Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

folo

Medlem
Jag vet inte om jag är sist att komma till den här insikten, men det verkar som att någonting har hänt med kontaktlös betalning med Amex (åtminstone i Stockholm). Tidigare har det i princip "aldrig" fungerat, jag har alltid fått sätta in kortet, och de senaste åren har jag i princip slutat försöka ens. Men den senaste månaden har jag testat igen, och slutsatsen nu är den motsatta, nu funkar det "alltid", om bara stället tar Amex så funkar även NFC (med något enstaka undantag).

Jag vet inte om det är så att terminaler uppdaterats och äntligen kommit ikapp, men den mer troliga slutsatsen är dock att det hänger ihop med att jag för ett par månader sedan fick ett nytt kort då mitt gamla gick ut (samma kortnummer alltså), och att någonting har ändrats i själva korten mellan 5 år sedan och nu.

Jag håller med verkar fungera på väldigt fler ställen de senaste veckorna, mitt kort är minst 3 år gammalt.

Fick nytt amexkort för ca 6 månader sedan (efter ett uppehåll på ~1 år) och det var som natt och dag med gamla vs nya kortet. Gick från att NFC funkade på något enstaka ställe till att det funkar nästan överallt här i Stockholm. Är kanske en mix av kort och terminaler då jag halvt omedvetet lärt mig att det är en speciell terminalmodell som oftast nekar NFC. Har inte noterat någon skillnad de senaste veckorna men det är ju kort tid och beror ju på vilka butiker man handlar i...
 
Toppen