Senaste nytt

Krav på munskydd ombord på flyg?

Idag på Swiss ARN-ZRH inget masktvång men all personal bar det ombord
ZRH-BCN masktvång för paxen
På flygplatsen i Barcelona bar ca 30% mask 100% av personalen bar mask
Obligatorisk med mask på kollektivtrafiken i Barcelona
Inget tvång på Hilton

Flyg till Munchen med SAS torsdag, några få hade masker, tror ingen av personalen. Skulle flyga Lufthansa hem, trodde inte det var mask, gick ombord och det blev ett jäkla hallå på den tyska flygvärdinnan som gav de utan mask och krävde att man skulle ta på den framför henne. Jag frågade om det var speciellt för Lufthansa och fick då barskt som svar: "IT`S THE LAW! All passengers on planes to and from Germany need to have mask!" Jag såg nog lite förvånad ut så hon sa igen "IT`S THE LAW!". Någon av de andra muttrade till henne att i så fall är det många flygbolag till Tyskland som bryter mot lagen....

Testade Eurowings hem från Malaga förra helgen. Samma sak där. Strikt efterlevnad av masktvånget och det delades ut masker friskt vid boarding till dem som saknade mask. Så det är säkert tysk attityd till frågan, men om det är lag (för tyska bolag) vågar jag inte ta gift på.

Iberia hade masktvång på LHR-MAD och MAD-ARN. Flygpersonalen hänvisade till spanska myndigheter och "company guidelines". På Madrids flygplats var det kanske 50% som bar mask, där det var mycket folk.

Är ute och far och flyger runt med Aegean, ombord på deras flyg är det maskkrav.
Arlanda - Athen - Rhodos. Vill nog säga att 85% av alla har mask på sig vid gaten i ATH.

Flög ARN-AMS-ARN i veckan med KLM och mask var rekommendation men inte krav. Mindre än hälften hade mask på. I Schiphol var det ingen som sa något förutom i security där jag fick ta på den för att gå igenom och sedan ta av den direkt efter.

OT: Kön till security i Schiphol var på dryga 2 timmar, helt galet. Fast track, privium m.m var tom avstängt bara för att få igenom så mycket folk som möjligt. Ambulands, brandkåren och militären var på plats också.

Flög ARN-AMS-ARN i veckan med KLM och mask var rekommendation men inte krav. Mindre än hälften hade mask på. I Schiphol var det ingen som sa något förutom i security där jag fick ta på den för att gå igenom och sedan ta av den direkt efter.

OT: Kön till security i Schiphol var på dryga 2 timmar, helt galet. Fast track, privium m.m var tom avstängt bara för att få igenom så mycket folk som möjligt. Ambulands, brandkåren och militären var på plats också.
I går sa dom på bägge KLM-flighterna jag åkte att det var obligatoriskt med mask.

Verkligen märkligt. Något som ändrats? De sista veckorna har det ej varit obligatoriskt. Däremot rekommendation. Stor andel av crew har inte heller använt.
Tror mest dom var less, för det ropades ut idag också att det är obligatoriskt, men någon maskvakt existerade inte.

Lufthansa idag BCN-FRA-ARN masktvång efter måltiden hade förtärts på FRA-ARN flygningen gick pursern runt och påpekade att nu var det dax att sätta på masken

BCN-FRA var det två damer som hade varsin hemma gjord mask, de bytes snabbt av personalen

Toppen