I mina gömmor hittade jag ett äldre videoband från 1986 som använts i internutbildningen för SAS kabinpersonal. Detta är en film på 46 minuter som visar hur besättningen på SAS Boeing 747 förbereder och serverar måltider och ger service i First Business Class på SK971 CPH-BKK.
Ni som sitter långt fram i kabinen nu för tiden kan ju jämföra service och annat med hur det är idag
Återigen, dina inlägg är helt fantastiska.
Skär upp frukt och bröd med förskärare, trevligt med islådan med champagne, vitt vin och var det olika snapsar.
Jag väntar med spänning på boken.
- I bilden ovan, är rött First, blått = Business och grönt = Ekonomi? Om man tog 12 pallets så verkar det ju varit extremt lite Ekonomi-platser tillgängliga. Stämmer det eller uppgraderade man många?
- I seatmap tidigare i tråden så verkar det bara funnits First och Ekonomi, är det en äldre konfiguration (med tanke på loungen på övervåningen) eller är det olika konfiguration för olika rutter? Med tanke hur få kärror man hade så känns ju inte det helt optimalt.
Hur går arbetet med boken @Hans Jakobsson ?![]()
Låter stålande! Lycka till med det fortsatta arbetet med bokenHej Remington Steele och övriga! Jag har uppenbarligen missat de senaste inläggen i tråden, tack för intresset och tack för en bra historia @ulagun!
Arbetet pågår för fullt och har nu tagit fart igen efter våren då det varit svårt att få möjlighet att intervjua de äldre veteraner som var med då det begav sig. Dessutom har SAS-arkiven i Oslo och Köpenhamn varit stängda. Nu är de öppna igen, men jag är ju inte välkommen över gränsen...
Lyckligtvis gör mina kontakter i grannländerna allt vad de kan för att hjälpa mig på distans tills vidare, vilket fungerar utmärkt och jag kan konstatera att intresset för boken är stort bland flyg- och reseintresserade i hela Skandinavien vilket är mycket roligt. Material kommer in från alla håll varje vecka och en hel del av det är unikt och aldrig tidigare visat, så förutsättningarna är mycket goda att boken ska bli den perfekta kombination av flyghistoria, resenostalgi och glada minnen som jag hoppas
Visa bifogad bild 110159
Bifogad bild: SAS flotta vintern 1985/86 ur ombordmagasinet Scanorama