Senaste nytt

Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1

Fick svar från Eurobonus angående avgifterna på 4900 SEK ARN-NYC (LH):
Skälet till att YQ (bränsletillägg) är 1100 SEK dyrare än "vanligt" ska vara att utresan är till EWR och hemresan från JFK. En t/r till JFK skulle blivit 1100 SEK billigare per person.
Kan detta stämma? Det ska vara YQ som skiljer. Hur kan den göra det? Rutten var ARN-FRA-EWR, JFK-MUC-ARN.
Jag ska be om en specifikation på avgifterna.

Nu fick jag svar igen och de har "räknat manuellt på avgifterna". De hade "räknat fel" och återför 590 SEK per person. Dock kan jag inte få en break down på avgifter och skatter. YQ skulle vara rätt. Jag tror dock YQ är fel också så har bett dem räkna igen.
Hur som helst, be dem räkna igen om avgifterna på awards verkar konstiga. Detta är inte första gången det blir fel.

Om man bokar SAS longhaul t/r Business och lägger på inrikes segment med United, bokas dessa i ekonomi eller 1:a klass,
eller räknas Domestic First som Business i det här fallet? (jag avser serviceklass)

Om man bokar SAS longhaul t/r Business och lägger på inrikes segment med United, bokas dessa i ekonomi eller 1:a klass,
eller räknas Domestic First som Business i det här fallet? (jag avser serviceklass)

Vad jag uppfattade från en annan tråd är att United numera bokas som "I" och inte "O" på 2-klass United flyg. Med andra ord som Business och inte First

Hej!
Jag bokade min resa for familjen med 2* 2-4-1 i TG C BLR-BKK-MEL (open jaw) SYD-BKK-BLR i December for avresa nu i April. Skatt och bransle blev 4 937,00 SEK/ vuxen och 4 595,00 SEK/ barn. Nar jag kollar nu sa verkar det lite hogt, men SAS sager att det stammer med vad som gallde vid bokningen. Kan man kolla vad som gallde vid bokningen pa nagot vis?

Hej!
Jag bokade min resa for familjen med 2* 2-4-1 i TG C BLR-BKK-MEL (open jaw) SYD-BKK-BLR i December for avresa nu i April. Skatt och bransle blev 4 937,00 SEK/ vuxen och 4 595,00 SEK/ barn. Nar jag kollar nu sa verkar det lite hogt, men SAS sager att det stammer med vad som gallde vid bokningen. Kan man kolla vad som gallde vid bokningen pa nagot vis?
Du kan läsa den här guiden. :)
[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se

Hej Dr. Miles. Tack for snabbt svar. Jag har anvant guiden och kommit fram till ett lagre pris. Detta lagre pris galler ju om jag skulle boka idag, men SAS har ju ratt i att jag bokade i december och da kanske det var andra avgifter som gallde? Finns det nagon mojlighet att fa reda pa vad som skulle varit ratt da? Alternativt att havda dagens avgifter? Tack for hjalpen!

Eftersom din resa börjar ifrån Indien (BLR; Bengaluru) , kan det vara så att Inidisk skatt som skiljer.
Jag har inte tillgång till datorn just nu men indisk skatt är baserad på biljettpriset (någon %).
Flygbolaget bör inte debitera detta på en bonusresa för det inte är en revenue-biljett. bmi Diamond Club hade problem med detta när de fanns.

Hej Dr. Miles. Stort tack. Om du kan hjalpa mig att titta pa detta nar du har tillgang till datorn sa ar jag valdigt tacksam.

Toppen