Senaste nytt

Kort om tid på Newark (EWR)

Kenny

Medlem
Nu passerar jag bara EWR tre gånger per år men har aldrig råkat ut för några större köer i tullen, så vad händer er? Visst är det ofta några personer före i kön men jag lämnar över tulldeklarationen och sen är det klart.

Köerna till immigration varierar verkligen. Den snabbaste var definitivt då jag landade på nyårsdagen och var först av och sedan först i kön (!) men fick sedan vänta på bagaget.

De automatiska kontrollerna var så sent som i maj inte installerade i B-terminalen men ska finnas på C.
 

agehall

Medlem
Det som kan hända är att det helt enkelt är stopp när man ska ut från bagagebandsområdet. Står det en snubbe där och det just har landat 5-6 longhaul flighter så blir det enorm kö. Hittar han sedan någon han inte tycker fyllt i blanketten ordentligt blir det ännu värre.

Normalt sett är det inga problem, framförallt om man kommer med SAS från Stockholm, men landar man lite senare än så är det ofta kö ime.
 

agehall

Medlem
Nej, för du måste fortfarande förbi där. :/

På ORD har de en snabbfil om man reser utan incheckat bagage, men på EWR finns ingen sådan vad jag vet.
 

Senator

Moderator
Förenklar det om man bara reser med handbagage?

Nej, för du måste fortfarande förbi där. :/

På ORD har de en snabbfil om man reser utan incheckat bagage, men på EWR finns ingen sådan vad jag vet.

I min erfarenhet har jag fastnat och missat flyget på Newark eller Chicago av 3 olika skäl:
1. Lång tid i immigrationen
2. Lång väntan på bagage
3. Secondary tullcheck

Med tanke på att jag har nästan 100 inresor till USA, har jag bara hamnat i situation 3 en gång, men jag har missat på grund av 1 och 2 några gånger.

Jag tycker allt flyter på snabbare nu en tidigare. Sällan tar det mer än 15min för mig att ta mig genom med handbagage. Jag har ett rekord på JFK med Swiss: 50min från dörren öppnades till jag var på Waldorf Astoria via Subway.

Nu har inte jag landat på Newark med SAS på nästan 10 år, jag använder mig av andra bolag och flygplatser. Men jag har haft sån jädrans flyt i Boston (BA) och JFK (BA, AA, Swiss och Lufthansa). Den flygplats som nästan alltid ställer till det för mig är Washington - Dulles. Så jag undviker US CBP där om möjligt.
 
Toppen