Senaste nytt

Kort transfertid Kastrup - tips?

Hubert

Medlem
Vi (Två vuxna och två barn 12/14) flyger från ARN och väntas landa 14.35 i CPH. 15.30 åker vi vidare till MIA så vi har en ganska tight connection. Jag gissar att vi anländer till en B-gate och har i så fall en bit att gå till förmodad E-gate.

Tänkte mest om det finns något tips eller tricks så att det går så smidigt som möjligt? Jag har inte haft så här kort tid på CPH för long haul tidigare och det är dessutom ganska länge sedan jag flög från CPH till USA.

Vi är hur som helst fullt löpbara alla fyra... :)
 

taxvalp

Medlem
Vi (Två vuxna och två barn 12/14) flyger från ARN och väntas landa 14.35 i CPH. 15.30 åker vi vidare till MIA så vi har en ganska tight connection. Jag gissar att vi anländer till en B-gate och har i så fall en bit att gå till förmodad E-gate.

Tänkte mest om det finns något tips eller tricks så att det går så smidigt som möjligt? Jag har inte haft så här kort tid på CPH för long haul tidigare och det är dessutom ganska länge sedan jag flög från CPH till USA.

Vi är hur som helst fullt löpbara alla fyra... :)

Inga problem med lagom klipp i steget. SAS kommer att vänta på er (såvida planet inte blir väääldigt sent) eftersom det blir betydligt krångligare att boka om er än att flyga in en kort försening. Hoppa över eventuella shoppingstopp i avgångshallen så kommer allt att lösa sig.
 

lilly k

Medlem
Hade precis detta för en vecka sedan och vi var dessutom sena från Arlanda. Planet kommer att vänta på er, det är betydligt jobbigare att stå med en ombokning för 4 personer. Om ni lär förmodligen vara fler från ert plan som ska göra samma byte. Det kommer att gå bra!
 
Ibland kan en incheckad väska göra att planet behöver vänta lite extra pga att ground handling tar tid, men eftersom ni är en hel familj som reser så antar jag att ni inte hade tänkt flyga med endast handbagage.
 

Hachans

Medlem
Ibland kan en incheckad väska göra att planet behöver vänta lite extra pga att ground handling tar tid, men eftersom ni är en hel familj som reser så antar jag att ni inte hade tänkt flyga med endast handbagage.

Det brukar väl snarare vara tvärtom, väskan kommer snabbt och lastas i någon container vilket gör att den tar tid att hitta och därför väntar planet på det som inträffar först, ägaren dyker upp eller väskan har lastats av.

Tar handlingen från anslutande flyg tid kommer ju inte väskan lastas alls och blir kvar och därmed blir det lättare att skicka ut sällskap.
 
Det brukar väl snarare vara tvärtom, väskan kommer snabbt och lastas i någon container vilket gör att den tar tid att hitta och därför väntar planet på det som inträffar först, ägaren dyker upp eller väskan har lastats av.

Tar handlingen från anslutande flyg tid kommer ju inte väskan lastas alls och blir kvar och därmed blir det lättare att skicka ut sällskap.
Det är Kastrup, där ground handling-personalen strejkar vilt så fort de har en fis på tvären, vi snackar om, jag tror inte att de direkt jobbar ihjäl sig. Jag ser följande scenarier och jag tycker man ska se glaset som halvfullt:
1. Allt är i tid och allt går bra.
2. Bagaget hinner i tid, men det är kö i passkontrollen. Hinner man till gaten innan de har hunnit hitta och lasta av bagaget, hinner man med flighten. Annars får man trösta sig med eventuell EU261-ersättning och kanske bättre bokningsklass (=bättre poängintjäning) på flighten man bokas om till (annars får man be om en original route credit).
3. Första flighten är sen och de bedömmer att det är inte ens lönt att försöka lasta på bagaget. Springer man som Usain Bolt kanske man hinner med flighten ändå och får trösta sig med att köpa kläder för kortförsäkringen vid ankomst. Annars får man trösta sig med eventuell EU261-ersättning och kanske bättre bokningsklass (=bättre poängintjäning) på flighten man bokas om till (annars får man be om en original route credit).
 

Hachans

Medlem
Det är Kastrup, där ground handling-personalen strejkar vilt så fort de har en fis på tvären, vi snackar om, jag tror inte att de direkt jobbar ihjäl sig. Jag ser följande scenarier och jag tycker man ska se glaset som halvfullt:
1. Allt är i tid och allt går bra.
2. Bagaget hinner i tid, men det är kö i passkontrollen. Hinner man till gaten innan de har hunnit hitta och lasta av bagaget, hinner man med flighten. Annars får man trösta sig med eventuell EU261-ersättning och kanske bättre bokningsklass (=bättre poängintjäning) på flighten man bokas om till (annars får man be om en original route credit).
3. Första flighten är sen och de bedömmer att det är inte ens lönt att försöka lasta på bagaget. Springer man som Usain Bolt kanske man hinner med flighten ändå och får trösta sig med att köpa kläder för kortförsäkringen vid ankomst. Annars får man trösta sig med eventuell EU261-ersättning och kanske bättre bokningsklass (=bättre poängintjäning) på flighten man bokas om till (annars får man be om en original route credit).

Det verkar ont om strejkande idag, personalen i Fast track var trevlig och uppgraderingen gick igenom så det är en bra dag.
 
Toppen