Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

xtrem

Medlem
Inget internet på OSL-MIA den 27 januari. (3 personer på bokningen i Plus)

Skickade en anmälan, fick ett mail att 1000 poäng skulle sättas in på mitt konto. Jag klagade då kollegor precis som här i tråden fått 3000-5000 poäng/pers.

Fick detta som svar

"Hej.

Tack för ditt svar.

Den mängd poäng som har delats ut är vad vi har möjlighet att dela ut i sådana här fall.

Om någon har fått 5000 poäng så har det ärendet hanterats på ett felaktigt sätt vilket kommer utredas internt och en dialog kommer tas upp med den eller dom som inte följer våra regler.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet."
 

Elberto

Medlem
Inget internet på OSL-MIA den 27 januari. (3 personer på bokningen i Plus)

Skickade en anmälan, fick ett mail att 1000 poäng skulle sättas in på mitt konto. Jag klagade då kollegor precis som här i tråden fått 3000-5000 poäng/pers.

Fick detta som svar

"Hej.

Tack för ditt svar.

Den mängd poäng som har delats ut är vad vi har möjlighet att dela ut i sådana här fall.

Om någon har fått 5000 poäng så har det ärendet hanterats på ett felaktigt sätt vilket kommer utredas internt och en dialog kommer tas upp med den eller dom som inte följer våra regler.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet."

Wtf, SAS!
 
Inget internet på OSL-MIA den 27 januari. (3 personer på bokningen i Plus)

Skickade en anmälan, fick ett mail att 1000 poäng skulle sättas in på mitt konto. Jag klagade då kollegor precis som här i tråden fått 3000-5000 poäng/pers.

Fick detta som svar

"Hej.

Tack för ditt svar.

Den mängd poäng som har delats ut är vad vi har möjlighet att dela ut i sådana här fall.

Om någon har fått 5000 poäng så har det ärendet hanterats på ett felaktigt sätt vilket kommer utredas internt och en dialog kommer tas upp med den eller dom som inte följer våra regler.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet."
Haha, underbart!
 

Agö

Medlem
Inget internet på OSL-MIA den 27 januari. (3 personer på bokningen i Plus)

Skickade en anmälan, fick ett mail att 1000 poäng skulle sättas in på mitt konto. Jag klagade då kollegor precis som här i tråden fått 3000-5000 poäng/pers.

Fick detta som svar

"Hej.

Tack för ditt svar.

Den mängd poäng som har delats ut är vad vi har möjlighet att dela ut i sådana här fall.

Om någon har fått 5000 poäng så har det ärendet hanterats på ett felaktigt sätt vilket kommer utredas internt och en dialog kommer tas upp med den eller dom som inte följer våra regler.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet."
Lockande att driva ett sådant case i Allmänna Reklamationsnämnden måste jag säga.
 

Elberto

Medlem
Vad tror du man skulle kunna vinna?

Folk kanske köper biljetter med SAS till USA för att man marknadsföra WiFi ombord. Kanske för att man ska kunna vara produktiv och jobbar.

Då ska de också ta ansvar i fall det skiter sig.

IMG_0123.PNG
 

Agö

Medlem
Jo, jag förstår anledningen, frågan var mer hur ARN tänker i detta fall. Är det en väsentlig del av resan etc. Jag håller med om att det hade varit intressant att driva det.
Huvudprincipen är ju som alltid om tjänsten kan anses vara felaktig, om resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för bedömningenav tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan anses ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadsföringen har lämnats av näringsidkaren som det så fint heter i konsumenttjänstlagen och motsvarande i konsumentköplagen.

Det finns ju vissa likheter mellan icke-fungerande WiFi och ARNs ärende 2014-07170 (det s.k. Dreamlinercaset) där nämnden konstaterade att byte av flygplanstyp inte ger rätt till prisavdrag (med en vettig skiljaktig mening). I avgörandet skriver nämnden bl.a.:

Om en transport utförs av den ena eller andra flygplanstypen har normalt knappast någon
betydelse för en enskild konsument. För de flesta konsumenter är det i stället att bli transporterad
från avresorten till destinationsorten som är avgörande för att han eller hon vill träffa avtalet.
Den komfort som tillhandahålls under transporten (t.ex. extra benutrymme, mat och
underhållning) kan dock, liksom priset eller i förening med priset, vara avgörande för en
konsuments val av transportör
. Självfallet måste också alla säkerhetsmässiga krav på transporten
vara uppfyllda.


Man pratar om bl.a. "bindande utfästelse" som grund för ersättningsskyldighet (till skillnad från allmänt lovordande). Det finns nog goda argument för att anse att SAS gör en bindande utfästelse om WiFi ombord (märkligt nog tyckte man inte att så var fallet i Dreamlinercaset...) men det är nog en ribba att nå.

Sedan är ju bara frågan vad ersättningen ska bli. Den skiljaktiga meningen i Dreamlinercaset tyckte att ersättningen skulle sättas till hela 4000 kronor.
 

Canadien

Medlem
Man kan ju tycka att om en försening på 4h ger €600 så bör uteblivet WiFi ge €30. Det är väl ungefär vad respektive tjänst kostar (Go-resenären) användaren, D v s ungefär full refund.
 

palmen

Moderator
Hur bevisar man att tjänsten inte fungeraed?
Även om den fungerar dåligt har den fungerat på nästan alla mina longhaul. På 2 flighter har den dock varit helt satt ur spel.
Om det fungerar för person A men inte för person B, kan person B då får kompensation? Kan ju varit person B som hade fel på telefon/dator/tablet.
 
Toppen