Senaste nytt

Kreativt tänkande att ta sig hem från USA med nyfödd

Då har vi olika erfarenheter, åtminstone när det gäller awards måste alla i bokningen resa exakt samma. Om det funkar så även på köpta biljetter låter jag vara osagt, men jag skulle inte utgå ifrån att det går att mixa, då jag aldrig sett det själv.

Bokar man av hemresan på tor biljetter så ska vanligtvis biljetten räknas om som en enkel resa och då får man inte tillbaka fullt pris på returen.
Inom Europa säljs dock allt (av sas) som enkelbiljetter så där skulle det vara möjligt.

Har du egna erfarenheter av det du påstår att det skulle fungera att göra på det sättet? Eller är det en gissning?

Vi fick en Star Alliance award i ren business ombokad till SAS Business ut och SAS Plus hem under pandemin av telefonist på SAS.

Vi fick en Star Alliance award i ren business ombokad till SAS Business ut och SAS Plus hem under pandemin av telefonist på SAS.
Ja det går bra att resa i business ut och plus hem. Men du kan inte ha 2 personer som åker business ut och 1 person som åker go på utresan i samma bokning. Du kan även mixa utresan så att första flighten är economy, sen åker du långa benet i first och näsat flight i business, inga problem att mixa på så sätt om man vill. Däremot måste alla som ligger i samma bokning åka exakt samma flighter och samma kabinklass poå alla flighter.

Kört 2 HUACA på SAS nu på morgonen utan framgång. De menar helt sonika att om jag har en SAS-biljett, även med bara sas-metall från USA så går det inte att lägga till en infant på returen, då resan är påbörjad. Det låter inte som det lirar med tidigare upplevelser och känns som en onödig regel, men jag kommer ingenvart.

CHILD DISCOUNTS
  • At SAS, we offer discounts on children's travel to make it more affordable to travel together.
  • Infants travel for free or with a 90% discount, depending on the destination, when sitting in the lap of another person.
  • Children (2–11) who travel with a person over age 16 get a discount of up to 25%, depending on the destination, price and booking class.
We don't offer child discounts on some special fares to/from the US. - Har det något med detta att göra?

Annars, om ni inte har jättebråttom hem så åk dit och checka in er och låtsas som ingenting... :)

CHILD DISCOUNTS
  • At SAS, we offer discounts on children's travel to make it more affordable to travel together.
  • Infants travel for free or with a 90% discount, depending on the destination, when sitting in the lap of another person.
  • Children (2–11) who travel with a person over age 16 get a discount of up to 25%, depending on the destination, price and booking class.
We don't offer child discounts on some special fares to/from the US. - Har det något med detta att göra?

Annars, om ni inte har jättebråttom hem så åk dit och checka in er och låtsas som ingenting... :)

Bra fråga. Det stämmer säkert. Det verkar dock inte handla om en rabatt här utan att de helt sonika inte kan lägga till en infant på en påbörjad t/r. Utan jag måste köpa en ny biljett (enkel eller t/r) för infanten, och då kan jag inte köpa den som infant-in-lap utan måste köpa en barnbiljett.

Skulle nästan våga det men det är lite tidskänsligt så inte mycket spelrum. Får ringa och skänka 15 000 kr till SAS helt enkelt :(

Bra fråga. Det stämmer säkert. Det verkar dock inte handla om en rabatt här utan att de helt sonika inte kan lägga till en infant på en påbörjad t/r. Utan jag måste köpa en ny biljett (enkel eller t/r) för infanten, och då kan jag inte köpa den som infant-in-lap utan måste köpa en barnbiljett.

Skulle nästan våga det men det är lite tidskänsligt så inte mycket spelrum. Får ringa och skänka 15 000 kr till SAS helt enkelt :(

Men 15000 kan inte vara rimligt - vad kostar en enkel i lägsta bokningsklass?

Spännande fråga. Jag förstår att du har bokat en SAS Plus smart, men det framgår inte vilken bokningsklass?

Jag läste igenom reglerna för en P klass smart biljett, och den ska gå att ändra på även när första kupongen är använd. SAS verkar inte säga emot det, men hänvisar till att de inte kan lägga en infant i bokningen då United är med i loopen.

Om det blir möjligt när du bara har SAS kuponger kvar i bokningen: SAS verkar ju ha igång trafiken mellan Boston och Köpenhamn. Boka om era biljetter till ren SAS med byte i Köpenhamn, lägg därefter till spädbarnet?

Jag har också hållit på med lite udda spädbarns bokningar. Sist la jag till lilltjejen på en travel pass bokning, till exempel. Jag har lärt mig att fråga om agenten har erfarenhet av det ja önskar göra: boka om påbörjad resa, lägga till och biljettera spädbarn i ditt fall. Svaret och tonen brukar ge bra intryck på om det blir något vidare, om de inte är bra, be de direkt koppla till en kollega som kan. Jag har då ibland kunnat minska kötiden avsevärd. Ring inte heller utanför skandinavisk kontorstid, eller ring deras USA kontor. På gränstider eller utökade tider har jag aldrig träffat en agent kompetent nog för mer komplexa frågor.

Last edited:
Annat kreativ tanke: gå till Uniteds biljettkontor, kolla om de kan och vill lägga till spädbarnet i bokningen. De bör kunna röra den. Om du lyckas, ring SAS för att biljettera.

Toppen