Senaste nytt

Kreditkort - 1 TUR/år till Thailand

Daniel_h

Ny medlem
Hej,

Jag överväger att till sist ta steget till ett kreditkort som ger bonuspoäng för resande.

Det jag räknar med är
  • 1 resa till Thailand/år för 2. Möjligtvis ytterligare 1 resa inom Europa men inget jag räknar med.
  • Att nå 300k spend är inte orealistiskt men är inte helt kompatibla med mina ekonomiska mål. Går dock att lösa.

• Fast track, lounge access etc är inte så viktigt.
  • Reseklass är inte heller avgörande.

• Övriga förmåner ointressanta då jag inte bor i storstad.
Lutar själv åt SAS Amex Elite då jag har förstått att poängen kan användas inom Star Alliance.
Samt att man kan få extrakort kostnadsfritt kopplade till ett och samma konto. Är det något man ska se som en unik perk eller finns samma möjlighet för andra kort?

Årsavgiften 4800:- motsvarar i grova drag 25% av resekostnaden för 2 till Thailand TUR i turistklass med Thai. Är det ett korrekt antagande att kalkylen går ihop om jag åtminstone når 150k spend på ett år (och en resa till halva poängpriset)?

Vilket kort skulle ni börja med?

Tack på förhand!

Glömde skriva det - föredrar Thai Airways. Finnair är en möjlig tvåa, Qatar/Emirates får dela på plats 3.

Om du inte når upp till 300k så är nog premium ett bättre alternativ. Särskilt som du inte bryr dig om de saker som kommer från status.

Med såpass lite flyg skulle jag nog överväga något annat än ett sas kort. Du har ju fortfarande kvar skatter och avgifter för den där award biljetten och du är begränsad i vilka avgångar du kan åka. Det blir sällan speciellt mycket utväxling för poäng när du reser economy.

Jag skulle nog satsa på ett kort med cashback. Alternativt ett av de Amex kort som ger MR poäng istället för sas poäng om du kan vara intresserad av att tex använda dem för att boka hotell. Och kombinera det med att fortsätta boka billigaste Eco biljetten för cash.

Jag skulle börja med ett Amex Premium och sen uppgradera om jag snabbt uppnår 2-4-1 och då uppgradera vid en kampanj till Elite (kommer förmodligen en i höst igen).

Då har du låg månadsavgift och kan ändå samla poäng :)

Tack för svar, detta hjälper!

Trodde att poäng från spend räckte för att få flyga, men så är det alltså inte. Borde jag kanske listat ut innan jag trampade i gång en egen tråd...hrm. :rolleyes:

Så, bara en längre resa per år motiverar inte Elite och kanske inte heller SAS-poäng.

Förändras kalkylen om man gör 1 long-haul per år i business istället? Eller blir det fortfarande för lite?

Tack för svar, detta hjälper!

Trodde att poäng från spend räckte för att få flyga, men så är det alltså inte. Borde jag kanske listat ut innan jag trampade i gång en egen tråd...hrm. :rolleyes:

Så, bara en längre resa per år motiverar inte Elite och kanske inte heller SAS-poäng.

Förändras kalkylen om man gör 1 long-haul per år i business istället? Eller blir det fortfarande för lite?
300kkr i spend ger 60.000 poäng genom amex elite. En longhaul ToR i business ger i runda slängar 15-20k poäng per person. Åker ni två och poolar poängen har ni alltså ungefär hälften av poängen som behövs för att åka business class med thai till sydostasien, eller tillräckligt för ekonomi.

Ser ingen större finess med ett Elite för er. Hade personligen kört på ett SAS Amex Premium + SAS Mastercard Premium.

Pros: Lägre total månadskostnad och högre poängintjäning om du kan dra nytta av dubbelpoänghelgerna på ett effektivt sätt. Du får ett MC som du kan använda på ställen som inte tar Amex. Du kan dra nytta av att uppgradera till ett Elite för att få uppgraderingsbonus.

Cons: Något sämre reseförsäkring. Lägre bonus om du värvar någon till Amex. Inga 20000 statuspoäng till SAS eller andra fördelar Elite ger (t.ex. Lounge-on-the-go på ARN).

Ett amex green med MR som går att överföra till samtliga av flygbolagsalternativen kanske är det mest mångsidiga alternativet i detta fall?

• Gilla
Reactions: hco
Toppen