Senaste nytt

Kort om tid på Newark (EWR)

Jag har haft transfer på EWR ett antal gånger och aldrig haft problem. Jag tycker transferen mellan terminalerna fungerar bra. Det är ju ingen kul flygplats så stanna där länge är inte det roligaste.

Jag har haft transfer på EWR ett antal gånger och aldrig haft problem. Jag tycker transferen mellan terminalerna fungerar bra. Det är ju ingen kul flygplats så stanna där länge är inte det roligaste.

Fast hur lång tid har du haft på dig då? Jag har råkat ut för att det tagit 2h att ta sig igenom tullen på EWR...

Fast hur lång tid har du haft på dig då? Jag har råkat ut för att det tagit 2h att ta sig igenom tullen på EWR...
Någon gång har det varit mellan 1,5-2 h. Man kan ha otur med passkontrollen med. Ibland är det enorma köer. Aldrig varit med o 2 h i tullen där men i Washington har jag stått hur länge som helst i passkön. Men om jag inte hade en biljett så skulle jag aldrig våga med så kort transfers. Där har du helt rätt.

Hade en kollega en gång som opererat knät och hade 1 krycka. Han sa till att han inte klarade av att så i kön så fick utan problem gå igenom där rullstolsbundna får gå. Har funderat på att ha med mig en krycka på resor till USA.

Notera att det inte är immigration utan tullen som varit problemet! Själva immigration har alltid gått ganska fort för min del.

Personligen ser jag hellre att ha lite mer marginal vid dessa byten än att stressa upp mig till max.

Det är (som nämnts ovan) flygbolagens uppgift att boka om dig om hela resan är på en biljett - men ganska ofta finns det inte så många alternativ att välja på. Flygbolagen vänder inte in och ut på sig själva för att hitta det som är näst för just dig utan de kan glatt boka om dig med både 4 och 5 timmars väntan.

Om du dessutom flyger betald business och har inrikesdelen bokad i premium-kabinerna kan du med stor sannolikhet bli nedgraderad eftersom alla premium-platser redan har tagits av uppgraderade statusresenärer så nära inpå avgångarna.

Men jag antar att det mesta har att göra med hur chansbenägen man är (eller hur duktig man är på att klaga/gråta/skrika).

Notera att det inte är immigration utan tullen som varit problemet! Själva immigration har alltid gått ganska fort för min del.
Noterade det men åker man economy och hamnar långt bak och många flyg kan det ibland ta tid genom imiggrationen med. Tänker att kryckan kanske kan vara bra även genom tullen :)

Toppen