Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

mmatsie

Medlem
Beror klart på hur mycket du hyr men mig veterligen kostar Super Cover minst 140 kr och dessutom per dag (!) vilket i sig ganska snabbt betalar årsavgiften på ett kort.

Lägg därtill faktumet att kortet i princip täcker allt medan Super Cover friskriver sig från en hel del, t.ex. på Hyresregler står det Super Cover does not cover wheels, tyres, broken/lost keys, contamination of fuel or the mobile Wi-Fi and Hertz NeverLost navigation units.

Såklart, 140 kr/dygn är väl på de lite dyrare fordonen.

Menar dock att SCW täcker allt som sker oturligt. Stjäl man gps eller spinner bort mönstringen eller skär sönder inredningen spelar det nog mindre roll vilken försäkring man har...
 
Såklart, 140 kr/dygn är väl på de lite dyrare fordonen.

Menar dock att SCW täcker allt som sker oturligt. Stjäl man gps eller spinner bort mönstringen eller skär sönder inredningen spelar det nog mindre roll vilken försäkring man har...

140 kr / dygn är kostnaden så vitt jag vet för V50 och Economy, två av de billigare prisklasserna.
Var gränsen för oturligt går kan förstås diskuteras men SuperCover täcker t.ex. inte tankning av fel bränsle vilket jag gissar inte är helt ovanligt på en hyrbil, det täcker däremot kortförsäkringen.
 
For kunder med norske kort er der minst to kort som tar hånd om problemet:
  • Betaler man med American Express Platinum SAS EuroBonus inngår toppforsikringen. Altså; man aksepterer egenandel som vanligvis er på €600-800. Om man får et problem så tar forsikringen gjennom kortet seg av denne andelen.
  • Det samme gjelder VISA-kort fra Norwegian (Bank Norwegian, norwegian.no), der kan man tegne en forsikring som koster NOK 250/år som dekker egenandelen. Selve kortet er gratis.
Betingelsen for begge kort er at man betaler billeien med vedkommende kort.
 

FrontX

Medlem
Hej!

Nu har jag också fått en Hertz faktura på 4000kr och är utan försäkring eftersom jag betalade med EuroBonus Amex.

Jag har läst tråden och det verkar inte helt enkelt att hitta ett bra kort för de tillfällen.

Har ni testat oberoende aktörer som t.ex. icarhireinsurance? Det finns ett gäng olika och jag skulle tycka att det vore smidigt ifall det täcker allt man behöver.

Tack för input!

/Andreas

Jag använder Insurance4Carhire Europa Försäkring. Den kostar drygt 500kr/år och täcker ALLT som kan tänkas skadas på en hyrbil (om du kör inom Europa) finns för hela världen också men kör mest i Europa så den passade iaf mig bäst.
Har även ett Amex Platinum som kanske kan tyckas vara kaka på kaka men sköter man det snyggt så går det att få ut dubbel ersättning. Dock är ju den förstnämnda försäkringen smidigare eftersom man inte behöver betala med just Amex för att få ut ersättning och det finns inte något "resekrav" för att vara berättigad till ersättning. M.ao så kan du hyra din bil på hemmaplan en helg och bara köra runt i stan och ändå få ersättning om skadan skulle vara framme. Men visst, det är ju en del pappersarbete som måste fyllas i och skickas/mailas till dem. Det slipper man ju med SCW direkt hos Hertz. Men i det stora hela så och har man 10 min över så är nog en oberoende försäkring smidigast om man hyr några tillfällen per år.
 

Mikael S

Medlem
GE Money Bank har nu lanserat ett nytt kort, Mitt kort+, där ingår självriskeliminering för hyrbil även i Sverige! Kortet kostar 195 kr/år, att jämföra med t.ex. Avis som tar 150 kr/dygn för självriskeliminering...

Såg att de from idag har ändrat så att försäkringen även ingår i deras gratiskort.

Villkorstexten är dock ändrad (Folksam som ligger bakom istf Lloyds) , så kan vara läge att kolla om de omfattar lika mkt som tidigare. Tidigare omfattades det som normalt undantas som däck, glas, underrede etc. Nu stå det väldigt kortfattat i villkoren vad som ingår.
 

johan_fbg

Medlem
Villkorstexten är dock ändrad (Folksam som ligger bakom istf Lloyds) , så kan vara läge att kolla om de omfattar lika mkt som tidigare. Tidigare omfattades det som normalt undantas som däck, glas, underrede etc. Nu stå det väldigt kortfattat i villkoren vad som ingår.

Utdrag ur deras villkor:
Vi ersätter dig för upp till det försäkringsbelopp som anges nedan för det självriskbelopp eller reparationskostnader som du måste betala enligt villkoren i hyresavtalet om din hyrbil är inblandad i en olycka eller ett tillbud då det används för affärs- eller rekreationsändamål och detta leder till: skada på hyrbilen inklusive skada på fönster, däck och hjul, strålkastare, underrede och tak.

Maxbeloppet för återbetalning är €4000 per hyra men endast €2000 per skada.

https://www.santanderconsumer.se/Gl...r_Självriskeliminering_Affinion_originhal.pdf
 

Mikael S

Medlem
Ja men där är de "gamla" villkoren (som gällde igår).
De nya hittar du här
https://www.santanderconsumer.se/Global/Rebranding/Dokument/Reseförsäkring inkl självriskeliminering hyrbil 2015-01.pdf

Mkt mindre detaljer i nya villkoren. Allt som står numera är:
"Inträffar en ersättningsbar skada på den hyr- bil (ej husbil) eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som den försäkrade hyrt av aukto- riserad uthyrningsfirma och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk läm- nas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken dock högst 20 000 kronor.
Understiger kostnaden självrisken lämnar vi
i stället ersättning för den faktiska kostnaden dock högst 20 000 kronor. Från ersättningen avräknas belopp som betalas av annan försäk- ringsgivare.

Försäkringen gäller under hyrtiden under förutsättning att fordonshyran – till 100 pro- cent betalats med Kortet samt att kortinneha- varen i samband med hyran tecknat erforder- ligt försäkringsskydd.

Till skadeanmälan ska bifogas handling som utvisar uppgift om självriskens- eller det egna utläggets storlek. "
 

johan_fbg

Medlem
Lustigt, det var de villkoren som var länkade på hemsidan. Men om det inte står något om undantag (exempelvis däck och hjul) borde det väl heller inte finnas något undantag?
 
Toppen