Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Satt och grottade i detta nu och ser att i min kommande bilhyra ingår skadekostnadsreducering men att jag får betala ca 1500 Sek för Hertz Supercover (självriskeliminering).

Brukar alltid betala med SAS Gold Amex Premium men kan inte hitta att de har någon självriskeliminering alls(?) så jag tänkte köpa en från What is Car Hire Excess Insurance? | iCarhire©

Men sen råkade jag snubbla på info om mitt Swedbank Mastercard som säger att de täcker självrisk upp till 10 000. Nu har jag inte kollat upp Hertz självrisker efter reducering ännu men låter ju som jag klarar mig med att använda Swedbankkortet.

Vilket känns sjukt, Amex kostar jävligt mycket mer men är sämre än Swedbanks "baskort"...

Satt och grottade i detta nu och ser att i min kommande bilhyra ingår skadekostnadsreducering men att jag får betala ca 1500 Sek för Hertz Supercover (självriskeliminering).

Brukar alltid betala med SAS Gold Amex Premium men kan inte hitta att de har någon självriskeliminering alls(?) så jag tänkte köpa en från What is Car Hire Excess Insurance? | iCarhire©

Men sen råkade jag snubbla på info om mitt Swedbank Mastercard som säger att de täcker självrisk upp till 10 000. Nu har jag inte kollat upp Hertz självrisker efter reducering ännu men låter ju som jag klarar mig med att använda Swedbankkortet.

Vilket känns sjukt, Amex kostar jävligt mycket mer men är sämre än Swedbanks "baskort"...

Jag uppgraderade mitt Amex till platinum just för hyrbils elimineringen.

Det måste väl isåfall vara deras betal- och kreditkort och inte bankkortet.

Gäller för Swedbanks och sparbankernas betal- och kreditkort utgivet av EnterCard Sverige AB
om skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken dock högst 10 000 kronor. Understiger kostnaden självrisken lämnar vi i stället ersättning för den faktiska kostnaden dock högst 10 000 kronor. Från ersättningen avräknas belop

För bankkortet finns inget som gäller självrisk för hyrbil.

Jämför kortförsäkringar - försäkringar på kort för privatpersoner - Swedbank

Nu har jag inte kollat upp Hertz självrisker efter reducering ännu ...

Det kan du se här, välj land och sedan under CDW - Non Waivable Excess
Terms and Conditions

Last edited:
Hej!

Jag skaffade Santanders "Mitt kort" pga råd här i tråden och hyr flitigt bil i Sverige. Nu skulle jag precis kolla upp om försäkringen även gäller ifall det inte är kortmedlemmen som kör utan den andra föraren (tillagt i bilhyran att 2 kör).

Men där blev jag osäker... Om jag inte har fel har Santander uppdaterat kortvillkoren och självriskeliminering på gratiskortet gäller inte längre i Sverige. Har inte hittat nånting skrivit om detta här i tråden och blev osäker. Hur tolkar ni följande:

Mitt Kort ( Reseförsäkring Mitt kort - Santander Consumer Bank )
Självriskeliminering hyrbil

Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrnings¬firma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 10 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.

Mitt Kort+ ( Reseförsäkring Mitt kort+ - Santander Consumer Bank )

Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrnings¬firma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.

Vad säger ni? Jag hyr i Sverige och resmålet är Sverige - fordonshyran betalas 100% här. Självriskskydd ja eller nej?

Hej!

Jag skaffade Santanders "Mitt kort" pga råd här i tråden och hyr flitigt bil i Sverige. Nu skulle jag precis kolla upp om försäkringen även gäller ifall det inte är kortmedlemmen som kör utan den andra föraren (tillagt i bilhyran att 2 kör).

Men där blev jag osäker... Om jag inte har fel har Santander uppdaterat kortvillkoren och självriskeliminering på gratiskortet gäller inte längre i Sverige. Har inte hittat nånting skrivit om detta här i tråden och blev osäker. Hur tolkar ni följande:

Mitt Kort ( Reseförsäkring Mitt kort - Santander Consumer Bank )

Inträffar under utlandsvistelse en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrnings¬firma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 10 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Mitt Kort+ ( Reseförsäkring Mitt kort+ - Santander Consumer Bank )

Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrnings¬firma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Vad säger ni? Jag hyr i Sverige och resmålet är Sverige - fordonshyran betalas 100% här. Självriskskydd ja eller nej?
Jag har det enklare kortet enkom för att hyra bil, så har följt deras försäkring relativt noga. De bytte försäkringsbolag i november (till Europeiska). Det märkliga är att de ger ett besked i texten på hemsidan (som du återger) och ett annat om du klickar dig vidare till pdf med villkoren. Enligt den gäller försäkringen även inrikes, men då måste du resa och resan betalas med kortet. Jag mailade med Europeiska kring detta i november och fick en bekräftelse.
Så som svar på din fråga, det beror på om du ska hyra på din hemort eller under en resa.

Tack för ditt svar. Jag har kortet av samma anledning men brukar hyra i Stockholm och resa med bilen, t.ex. till fjällen. Men det du skriver betyder att jag inte är försäkrad om jag reser dit med bilen utan bara när jag reser dit (på annat sätt) och hyr bil där. Trist, speciellt eftersom jag precis betalde en hyra med Santanderkortet och nu varken får poäng eller försäkring. Då får man leta vidare efter nästa kort alt. försäkring.

Tack för ditt svar. Jag har kortet av samma anledning men brukar hyra i Stockholm och resa med bilen, t.ex. till fjällen. Men det du skriver betyder att jag inte är försäkrad om jag reser dit med bilen utan bara när jag reser dit (på annat sätt) och hyr bil där. Trist, speciellt eftersom jag precis betalde en hyra med Santanderkortet och nu varken får poäng eller försäkring. Då får man leta vidare efter nästa kort alt. försäkring.
Så var det väl även tidigare på det kortet? (och flera andra jag tittat på)

Jag pratade med Coop idag som hänvisade till ERV (som tydligen är samarbetspartner för denna försäkringsdel). Coop (ERV) sa tydligt att de inte lämnar någon ersättning om man inte betalt någon självrisk (ref. post #81 och dina frågor där). Anledningen till att jag ringde Coop är att hyrbilen betalats med Coop-kortet men jag har Resklar som tillägg i min Folksam-hemförsäkring. Så dubbelt skyddad men det verkar inte som det hjälper.. Jag får skylla mig själv, har även ett Santanderkort i plånboken, skulle ha betalat med det istället, enligt det du skriver i post #81 så står det ju mycket tydligt att Santander även ersätter själva skadekostnaden, en väsentlig skillnad mot Coop Medmera Mer och Folksam Resklar. Men jag ska testa med Folksam och rapportera i denna tråd.

Återkopplar som utlovat efter samtal med Folksam. Om man inte betalar någon självrisk för skadan (utan själva skadekostnaden som jag gjorde) så ersätts istället skadekostnaden upp till 10.000 kr. Samtalet med den mycket trevliga mannen på Folksams kundservice var över på fem minuter, så även hela försäkringsärendet. Ersättningen betalades ut direkt och sitter nu på kontot. Inga som helst problem och väldigt proffsigt skött. Säga vad man vill om Folksam som bolag, men som försäkringskund är jag sjukt nöjd med dem (har både hem- bil- och barnförsäkringar via dem). Är inte associerad med Folksam på något sätt. Förhoppningsvis har vi nu fått lite mer klarhet i vad som ingår i Resklar.

Toppen