Senaste nytt

Kreativt tänkande att ta sig hem från USA med nyfödd

Hej!

Vi har en påbörjad tur och retur till Boston, USA via New York med SAS och har fått ett barn här borta. Nu när vi vill lägga till henne på våra biljetter så säger SAS nej då United inte tillåter det, då resan är påbörjad. Tji fick jag då jag hade kollat med SAS innan om det skulle gå bra, men United ställer till det. Deras lösning var att sälja oss en enkel barnbiljett för 15 000 kr, inte så intressant.

Kreativa lösningar?

Det jag tänkte på hittills som jag inte hunnit undersöka är:

1. Få SAS att ta bort BOS-EWR benet och köpa ett positioneringsflyg till EWR, men tveksamt att SAS tillåter oss göra den ändringen utan att det är en biljett.
2. Boka om SAS returresan till att bara vara SAS från vilken SAS-flygplats i USA som helst (och köpa positioneringsflyg), men resan är om några dagar och biljetterna är mycket dyrare än när vi bokade såklart...vi har bokat plus.

Tacksam för kreativa ideer!

Last edited:
De kan väl för i h*vete inte ta 15000 kr för en enkel infant-biljett?

Eller jo det kan de nog :(

Men får man verkligen köpa en enkel biljett till bara en infant???? Känns som en biljett som inte borde finnas. Ta bara med ungen och se vad dom säger vid incheckningen???

Grattis förresten

De kan väl för i h*vete inte ta 15000 kr för en enkel infant-biljett?

Eller jo det kan de nog :(

Men får man verkligen köpa en enkel biljett till bara en infant???? Känns som en biljett som inte borde finnas. Ta bara med ungen och se vad dom säger vid incheckningen???

Grattis förresten

Hah, det gör de tydligen :) Infanten får inte resa själv som du säger, utan det är på vår bokning, men vi måste köpa själva enkelbiljetten. Och en enkelbiljett med barnpris kostar mycket...för vuxenbiljetten kostar ännu mer.

Tack!!

Last edited:
Är biljetterna avbokningsbara så ni får tillbaka alla pengar om ni helt avbokar hemresan? Isåfall kan det kanske vara värt att göra det och boka en tur och retur hem *från* Boston och vaska returen på den. Tex kan ju en tr I eco ofta vara billigare än en enkel i plus. Men det förutsätter att ni får tillbaka pengar på den nuvarande....

Kan ett alternativ vara en bonusresa hem? 42 000 poäng enkel väg, ~850kr i skatter och avgifter + skatt och avgifter för infant. Ser ut att finnas ganska mycket från BOS, kanske kan ni t o m tajma samma plan?

Och grattis! Ankarbarn? :)

Grattis till lilltösen!

För internationella flyg måste samtliga passagerare finnas med på bokningslistor, av förklarliga skäl, så man kan ju ur den synvinkeln förstå att det borde varit 3 passagerare på hemresan vid bokningstillfället MEN

Däremot tänker jag att ni vill ju inte ha en child seat utan en lap seat. sådan är ”gratis” plus ev skatter. Helst bassinett. Står att man kan ringa United att boka sådan, alternativt gå in under manage bookings på deras hemsida. Kanske värt att testa ett par HUACA?

det andra är att om du flyger plus borde du ha bättre möjligheter till ändringar? Dvs skippa BOS-EWR, ta hyrbil eller tåg (inte optimalt men är kreativ) och bara SAS hem från EWR?

Alt om ni kan boka om att flyga SAS direkt från Boston kanske i vart fall blir billigare än 15’?

alternativt, vem är utställare av biljetten? Och vad säger ändrings/avbokningsreglerna? Tänker att andra här säkert kan bistå med bra hjälp bara man vet det.

bara lite initiala tankar, hoppas att det löser sig för dig!

Är biljetterna avbokningsbara så ni får tillbaka alla pengar om ni helt avbokar hemresan? Isåfall kan det kanske vara värt att göra det och boka en tur och retur hem *från* Boston och vaska returen på den. Tex kan ju en tr I eco ofta vara billigare än en enkel i plus. Men det förutsätter att ni får tillbaka pengar på den nuvarande....

Varför ska de avboka sin nuvarande? Onödigt att vaska returen. Finns mig veterligen inget krav på att alla biljetter i samma bokning ska ha samma klass. Vill man bara komma åt de billigare biljettpriserna som kräver t/r bokning kan man boka billigaste economy ut (till Sverige) och samtidigt full flex/återbetalbar retur (tillbaka till USA), och efter att ha kommit hem avboka returen (till USA). På så vis får man i praktiken det lägre enkelpriset.

Är biljetterna avbokningsbara så ni får tillbaka alla pengar om ni helt avbokar hemresan?
Det är Plus Smart så ombokningsbara, och återbetalningsbara mot en avgift. Så lite får vi tillbaka, ingen dum lösning.

Kan ett alternativ vara en bonusresa hem? 42 000 poäng enkel väg,
Och grattis! Ankarbarn? :)
Ja, jag har kikat lite på bonusresor. Skulle fungera som nödlösning, tack. Verkar inte finnas på samma plan dock. Och tack :)

Har kikat på lite olika flyg hem nu ikväll och det är dyrt men möjligt att boka om till ekonomi för hela familjen. Känns lite tråkigt men inte hela världen.

Däremot så körde jag lite HUACA på United nu ikväll och de säger att de inte har något emot att boka på en infant alls. Så jag ska ringa till SAS imorgon bitti och fråga varför det skulle vara ett problem. Känns som skit bakom spakarna kanske.

Grattis till lilltösen!

det andra är att om du flyger plus borde du ha bättre möjligheter till ändringar? Dvs skippa BOS-EWR, ta hyrbil eller tåg (inte optimalt men är kreativ) och bara SAS hem från EWR?
Tack :) Ja, jag skulle mer än gärna bli av med BOS-EWR Benet och bara ta tåget ner eller boka en enkel med United. Ska höra med SAS kundtjänst imorgon vad de säger.

Varför ska de avboka sin nuvarande? Onödigt att vaska returen. Finns mig veterligen inget krav på att alla biljetter i samma bokning ska ha samma klass. Vill man bara komma åt de billigare biljettpriserna som kräver t/r bokning kan man boka billigaste economy ut (till Sverige) och samtidigt full flex/återbetalbar retur (tillbaka till USA), och efter att ha kommit hem avboka returen (till USA). På så vis får man i praktiken det lägre enkelpriset.
Då har vi olika erfarenheter, åtminstone när det gäller awards måste alla i bokningen resa exakt samma. Om det funkar så även på köpta biljetter låter jag vara osagt, men jag skulle inte utgå ifrån att det går att mixa, då jag aldrig sett det själv.

Bokar man av hemresan på tor biljetter så ska vanligtvis biljetten räknas om som en enkel resa och då får man inte tillbaka fullt pris på returen.
Inom Europa säljs dock allt (av sas) som enkelbiljetter så där skulle det vara möjligt.

Har du egna erfarenheter av det du påstår att det skulle fungera att göra på det sättet? Eller är det en gissning?

Jag skulle säga att du gör helt rätt i att göra en HUACA. Jag känner många som har åkt ut på egen hand och kommit hem med barn på hemresan. Antingen genom adoption eller surrogatfödsel. Så ska inte vara några problem att lägga till en infant.
Och.. Grattis!

Toppen