Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

Du menar ett s.k. andningsskydd, typ FFP2 eller bättre.
Ja jag är inte insatt i detaljerna, om det är FFP2, 3 N95, om det heter ansiktsskydd, andningsskydd, munskydd eller något annat. Det jag menar är att det i mitt tycker vore trevligare om man tog bort kraven att bära något sorts skydd för de som inte vill, eftersom de som är oroliga istället frivilligt kan bära någon typ av skydd som skyddar dem själva mot smittor av olika slag. Jag tycker det borde kunna tillgodose de flestas behov, Kanske kan flygbolagen t.o.m, dela ut dessa gratis till de som önskar (har ingen aning om vad dessa skydd kostar).

Ja jag är inte insatt i detaljerna, om det är FFP2, 3 N95, om det heter ansiktsskydd, andningsskydd, munskydd eller något annat.
Fast det är ju just det som gör att det blir så förvirrat rent allmänt (inte riktat mot dig specifikt nu).

Munskydd, typ "kirurgmask" och liknande, skyddar andra än bäraren
Andningsskydd, klass FFP2/N95 och bättre, skyddar bäraren och andra
Andningsskydd med ventil skyddar endast bäraren

Använder man dessa på rätt sätt så skyddar de nog bra, men jag är benägen att hålla med Tegnell till viss del här... för majoriteten av de svenskar (icke-sjukvårdspersonal) jag ser "på stan" som har på sig något av ovanstående tenderar att pilla på det, dra ner det på hakan för att prata med någon som står nära, strunta i att ha det över näsan osv...

Fast det är ju just det som gör att det blir så förvirrat rent allmänt (inte riktat mot dig specifikt nu).

Använder man dessa på rätt sätt så skyddar de nog bra, men jag är benägen att hålla med Tegnell till viss del här... för majoriteten av de svenskar (icke-sjukvårdspersonal) jag ser "på stan" som har på sig något av ovanstående tenderar att pilla på det, dra ner det på hakan för att prata med någon som står nära, strunta i att ha det över näsan osv...
Kanske ytterligare en bra anledning att dela ut ”skydd” som skyddar bäraren innan man stiger på planet. Då förlitar man sig inte på att den stora massan hanterar sina ”skydd” på rätt sätt utan kan fokusera på att själv göra rätt om man är orolig för smitta.

Håller med om det första stycket men absolut inte det andra. Tegnells uttryckssätt har lett till många smittningar i onödan.

Lika bra att använda en sån här snart. Ingen nojja tidigare men nu ser varenda ut att nojja.

399:- på cdon. Filter finns att köpa.

Attachments

• D91B1746-C831-4A90-97C7-DA86EF371D50.jpeg
    D91B1746-C831-4A90-97C7-DA86EF371D50.jpeg
    29 KB · Visningar: 156
Tja smaken är ju som baken... Själv ser jag fram emot att kunna flyga utan att det konstant känns som en sjukhuskorridor på infektionsavdelningen och att kunna se andra människor i ansiktet. I den bästa av världar kanske de som är rädda för att bli smittade tar på sig ett (gediget) munskydd för att skydda sig själva medan andra slipper.

Jag drömmer om lite japansk/asiatisk artighetskultur där den som är lite snörvlig och krasslig drar på sig en mask när man måste vara ute trots att man är lite sjuk. Det tycker jag är väldigt fint, att man på något sätt accepterar att man är en smitthärd, men också att man gör sitt bästa för att inte smitta andra trots att det egentligen inte finns något tvång. Av någon anledning blir det så konstigt när folk argumenterar för att det minsann är en bra norm att fritt fram få hosta och nysa rakt ut när man är sjuk.

Tydligen är snuvao nysa det farligaste i världen numer (nu talar jag inte som covid) .. Finns 100000 saker som är värre. Om man är så orolig att man kräver /tycker att alla ska ha munskydd på flyget även efter pandemin, ja då kanske man ska stanna hemma. I sin CBRN-dräkt..

Jag drömmer om lite japansk/asiatisk artighetskultur där den som är lite snörvlig och krasslig drar på sig en mask när man måste vara ute trots att man är lite sjuk. Det tycker jag är väldigt fint, att man på något sätt accepterar att man är en smitthärd, men också att man gör sitt bästa för att inte smitta andra trots att det egentligen inte finns något tvång. Av någon anledning blir det så konstigt när folk argumenterar för att det minsann är en bra norm att fritt fram få hosta och nysa rakt ut när man är sjuk.
Vem argumenterar för att det "minsann är en bra norm att fritt fram få hosta och nysa rakt ut när man är sjuk."?

Toppen