Sas tillåter dem inte heller - som ett av de största bolagen på Arlanda. (sedan om det efterlevs är en sak, men det är mot deras regler)Hej! Både taxfreen och Wh smith säljer tygmasker. Var uppmärksam på att inte alla flygbolag tillåter dessa. Hörde att Air France ej tillåter dessa. Kan ha fel.
Det är väl EASA (EU-organet för flygsäkerhet) som har utfärdat regler (rekommendationer?) om att det ska vara certifierade munskydd på flygplan, snarare än tygvarianter. Stötte första gången på detta i augusti på Iberia, när några fick sina tygmunskydd underkända och fick ett "medicinskt" munskydd istället.Tack för tipsen. Visste att sas inte gillade tyg när kravet infördes men har sett så många med tygmask när jag har flugit sedan dess att jag trodde kravet hade ändrats. Tänkte att dom är bekvämare än pappersvarianten, men fortsätter nog med papper då utan att testa tyg, lyckligt ovetande hur mycket bekvämare dom är![]()
Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?Sas tillåter dem inte heller - som ett av de största bolagen på Arlanda. (sedan om det efterlevs är en sak, men det är mot deras regler)
Finns det CE-märkta tygmasker, som alltså är testade för vilken partikelstorlek de stoppar med vilken effektivitet? Det hade jag inte sett, och det låter osannolikt om de inte innehåller ett inre pappersfilter.Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?
Det är väl EASA (EU-organet för flygsäkerhet) som har utfärdat regler (rekommendationer?) om att det ska vara certifierade munskydd på flygplan, snarare än tygvarianter. Stötte första gången på detta i augusti på Iberia, när några fick sina tygmunskydd underkända och fick ett "medicinskt" munskydd istället.
Vad jag vet så finns inga tygmasker som faktiskt uppfyller EU certifieringen för att klassas som medicinskt.Är det just de maskerna som säljs inne på Arlanda de inte tillåter? För tygmasker generellt är väl ok, så länge de uppfyller kraven för att betraktas som ”medicinska”?