Senaste nytt

Kommande strejk på Bromma, Arlanda och Landvetter juli 2023 [AVBLÅST]

Blir spännande detta. Har en jobbresa på måndag, Bromma - Bryssel. Denna valde jag att boka om till Arlanda för att slippa ev. strul, tur att jobbet betalar :rolleyes:

Kommer tillbaka till Arlanda 6 juli, men först 23.55 på kvällen, då ska det ju förhoppningsvis vara slutstrejkat.

Vi riskerar att hamna i en knivig situation. Vi har utresa den 10 juli kl 12:50 fr. Bromma til Bryssel, vi åker på Business Saver, ombokning mot avgift samt mellanskillnad. Jag vet naturligtvis inte hur SN resonerar, men det verkar inte direkt troligt att man har några transfer passagerare på Bromma ? Man kan iofs boka sig fr UME men då med flygplatsbyte, ARN - BMA. Så nu är goda råd dyra, i vilket läge skall jag kontakta SN, när de ställer in flyget? Men alternativet för oss är samma dag fr. ARN 13:15 via FRA med SN's moderbolag LH via FRA dvs vid en sen inställning så hinner vi inte fr. Bromma till Arlanda ... Eller skall man diskussionen redan nu och få ett prel. OK, OM de ställer in...?? Någon annan som ha erfarenhet fr. liknande situation, iofs 10 dagar kvar, men gäller att vara förbered in case of...

• Gilla
Reactions: Gus
Om man har ett fakirflyg en av strejkdagarna då det är strejk från 03.00.
Kan man gå igenom säkerhet kvällen innan och sova på flygplatsen typ 23-05 om strejken börjar vid 03?

Jag har svårt att tro att flygbolagen tänker ha avgångar om deras passagerare inte kan checka in bagage. Hur ska man hantera att passagerare som betalat för att ha bagage inte får ta med det, inkl. de som ska flyga hem och alltså inte bor i Sverige? Rycka på axlarna och säga "trist"? Passagerarna har avtal med flygbolaget och även om felet inte är flygbolagets är flygbolaget ändå avtalspart mot passageraren. Möjligen kan man tänka sig en lösning där de som har bagage att checka in får boka om gratis medan de som endast har handbagage kan åka med. Vi får hoppas att detta löser sig innan så alla kan åka på sina resor som planerat.

Jag har ett vagt minne av en liknande strejk i Bryssel för några år sedan och då flög t.ex. SAS till Bryssel men inte från. D.v.s. de lämnande av passagerare medan flygningen tillbaka till Stockholm gick som tomflygning (formellt inställd och så blev det typ SK9200 som flög hem).

Borde väl inte vara så komplicerat egentligen. Lagra väskorna och skicka dem dagarna efter för de som vill. Tagga allt, lasta det på lastbil och lagra off site.

När strejken sen är över så matar du igenom väskorna i systemet och de kommer fram till respektive resenär och hanteras som vilken sen väska som helst.

Vi riskerar att hamna i en knivig situation. Vi har utresa den 10 juli kl 12:50 fr. Bromma til Bryssel, vi åker på Business Saver, ombokning mot avgift samt mellanskillnad. Jag vet naturligtvis inte hur SN resonerar, men det verkar inte direkt troligt att man har några transfer passagerare på Bromma ? Man kan iofs boka sig fr UME men då med flygplatsbyte, ARN - BMA. Så nu är goda råd dyra, i vilket läge skall jag kontakta SN, när de ställer in flyget? Men alternativet för oss är samma dag fr. ARN 13:15 via FRA med SN's moderbolag LH via FRA dvs vid en sen inställning så hinner vi inte fr. Bromma till Arlanda ... Eller skall man diskussionen redan nu och få ett prel. OK, OM de ställer in...?? Någon annan som ha erfarenhet fr. liknande situation, iofs 10 dagar kvar, men gäller att vara förbered in case of...
Du har nog absolut inget för att ringa nu. De kommer högst troligt inte göra någon ändring om du inte betalar ordinarie kostnad för det. Strejken är inte ens ett faktum ännu så varför skulle bolag 10 dagar innan gratis boka om?

Ni kommer ju veta om Bryssels ställer min flighten till/från Stockholm flera timmar i förväg så varför du inte skulle hinna till ARN förstår jag inte. Inte direkt så att den ställs in samma minut som den egentligen skulle avgå.

Dagen innan kan det vara läge att kontrollera hur det ser ut. Då vet man ju dessutom hur det gått den 3e och åt vilket håll det lutar.

Borde väl inte vara så komplicerat egentligen. Lagra väskorna och skicka dem dagarna efter för de som vill. Tagga allt, lasta det på lastbil och lagra off site.

När strejken sen är över så matar du igenom väskorna i systemet och de kommer fram till respektive resenär och hanteras som vilken sen väska som helst.
Låter enkelt i teorin men det upplägget kommer inte att hända - av flera anledningar. Det skulle kräva en mycket stor manuell insats (taggning måste ske manuellt med destination och sedan "rushas" på ett specifikt flyg senare när man vet vilket/vilka flyg som bagaget kan skickas med) och kräva lagringsmöjligheter som inte finns och som det inte finns någon färdig logistik för att ordna heller. Att ställa in flyg och/eller boka om passagerare finns det däremot klara rutiner för.

• Gilla
Reactions: hco
Låter enkelt i teorin men det upplägget kommer inte att hända - av flera anledningar. Det skulle kräva en mycket stor manuell insats (taggning måste ske manuellt med destination och sedan "rushas" på ett specifikt flyg senare när man vet vilket/vilka flyg som bagaget kan skickas med) och kräva lagringsmöjligheter som inte finns och som det inte finns någon färdig logistik för att ordna heller.

Visst, inget färdigt men inget omöjligt. De har haft flera veckor på sig att ta fram något. Men det är ju inte poppis att försöka lösa grejer, Swedavia verkar hellre vilja stå med händerna i fickorna och göra ingenting.

Jag har svårt att tro att flygbolagen tänker ha avgångar om deras passagerare inte kan checka in bagage. Hur ska man hantera att passagerare som betalat för att ha bagage inte får ta med det, inkl. de som ska flyga hem och alltså inte bor i Sverige? Rycka på axlarna och säga "trist"? Passagerarna har avtal med flygbolaget och även om felet inte är flygbolagets är flygbolaget ändå avtalspart mot passageraren. Möjligen kan man tänka sig en lösning där de som har bagage att checka in får boka om gratis medan de som endast har handbagage kan åka med. Vi får hoppas att detta löser sig innan så alla kan åka på sina resor som planerat.

Jag har ett vagt minne av en liknande strejk i Bryssel för några år sedan och då flög t.ex. SAS till Bryssel men inte från. D.v.s. de lämnande av passagerare medan flygningen tillbaka till Stockholm gick som tomflygning (formellt inställd och så blev det typ SK9200 som flög hem).
Säger inte emot dig, men med tanke på åtminstone SAS kärva situation vill de nog ogärna dra på sig ytterligare krav på kompensation. I somras kom passagerare inte med flygen för att Swedavia misslyckats med säkerhetskontrollen. Denna sommar kommer man inte iväg för att Swedavia, indirekt, inte kan checka in dina väskor…

Jobbresa 3:e Juli från Landvetter men jag har vart lugn med tanken att det skulle vara löst till dess... Tydligen så besvaras inte mina obefogat höga tankar om konfliktparterna.

Finns det någon mer exakt information än om vad påverkan på Arlanda verkligen kommer att bli?
Läser man på Swedavia står nedan. För en som inte kan något närmare om flygplatssäkerhet är det ganska svårt att veta följderna. Gällande incheckat bagage är det ju tydligt om man läser media och övrigt men innebär "grindar" och "varukontroller" tex att viss personal inte kommer in resp att vissa kontroller inte kommer att göras i säkerhetskontrollen blir ju praktiska påverkan att inget kommer att fungera ändå. Sedan är ju frågan vad flygbolagen väljer att göra oavsett men jag hoppas verkligen att de väljer att köra som vanligt om det är så att "handbagage" är opåverkat.

Total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete på vissa positioner på flygplatsen - här handlar det bland annat om arbete inom röntgen, varukontroller och grindar under nedanstående dagar.

Toppen