Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

I mina gömmor hittade jag ett äldre videoband från 1986 som använts i internutbildningen för SAS kabinpersonal. Detta är en film på 46 minuter som visar hur besättningen på SAS Boeing 747 förbereder och serverar måltider och ger service i First Business Class på SK971 CPH-BKK.

Ni som sitter långt fram i kabinen nu för tiden kan ju jämföra service och annat med hur det är idag :)

Jättekul att se. Ja det hade varit kul att höra från någon om hur denna service skulle klara sig mot dagens konkurrenter, men också hur väl den stod sig mot dåtidens konkurrens.

Återigen, dina inlägg är helt fantastiska.
Skär upp frukt och bröd med förskärare, trevligt med islådan med champagne, vitt vin och var det olika snapsar.
Jag väntar med spänning på boken.

Tackar så ödmjukast! Visst är det många detaljer man lägger märke till i filmen (som givetvis visar FIRST CLASS och ingenting annat)!

För den som undrar över hur kabinen såg ut på SAS 747 Combi vid denna tid så kan bilden nedan ge en hint. Observera att här visas konfigurationen med sex pallar i bakre lastrummet; beroende på säsong så flög man med 6 eller 12 pallar. Vid den senare konfigurationen plockades rad 32 och bakåt ut, och en skiljevägg sattes upp bakom dessa stolar.

Notera även att övre däck är vikt åt turistklass vid den här tiden. Det var något man började med redan i slutet av 70-talet, men då var det under en period kombinerad lounge och turistklasskabin – fyra rader om tre stolar på höger sida, bord och två soffor på vänster sida!

747combi.jpg

Tack Hans för väldigt intressanta bilder och film.

Några frågor:
- I bilden ovan, är rött First, blått = Business och grönt = Ekonomi? Om man tog 12 pallets så verkar det ju varit extremt lite Ekonomi-platser tillgängliga. Stämmer det eller uppgraderade man många?
- I seatmap tidigare i tråden så verkar det bara funnits First och Ekonomi, är det en äldre konfiguration (med tanke på loungen på övervåningen) eller är det olika konfiguration för olika rutter? Med tanke hur få kärror man hade så känns ju inte det helt optimalt.

Har flugit 747 många gånger från olika bolag, tyvärr dock inte med SAS

- I bilden ovan, är rött First, blått = Business och grönt = Ekonomi? Om man tog 12 pallets så verkar det ju varit extremt lite Ekonomi-platser tillgängliga. Stämmer det eller uppgraderade man många?
- I seatmap tidigare i tråden så verkar det bara funnits First och Ekonomi, är det en äldre konfiguration (med tanke på loungen på övervåningen) eller är det olika konfiguration för olika rutter? Med tanke hur få kärror man hade så känns ju inte det helt optimalt.

I 6-pallskonfiguration var fördelningen 16F, 77C och 146Y, men kom ihåg att SAS vid denna tid redan hade beslutat att avveckla 747 till förmån för fler DC-10. Innan man införde First Business Class 1982, så fanns färre business-stolar, och ännu tidigare som du säger bara F och Y (då var fördelningen 24/185 med 12 pallar i lastrummet, 24/255 med 6 pallar). SAS senare fokus på affärsresenärer medförde att antalet turistklass-stolar minskade eftersom man rent krasst inte behövde dem. Dessutom togs mer frakt med DC-10 varför det inte fanns lika stort behovsbedömning att bygga om 747 vid säsong, det var en procedur som var omständig och tog tid.

Den tidigare stolskartan visar konfigurationen på de två första (Huge och Ivar Viking) som den såg ut på 70-talet innan man gjorde första större förändringen i konfiguration :)

Last edited:
Intressant.
Arbetade i min ungdom både på SAS och Scanair.
Vid något jubileum från den tiden fick vi anställda en jubileumsbok med SAS historia från dag ett fram till 747:an som var helt ny då och SAS stolthet. Vem ville flyga DC8-63:eek:r när jumbon fanns.
Utgivare var VD som var en norrman.
Förbannar mig att jag gjort mig av med boken. Någon här på BC som vet om/var man kan få tag i boken för mig och övriga flygnostalgiker .

Avslutar med ett minne som skiljer sig från övriga.
Skulle ner till Kastrup från Arlanda i tjänsten en kväll. Samtidigt hade SAS en tomflygning med jumbon ARN-CPH.
Jag sattes helt ensam i en totalt nedsläckt kabin och inte ens en passiv crew som sällskap.
Vräkte mig i en förstaklass stol och skulle njuta att för första gången flyga med jumbon. Förutom månsken, kolsvart både ute och inne i kabinen,
Efter en stund blev det riktigt spöklikt, ensam i mörkret. Fick tvångstankar om någon slags "flygande holländare".
En tom 747 cabin är STOR....
Slutade med att jag knackade på flightdeck och fick sitta på clapsäte resten av flygningen. Fick några muntra gliringar om spökrädsla men det var det värt.

Hur går arbetet med boken @Hans Jakobsson ?:)

Hej Remington Steele och övriga! Jag har uppenbarligen missat de senaste inläggen i tråden, tack för intresset och tack för en bra historia @ulagun!

Arbetet pågår för fullt och har nu tagit fart igen efter våren då det varit svårt att få möjlighet att intervjua de äldre veteraner som var med då det begav sig. Dessutom har SAS-arkiven i Oslo och Köpenhamn varit stängda. Nu är de öppna igen, men jag är ju inte välkommen över gränsen... :mad:

Lyckligtvis gör mina kontakter i grannländerna allt vad de kan för att hjälpa mig på distans tills vidare, vilket fungerar utmärkt och jag kan konstatera att intresset för boken är stort bland flyg- och reseintresserade i hela Skandinavien vilket är mycket roligt. Material kommer in från alla håll varje vecka och en hel del av det är unikt och aldrig tidigare visat, så förutsättningarna är mycket goda att boken ska bli den perfekta kombination av flyghistoria, resenostalgi och glada minnen som jag hoppas :)

Scanorama The Fleet dec85.jpg

Bifogad bild: SAS flotta vintern 1985/86 ur ombordmagasinet Scanorama

Hej Remington Steele och övriga! Jag har uppenbarligen missat de senaste inläggen i tråden, tack för intresset och tack för en bra historia @ulagun!

Arbetet pågår för fullt och har nu tagit fart igen efter våren då det varit svårt att få möjlighet att intervjua de äldre veteraner som var med då det begav sig. Dessutom har SAS-arkiven i Oslo och Köpenhamn varit stängda. Nu är de öppna igen, men jag är ju inte välkommen över gränsen... :mad:

Lyckligtvis gör mina kontakter i grannländerna allt vad de kan för att hjälpa mig på distans tills vidare, vilket fungerar utmärkt och jag kan konstatera att intresset för boken är stort bland flyg- och reseintresserade i hela Skandinavien vilket är mycket roligt. Material kommer in från alla håll varje vecka och en hel del av det är unikt och aldrig tidigare visat, så förutsättningarna är mycket goda att boken ska bli den perfekta kombination av flyghistoria, resenostalgi och glada minnen som jag hoppas :)

Visa bifogad bild 110159
Bifogad bild: SAS flotta vintern 1985/86 ur ombordmagasinet Scanorama
Låter stålande! Lycka till med det fortsatta arbetet med boken :)

Toppen