Senaste nytt

Kommer SAS att öppna linjer till Sydamerika?

Okej.
Ska man hård dra det så har väl egentligen alla länder mer "farliga/skumma" områden, även Sverige inkluderat.
Massa drog/kartell krig är det fortfarande. Men nivåerna har gått ner så pass mycket att - med lite försiktigthet - så är det numera ett trevligt och spännande land för turister.

Jag hade tyckt att det vore trevligt om SAS startade en direktlinje till Sydamerika, men jag tror inte det är realistiskt. För alla andra än de som bor i Norden/Baltikum/Ryssland blir det en omväg att åka via Oslo/Köpenhamn/Stockholm och jag tror inte det finns tillräckligt passagerarunderlag här i norra Europa. TAP, Iberia, Air France, etc kommer fortsätta att vara starka i Sydamerika pga deras geografiska lägen, tror jag.

Okej.
Ska man hård dra det så har väl egentligen alla länder mer "farliga/skumma" områden, även Sverige inkluderat.

Nu hård drar du det rejält :)
Hittills i år har det rapporterats typ 200-240 mord i Medellin (senaste siffran jag läste var för 2 veckor sedan ungefär 200), varav mer än hälften har haft anknytning till gängkriminalität. Så - inte överraskande - är nivåerna betydligt högre än i Storstockholm (som är någorlunda jämförbar, storleksmässigt). Förra året var det sammanligt lite över 500 stycken.

Men majoriteten av morden sker i områden där turisterna ändå inte ska vara. Sedan så finns det en rätt stor risk att man blir av med sin mobil om man använder det på öppen gata. Så där måste man akta sig. Det är lite det där jag längtar tillbaka till Sverige. Att kunna använda en iPhone X ute i stan.

Angående Colombia, jag var aldrig rädd där (hösten 2017, Cali, Bogota, Medellin, Cartagena och Barranquilla) men jag gick aldrig omkring och flashade med värdesaker ute på stan.

Man blir generellt kortvarig som entusiastisk resenär om man flashar med sina värdesaker ute på stan... :)

Med bränslepriserna stadigt klättrande är frågan om de kan behålla 340 öht, betalda eller ej. Tanken var väl att köra leisurelinjer till just bl.a. Sydamerika med dessa.

Varför inte Chile? Jag vet inte hur många som reser mellan Skandinavien och Chile.
Under 70 talet hade Sverige en stor invandring från Chile.
Under 2017 bodde det i Svergie 28000 personer som var födda i Chile, källa Wikipedia och ytterligare 27000 med Chilenska rötter borde vara många som vill hälsa på släktingar och ev. kolla sitt moderland.
Chilenare i Sverige – Wikipedia

SAS har väl deklarerat att man fokuserar på norra halvklotet, och att detta även gäller ev nya linjer.

Toppen