Senaste nytt

Kontaktlösa betalningar nu på SAS-AMEX

hallgren

Medlem
Jag skulle säga att det är en absolut majoritet av de ”butiker” (som tar Amex på vanligt vis) som jag besökt som INTE funkar med NFC.

Det är min erfarenhet också. Förutom de listade butikerna kan jag bara komma på de som använder izettle-terminaler, Där har det också funkat.
 

Walter

Medlem
Ok. Beror kanske på olika köpmönster. Kan lägga oavsett espressohouse till listan.

Det går att se i amex appen om man klickar in på transaktionen där då en liten blippsymbol visas för de som de har fungerar på.

Har dock precis bytt från Elite till Classic och dessvärre går de inte att se för transaktionerna på de uppsagda kortet - men lovar att återkomma.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Uppdaterar listan över "kedjor" som accepterar kontaktlös betalning med Amex. Visst måste det finnas många fler?

Apoteket Hjärtat
Biltema
Clas Ohlson
Espresso House
Hemköp
ICA
IKEA
Lidl
McDonald's
Preem
Systembolaget
Willys
 
Jag vet inte om jag är sist att komma till den här insikten, men det verkar som att någonting har hänt med kontaktlös betalning med Amex (åtminstone i Stockholm). Tidigare har det i princip "aldrig" fungerat, jag har alltid fått sätta in kortet, och de senaste åren har jag i princip slutat försöka ens. Men den senaste månaden har jag testat igen, och slutsatsen nu är den motsatta, nu funkar det "alltid", om bara stället tar Amex så funkar även NFC (med något enstaka undantag).

Jag vet inte om det är så att terminaler uppdaterats och äntligen kommit ikapp, men den mer troliga slutsatsen är dock att det hänger ihop med att jag för ett par månader sedan fick ett nytt kort då mitt gamla gick ut (samma kortnummer alltså), och att någonting har ändrats i själva korten mellan 5 år sedan och nu.
 

nissefalk

Medlem
Jag vet inte om jag är sist att komma till den här insikten, men det verkar som att någonting har hänt med kontaktlös betalning med Amex (åtminstone i Stockholm). Tidigare har det i princip "aldrig" fungerat, jag har alltid fått sätta in kortet, och de senaste åren har jag i princip slutat försöka ens. Men den senaste månaden har jag testat igen, och slutsatsen nu är den motsatta, nu funkar det "alltid", om bara stället tar Amex så funkar även NFC (med något enstaka undantag).

Jag vet inte om det är så att terminaler uppdaterats och äntligen kommit ikapp, men den mer troliga slutsatsen är dock att det hänger ihop med att jag för ett par månader sedan fick ett nytt kort då mitt gamla gick ut (samma kortnummer alltså), och att någonting har ändrats i själva korten mellan 5 år sedan och nu.

Jag håller med verkar fungera på väldigt fler ställen de senaste veckorna, mitt kort är minst 3 år gammalt.
 
Toppen