Är det här något återkommande att man ska hota svenska folkets semesterplaner varje sommar numera?
Ja tydligen. Förra året valde ju SAS-piloterna (svensk arbetsmarknads mest strejkbenägna yrkesgrupp, med bred marginal) att lägga sin strejk mitt i sommaren, trots att deras avtal gick ut redan under våren, för att orsaka maximal skada för SAS och resenärerna. De är väl tyvärr en modell som vissa andra yrkesgrupper ser att de kan ta efter, om de väl strejkar (vilket trots allt är ganska ovanligt i Sverige numera, åtminstone bland icke-piloter).Är det här något återkommande att man ska hota svenska folkets semesterplaner varje sommar numera?
Så tolkar jag det, ja. Tänk när tusentals resenärer kommer ut till Arlanda och på plats inser att de behöver göra sig av med den väska de tänkt ta med sig om de ska kunna resa…Så om strejken går som planerat kommer det vara omöjligt att checka in bagage under strejktiden, oberoende vilket bolag man flyger med ?
Det är ju inte SAS som strejkar så de är helt utelämnade till vad andra gör. Men om det är helt klart att det kommer strejkas vissa dagar så gissar jag att det kanske finns lite flexibilitet att flytta över en del passagerare till dagar när det inte är strejk, men det är absolut inget jag skulle räkna med då SAS inte har någon skyldighet att göra det och flygen till New York brukar gå proppfulla under sommaren i vilket fall vilket gör det väldigt svårt att flytta 200+ passagerare till en annan dag.Inte bra detta… har award i C till New York 13e. Vidare med United 14e så har inte alltför mycket att spela på. Typiskt nog bokade jag om denna från 12e. Iof för att det dök upp en C-plats så var väl ändå motiverat men kan ju kosta mig mycket nervositet och eventuellt strul… törs man ens killgissa hur SAS kommer att hantera en strejk och när de börjar ta höjd för det? Är Diamond, kan väl ta med en handbagage då??
Jag har svårt att tro att flygbolagen tänker ha avgångar om deras passagerare inte kan checka in bagage. Hur ska man hantera att passagerare som betalat för att ha bagage inte får ta med det, inkl. de som ska flyga hem och alltså inte bor i Sverige? Rycka på axlarna och säga "trist"? Passagerarna har avtal med flygbolaget och även om felet inte är flygbolagets är flygbolaget ändå avtalspart mot passageraren. Möjligen kan man tänka sig en lösning där de som har bagage att checka in får boka om gratis medan de som endast har handbagage kan åka med. Vi får hoppas att detta löser sig innan så alla kan åka på sina resor som planerat.Så tolkar jag det, ja. Tänk när tusentals resenärer kommer ut till Arlanda och på plats inser att de behöver göra sig av med den väska de tänkt ta med sig om de ska kunna resa…