Senaste nytt

Krug i Qatar Airways Al Mourjan Lounge

Mener at det er comtes de champagne 2006 som serveres i Al Safwa.
Og den er virkelig god, fik den på en flight til Bkk hvor jeg var så heldig at blive opgraderet til first.

Dagens spaning - Comtes -06 i Al Safwa.

Men man behöver verkligen fråga efter den.
Ett glas champagne = Billecart Salmon NV (samma som serveras i Business Class från Arlanda)
Även efter att ha frågat efter annan champagne och fått ett glas Comtes -06 så påfyllningi samma glas av Billecart-Salmon om man inte säger till.

Kanske press på kostnader? Comtes kostar ju 5-8 ggr mer än Billecart-Salmon.

Dagens spaning - Comtes -06 i Al Safwa.

Men man behöver verkligen fråga efter den.
Ett glas champagne = Billecart Salmon NV (samma som serveras i Business Class från Arlanda)
Även efter att ha frågat efter annan champagne och fått ett glas Comtes -06 så påfyllningi samma glas av Billecart-Salmon om man inte säger till.

Kanske press på kostnader? Comtes kostar ju 5-8 ggr mer än Billecart-Salmon.
Det där lät inte bra, jag som har premiär i Al Safwa om 3 veckor.

Business till Australien serveras, Cuvée Louise -2002
Den tog slut efter ett tag och då blev det Billecart istället, som inte ens nämns i menyn

Champ.jpg

• Gilla
Reactions: pep
Någon som vet vilken skumpa det är nu i businessloungen?
jag var där senast i November (12:e) och då var det i Al Mourjan fortfarande Cuvée Louise -2002 som Homer lade upp bild på.
Rose varianten minns jag inte märke på, men spontant skulle jag Piper Heidsieck rose sauvage
Jag höll mig till miss Louise... Annars är det alltid Lanson onboard i business class så ett inte alltför avlägset långskott är att det kan vara den också.

Sedan är det ju lite rörigt i Doha med just lounger och vad som kallas vad...
Men du kommer åka i business class antar jag och då är det Al Mourjan och ovan gäller.
Sen kan man ju separat köpa Al Maha paket och access till deras lounge, där har jag ingen aning om vad som gäller.
Och åker man monkey class så är man hänvisad till "gold lounge" eller "first class lounge" som är ett skämt, och där finns ingen riktig skumpa alls.
Så viktigt med Qatar och lounger är att åka i rätt klass, status bryr de sig inte så mycket om.
Dock ibland kommer jag in i Al Mourjan även när jag åker eco (har Qatar Platinum), om jag påpekar att det är för fullt för att ens hitta säte i "first class lounge" som de kallar den lounge OWE status kunder ska bruka.

Last edited:
jag var där senast i November (12:e) och då var det i Al Mourjan fortfarande Cuvée Louise -2002 som Homer lade upp bild på.
Rose varianten minns jag inte märke på, men spontant skulle jag Piper Heidsieck rose sauvage
Jag höll mig till miss Louise... Annars är det alltid Lanson onboard i business class så ett inte alltför avlägset långskott är att det kan vara den också.

Sedan är det ju lite rörigt i Doha med just lounger och vad som kallas vad...
Men du kommer åka i business class antar jag och då är det Al Mourjan och ovan gäller.
Sen kan man ju separat köpa Al Maha paket och access till deras lounge, där har jag ingen aning om vad som gäller.
Och åker man monkey class så är man hänvisad till "gold lounge" eller "first class lounge" som är ett skämt, och där finns ingen riktig skumpa alls.
Så viktigt med Qatar och lounger är att åka i rätt klass, status bryr de sig inte så mycket om.
Dock ibland kommer jag in i Al Mourjan även när jag åker eco (har Qatar Platinum), om hag påpekar att det är för fullt för att ens hitta säte i "first class lounge" som de kallar den lounge OWE status kunder ska bruka.
OK, tackar!:)
Har fått några dagar över i Jul så jag tänkte köra en snabb MR för att fylla på mitt BA-konto med 560 Tier.
Jag har aldrig flugit med QR och tittar lite ikväll.

• Gilla
Reactions: Gus
vilken destination? de har väl lite offers nu på Penang bland annat...
Jag har flugit en del mot Asien med dem och är generellt väldigt nöjd. (iaf som Platinum)

- Bra service på alla flygplanstyper, kanske liiiite säte i Business på A380 där de också har first, och stor business kabin.
- 787 föredrar jag nor just av den anledningen. A330 har väldigt trång fotlåda i business och är 2-2-2 så iaf till att ha ett säte i mitten om du vill ha aisle acess för att undvika klättrare.

Som sagt dock, åker du i eco så kommer status inte ta dig långt gällande lounger i Doha tyvärr, vilket är rätt pissigt med tanke på att jag känner som lojal Qatar kund att jag får hundra gånger bättre markservice i Cathay eller BA lounger.

Toppen