Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

nissefalk

Medlem
Intressant tråd, jag använder i stort sett aldrig IFE och har aldrig provat WiFi ombord, kanske skall börja kolla om WiFi fungerar och kanske få lite poäng i kompensation, har en gång lyckats få 5,000 Avios från BA för en icke fungerande IFE och jag hade ingen aning om att den var ur funktion....kabin personalen had lagt en lapp i min sätes ficka medans jag sov, fyllde i den och fick avioserna på mitt konto....
 
  • Gilla
Reactions: Gus

matado

Medlem
Någon som vet hur log in/ authentication fungerar på SAS Wi-Fi?

Sist jag flög hade jag problem att logga in, fick felmeddelande att min reservation inte gick att hitta (provade både med email som användes vid bokning på SAS hemsida, samt boknings nummer från SAS). Sker denna authentication mot server "på planet", dvs den skall fungera även ifall planet inte har förbindelse med marken/internet?


Jag bad flygvärdinnan om hjälp 3ggr, men hennes råd var att flera passagerare har problem. Vänligen vänta.


Senare såg jag att en annan flygvärd hjälpte en passagerare som lyckades logga in, jag frågade honom varför jag inte kunde logga in, och hans spydiga tillbaka fråga var ifall jag var en av dem som hade blivit uppgraderad från Go (bokad och satt i Plus, samt EBD så borde ha internet tillgång).


Han lyckades inte heller logga in med mina uppgifter, men använde sin egen email adress, och då gick det bra.
 

palmen

Moderator
Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?
Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.
 

matado

Medlem
Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?
Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.

Stämmer, fel av mig, jag provade att logga in med Namn (samma som bokning) och bokningsnummer. Men fick samma fel på båda, att de inte hittades.
Frågan är ifall authentication görs localt på planet (dvs borde alltid fungera att logga in även om internet inte fungerar) eller mot server på marken (fungerar endast när planet har uppkoppling mot marken/internet).
 

Kronholm

Medlem
när jag flög CPH-PVG tor förra veckan hade flera av oss passagerare problem att ansluta och några pratade med CC. Det jag märkte senare var att även om SAS Wifi Login svarar "login failed" så funkade FB o twitter i telefonens appar, dock gick det inte att öppna någon sida i safari. Någon som märkt av något liknande?
 

SNIFF

Medlem
när jag flög CPH-PVG tor förra veckan hade flera av oss passagerare problem att ansluta och några pratade med CC. Det jag märkte senare var att även om SAS Wifi Login svarar "login failed" så funkade FB o twitter i telefonens appar, dock gick det inte att öppna någon sida i safari. Någon som märkt av något liknande?

Edit: Några anledningar det kan vara:

Antingen så är det ett DNS-fel. Dvs man kan inte översätta abc.se till den adress 1.2.3.4 man ska till på internet. Men vissa appar som har hårdkodade adresser eller en annan DNS fungerar. Eller så spärrar man ofta port 80 som oftast används för hemsidor/webbserver, så låser man upp den när man "loggat in".

Förenklat. Jag vet. Någon som vill dra en mycket mer avancerad förklaring är välkommen om de vill.
 

mha321

Medlem
Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?
Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.
Mailadressen är väl i första hand intressant för de som betalar för internet och inte vill höra det igen, därav reconnect. Sedan kanske man får kvittot dit också? Får man det genom bokningen tillför den inget.
 
Toppen