Egypt; Dubai and Abu Dhabi, U.A.E.; Istanbul, Turkey; Doha, Qatar; Amman, Jordan; Kuwait City; Casablanca, Morocco; and Jeddah and Riyadh, Saudi Arabia.

The nine airlines are Egyptair, Emirates Airline, Etihad Airways, Kuwait Airways, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian Airlines, Saudi Arabian Airlines and Turkish Airlines.

The officials said U.S. carriers are not affected because none of them fly from the airports in question to the U.S.

The U.K. restrictions apply to flights from Turkey, Lebanon, Jordan, Egypt, Tunisia and Saudi Arabia on 14 airlines, including some based in Britain.

U.S. and U.K. ban laptops and other devices on flights from Middle East - Mar. 21, 2017

Airline electronics ban: What you need to know - Mar. 21, 2017

Jag trodde att United flög från Kuwait tidigare, har de slutat med det?
 

Kimmen00

Medlem
Jag har inte brytt mig så mycket om det här då det kan vara skönt att lämna dator och platta hemma vid privata resor. En digital detox. Däremot så läste jag nu att det även gäller kameror större än en mobiltelefon. Det går ju inte att checka in en kamera, inte bara för stöldrisken men vill inte gärna ha objektiven kastade omkring heller.

Kanske om man reser privat så är det ok med en bok och IFE:n.. Men jag är mkt ofta där i jobbet och då vill jag ha laptopen med mig i handbagaget
 

mha321

Medlem
Så länge inte Kanada får för sig samma sak så känns det som Air Canada kan bli en riktigt stor vinnare på det här. Det var ju redan tidigare ett rätt bra alternativ om man inte hade direktflyg, och det blir ju ännu mycket bättre efter en sådan här.
 

mha321

Medlem
Ännu märkligare att amerikanska flygbolags flight från regionen omfattas inte av förbudet.
Resonerar de så att terrorister inte väljer amerikanska flygbolag när de utför terrorhandling?

Historien visar ju motsatsen. Men går man på vad terroristerna valt tidigare så borde de ju definitivt förbjudas på amerikansk inrikes.

Men nu är ju inte bolagen som sådana som är undantagna, utan det bara "råkar" vara så att se inte flyger på de flygplatser som omfattas.

Logiken är svag i det, men jag skulle gissa att det har att göra med att de inte ville ta den stormen det skulle blivit på hemmaplan.

Det blir dock svårare att göra om de inkluderar Europa. Det blir en ännu konstigare lista om de ska välja ut specifikt de flygplatser i Europa där inga amerikanska bolag trafikerar...
 

Dr. Miles

Expert
Det blir dock svårare att göra om de inkluderar Europa. Det blir en ännu konstigare lista om de ska välja ut specifikt de flygplatser i Europa där inga amerikanska bolag trafikerar...
Då är Oslo i farozonen. ;)
Till Köpenhamn och Stockholm flyger Delta under sommarperioden och till Stockholm flyger United också.
 
Det har alltid gällt apparater med någorlunda stort batteri. Angående kamerautrustning finns det ju t.ex Pelican cases, men då lär väl stöldrisken öka nämnvärt.

Hela det här debaklet är skumt. Hävdar att någon i Somalia lyckats spränga ett batteri och därför ska alla batterier in i cargo hold. Ridå.
Min kamerautrustning är betydligt dyrare än en vanlig laptop om man ser till inköpspris. Ser man på andrahandsvärdet är skillnaden ännu större.
 

Dr. Miles

Expert
Om man tänker lite cyniskt, detta är kanske "lönehöjning" för bagagelastarna både i regionen och i USA?
Bagagestölden kommer säkert att öka när fler folk börjar att checka in värdesaker i incheckat bagage.

Som jag har sagt tidigare, kan de ta ut saker obemärkt, kan de också stoppa i saker obemärkt.
 

Abbs

Medlem
Min kamerautrustning är betydligt dyrare än en vanlig laptop om man ser till inköpspris. Ser man på andrahandsvärdet är skillnaden ännu större.
Jag är enig, skillnaden är väl att kameran inte har känslig företagsinformation på sig (som kan vara värt mycket mer). Jag skulle aldrig heller våga checka mina kamerahus och objektiv.
 
Toppen