Senaste nytt

Kryssning med Wonder of the seas

Hej,

Jag funderar på att åka på en kryssning med Royal Caribbean Cruise och just kryssningsfartyget WONDER OF THE SEAS.

Har någon här åkt den och vad är rekommendationerna när man väljer hytt och datum för avresa ?
 

Lokföraren

Medlem
Jag har kryssat ett antal gånger på RCL, den mesta texten gäller bara Royal.

Att välja hytt kan vara viktigt. Men det beror på. Ska du bara sova eller ska du ha fest varje kväll i hytten?

Datum är ju väldigt individuellt.

Om man aldrig kryssat förut så är det väldigt generellt så att mest kryssning för pengarna får du om du ligger i ”wave”säsongen. Alltså mellan låg och hög säsong.

Hyttval kan sägas vara väldigt svårt då priset oftast är en stor faktor. Normalt pris per natt ligger från billigt $50 till dyrt $1000+. Men en insideshytt eller balkong får du för normalt runt 1000kr/natt. Lite dyrare är det generellt i Europa och så. Karibien är billigast med avresa från Florida.
Små båtar är oftast billigare än stora. Stora båtar har betydligt mer att göra, speciellt för barn och ungdomar (eller lekfulla vuxna). Showerna är ofta väldigt bra, håller hög klass, ibland mycket hög klass.

Skriv mer specifika frågor så lovar jag att jag svarar.

Jag lägger in att du tjänar 20000 Eurobonus poäng om du bokar nu. Normalt är 10000 poäng.
 

Renato

Medlem
Jag har kryssat ett antal gånger på RCL, den mesta texten gäller bara Royal.

Att välja hytt kan vara viktigt. Men det beror på. Ska du bara sova eller ska du ha fest varje kväll i hytten?

Datum är ju väldigt individuellt.

Om man aldrig kryssat förut så är det väldigt generellt så att mest kryssning för pengarna får du om du ligger i ”wave”säsongen. Alltså mellan låg och hög säsong.

Hyttval kan sägas vara väldigt svårt då priset oftast är en stor faktor. Normalt pris per natt ligger från billigt $50 till dyrt $1000+. Men en insideshytt eller balkong får du för normalt runt 1000kr/natt. Lite dyrare är det generellt i Europa och så. Karibien är billigast med avresa från Florida.
Små båtar är oftast billigare än stora. Stora båtar har betydligt mer att göra, speciellt för barn och ungdomar (eller lekfulla vuxna). Showerna är ofta väldigt bra, håller hög klass, ibland mycket hög klass.

Skriv mer specifika frågor så lovar jag att jag svarar.

Jag lägger in att du tjänar 20000 Eurobonus poäng om du bokar nu. Normalt är 10000 poäng.
Vad trevligt.
Jag är sugen också på en sådan kryssning. Men de stora fartygen.
Wonder of the seas den största?

Jag har 2 små barn 4 och 2 är det passande för slå barn. Finns det aktiviteter för dom. Sen brukar det vara massa olika restauranger, kan man köpa all inklusive. Eller brukar det normalt sätt vara frukost som ingår.
 

Sealord

Medlem
Kul att ni funderar på en kryssning med Royal Caribbean. Jag är själv inte åkt med just Wonder of the Seas som är den sista och modernaste av Oasis-klassen, dvs. en av de fem kryssningsfartygen som är störst i världen. I höstas åkte vår familj med Odyssey of the Seas med vår tvillingar på då fem år. Det var helt klart en av vår bättre semestrar. Barnen älskade barnklubben som hade öppet från morgon till kväll och vi föräldrar fick då lite egentid. Det finns obegränsat med aktiviteter som passar hela familjen.

Det finns barnklubb från nyfödda upp till tonåringar. Våra barn trivdes i alla fall hur bra som helst. Kanske är det mer barnpassning än klubb för en tvååring.

Vi ska åka på en ny kryssning denna höst med Harmony of the Seas och tar då med min syster med familj som har barn i samma ålder som våra. Är man en barnfamilj så är det ett grymt sätt att resa, vakna upp på ett nytt ställe varje dag samt ha kul på vägen.

Kryssningarna är all-inclusive, förutom dryck. Vi köpte till dryckespaket utan alkohol som gjorde att all dricka också ingick. Riktigt prisvärt. Däremot anser jag att både dryckespaket med alkohol och drinkar ombord är väldigt dyra. Utflykterna som arrangeras av rederiet är också oförskämt dyra.

Kan också rekommendera att testa i alla fall en specialrestaurang, även om denna kostar extra.

Vi tycker också att det värt att betala extra för att få en balkonghytt. Skönt att kunna öppna upp dörren och känna havet intill sig.

Har själv jobbat på Royal för drygt 14 år sedan, men att kryssa som gäst / passagerare är inte alls detsamma som att tillhöra besättningen. Men ändå kul att veta vad som sker bakom kulisserna och hur hårt de jobbar. Glöm inte dricksen bara, även om den är inkluderad i priset. De som städar din hytt till exempel hade för 14 år sedan 50 USD i lön, resten kom från inkluderad och extra dricks.

Och bara för att säga det, jag måste tyvärr betala fullt pris för vår familjs kryssningar - Royal kommer inte ihåg att jag jobbade där förut. Attans.
 

Xpressen

Medlem
Hallå forumet



Hade sagt till mig själv att det inte skulle bli någon höstresa i år, men nu har jag börjat tänka om.



Med två barn i förskoleålder så känns en medelhavskryssning som ett bra alternativ. Men jag har noll erfarenhet av kryssningar och hade gärna fått lite input och information härifrån.



Är det någon här som har erfarenhet av att kryssa i medelhavet? I så fall med vilket bolag? Är det något bolag jag ska undvika? Hur funkar det med olika paket? Hur mycket mer pengar behöver jag räkna med att det kostar utöver kostnaden för hytten? Dryckespaket osv? Vilken typ av hytt bör jag boka? Balkong? Svit?



Som sagt jag är novis vad gäller kryssningar men känns som ett trevligare och lite mer spännande alternativ än en Lollo & Bernie semester samtidigt som jag fått uppfattningen av att barnen kommer kunna ha kul.
 

BAS

Medlem
Har kryssat 4 gånger med Royal Carribean, och en gång med Celebrity. Dock inte i medelhavet.

Med barn i förskoleålder är Royal Carribean det självklara valet, finns hur mycket som helst för barn att göra.

Skulle köpa läskpaket till barnen (om de nu är tillräckligt stora för att drick läsk), är väl runt hundringen per person och dag. Dryckespaket för vuxna ska man nästan vara alkis för att ha nytta av, man får nog punga ut med 1000kr per person och dag, och går bara att köpa för alla vuxna i hytten. "Speciality dining" skulle jag hoppa över med mindre barn, maten i huvudrestaurangen har varit mycket bra, buffen sådär... (där var Celebrity betydligt bättre). Vatten, saft, te/iste, och kaffe (blask) ingår, men inte övriga drycker. De kostar ungefär som på restaurang i Sverige.

WiFi-paket kan eventuellt vara värt även om ni i alla hamnar runt medelhavet har mobilsurf.

Vad gäller hytt gillar jag att ha balkong, är priserna rimliga kan jag tänka mig svit. Men första kryssningen - och med barn - lär ni inte spendera speciellt mycket tid i hytten.

Sen kan ni säkert göra av med lite pengar på utflykter, men barnen kommer antagligen att föredra att vara på båten :D
 
Last edited:

Xpressen

Medlem
Har kryssat 4 gånger med Royal Carribean, och en gång med Celebrity. Dock inte i medelhavet.

Med barn i förskoleålder är Royal Carribean det självklara valet, finns hur mycket som helst för barn att göra.

Skulle köpa läskpaket till barnen (om de nu är tillräckligt stora för att drick läsk), är väl runt hundringen per person och dag. Dryckespaket för vuxna ska man nästan vara alkis för att ha nytta av, man får nog punga ut med 1000kr per person och dag, och går bara att köpa för alla vuxna i hytten. "Speciality dining" skulle jag hoppa över med mindre barn, maten i huvudrestaurangen har varit mycket bra, buffen sådär... (där var Celebrity betydligt bättre). Vatten, saft, te/iste, och kaffe (blask) ingår, men inte övriga drycker. De kostar ungefär som på restaurang i Sverige.

WiFi-paket kan eventuellt vara värt även om ni i alla hamnar runt medelhavet har mobilsurf.

Vad gäller hytt gillar jag att ha balkong, är priserna rimliga kan jag tänka mig svit. Men första kryssningen - och med barn - lär ni inte spendera speciellt mycket tid i hytten.

Sen kan ni säkert göra av med lite pengar på utflykter, men barnen kommer antagligen att föredra att vara på båten :D
Stort tack för ett utförligt svar.

Vad gäller hytt, vad är en rimlig prisskillnad? De kryssningar jag kikat på så ligger en balkonghytt cirka 50% över en utsideshytt och en svit då pratar vi nästan 100% upp mot en balkonghytt. Hur tycker du jag ska tänka här? Är det ändå värt det med balkong eller ska man lägga dom pengarna på mat/utflykter? Svit känns överprisat.
 
Toppen