Senaste nytt

Kompensation för seating

Rimlig kompensation enligt mig är ingenting. Att SAS inte hanterat det på ett bra sätt är en helt annan sak och jag skulle inte bli förvånad om det ändå betalas ut någon form av kompensation i form av poäng eller liknande.

Det jag undrar är varför ni inte valde platser när ni bokade flyget. I Business kan man alltid välja plats vid bokning. Var det något som gjorde att detta inte gick med er bokning?
Om det inte gick att fixa seating i förväg varför kontaktade ni inte SAS direkt efter att ni bokat och i god tid innan hemresan för att försöka lösa detta?

Man har som sagt inte rätt till någon specifik plats ombord, inte ens om man betalar för en specifik plats ombord så är man garranterad att få den.

Rent generellt så är tipset att man ska försöka lösa sina problem innan man kommer till flygplatsen, vet inte hur många historier man läser om att person X lovade att person Y skulle fixa något. Person Y lovar sedan att person Z ska göra något och så vidare... Lätt att skjuta problemet till någon annan så slipper man själv ta hand om det.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Var hade du förvalt seating? Och höll du koll på när de förvalda platserna försvann från bokningen?
Det här är det intressanta!
Hade ni valt platser är det intressant när och varför de försvann i bokningen. Då alla kan välja i förväg i business, är det troligt att inga val finns kvar när incheckningen öppnar.
 
När du chattade med SAS, kunde inte de seata dig då? :rolleyes: Även om ni inte blivit incheckade.
Nej, han kunde inte hjälpa till utan hänvisade till gaten.

Rampagent - vad är det? "ramp" kallar man ju normalt sett plattan i USA och jag tvivlar på att de som jobbar på plattan kan hjälpa dig med seating.

Hursomhelst, SAS har sitt på det torra med att dina platser aldrig kan garanteras. Var hade du förvalt seating? Och höll du koll på när de förvalda platserna försvann från bokningen?
Rampagent är någon som jobbar vid gaten. Förvald Seating var 1H på mig pga av infant. Den andra vuxna hade ingen (bara tomt) och barnet hade 8E
 
Det jag undrar är varför ni inte valde platser när ni bokade flyget. I Business kan man alltid välja plats vid bokning. Var det något som gjorde att detta inte gick med er bokning?
Om det inte gick att fixa seating i förväg varför kontaktade ni inte SAS direkt efter att ni bokat och i god tid innan hemresan för att försöka lösa detta?

Man har som sagt inte rätt till någon specifik plats ombord, inte ens om man betalar för en specifik plats ombord så är man garranterad att få den.

Rent generellt så är tipset att man ska försöka lösa sina problem innan man kommer till flygplatsen, vet inte hur många historier man läser om att person X lovade att person Y skulle fixa något. Person Y lovar sedan att person Z ska göra något och så vidare... Lätt att skjuta problemet till någon annan så slipper man själv ta hand om det.

Bokning gjordes på telefon. Självklart bad jag om rad 1 då. Även en förfrågan om babycrib gjordes då(som SAS sedan ringde upp och sa att det inte gick att få då dottern var äldre än 9 månader). Platser gick att att garantera pga infant sa hon vid bokningen.
På ditresan var det inga problem att sitta på samma rad. Därför trodde jag aldrig att de skulle splittra en familj.

Nej det vet jag mycket väl. Har haft rad 1 på bokningsbekräftelsen flera gånger men ändå inte fått den sen.

Därför föredrar jag alltid kontakt via mail och chatt så man har det på papper vad SAS har sagt
 
Bokning gjordes på telefon. Självklart bad jag om rad 1 då. Även en förfrågan om babycrib gjordes då(som SAS sedan ringde upp och sa att det inte gick att få då dottern var äldre än 9 månader). Platser gick att att garantera pga infant sa hon vid bokningen.
På ditresan var det inga problem att sitta på samma rad. Därför trodde jag aldrig att de skulle splittra en familj.
Det kan ju varit så att de bara gjorde seating åt er på utresan men "glömde" att göra den för hemresan och att ni därmed inte hade några platser.
Såg du någon gång på din bokning att ni faktiskt hade fått platser för hemresan?

Om det inte finns platser att välja bredvid varandra vid incheckning så blir familjer splittade, inget ovanligt fenomen och har varit med om det själv på flygningar inom Europa där en familj på 3 fick 3 mittplatser i plus för att de inte valt platser i förväg utan gjorde det vid checkin på hemresa och då fanns det inte någar paltser kvar bredvid varandar. Nu löste det sig relativt bra då barnet i familjen fick sitta med en förälder då någon offrade sig på att ta en mittplats.
Jag skulle inte bli glad om jag blev flyttad på från min förvalda plats som jag valt månader i förväg utifrån mina preferenser för att en familj inte har bokat sittplatser bredvid varandra.
 
Det kan ju varit så att de bara gjorde seating åt er på utresan men "glömde" att göra den för hemresan och att ni därmed inte hade några platser.
Såg du någon gång på din bokning att ni faktiskt hade fått platser för hemresan?

Om det inte finns platser att välja bredvid varandra vid incheckning så blir familjer splittade, inget ovanligt fenomen och har varit med om det själv på flygningar inom Europa där en familj på 3 fick 3 mittplatser i plus för att de inte valt platser i förväg utan gjorde det vid checkin på hemresa och då fanns det inte någar paltser kvar bredvid varandar. Nu löste det sig relativt bra då barnet i familjen fick sitta med en förälder då någon offrade sig på att ta en mittplats.
Jag skulle inte bli glad om jag blev flyttad på från min förvalda plats som jag valt månader i förväg utifrån mina preferenser för att en familj inte har bokat sittplatser bredvid varandra.

Och för SAS, vem utgör oftast den mest prisvärda kunden? Ibland är det säkert familjen, men desto oftare nog den ensamma resenär som de i så fall skulle flytta på.

I C får du boka plats direkt så där förstår jag inte ens problemet.
 
Och för SAS, vem utgör oftast den mest prisvärda kunden? Ibland är det säkert familjen, men desto oftare nog den ensamma resenär som de i så fall skulle flytta på.

I C får du boka plats direkt så där förstår jag inte ens problemet.
Problemet verkar ju ha varit infant i bokningen som gjorde att de inte kunde välja platser.
 
Toppen