Senaste nytt

Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes?

Får addera till de positiva besked i denna fråga som givits. Jag hade inga problem att komma in när jag landade från Frankfurt och skulle vidare till Göteborg i mitten på november. *G och reste på awardbiljett med Plus in och Go ut.

Idag skulle jag flyga ARN-GOT men tänkte passa på att möta upp med en kompis (som skulle utrikes) i loungen på T5.
Vakten i Fast Tracken hävdade då att han enligt sina instruktioner inte fick släppa in mig i T5 eftersom jag hade biljett från T4 men efter att jag förklarat situationen dubbelkollade han med sin supervisor och jag fick ok att komma in ändå.

Verkar alltså inte helt självklart att man kommer in i T5 om man har har biljett från annan Terminal.

Det var dock inga problem att komma in i loungen.

Svar från Svedavia på generell fråga om man har tillträde till Arlanda T2/T5 med endast inrikesbiljett, att hänvisa till om Security misstycker:

Det stämmer bra att man får besöka området efter säkerhetskontrollen i både Terminal 5 och Terminal 2 - även om man ska flyga inrikes.

Har du bagage bör du checka in det för eller lås in i förvaringsbox innan du besöker önskad utrikesterminal.

Du kan t.ex. passera säkerhetskontrollen i Terminal 5 och där visa upp ditt dagsgiltiga boardingkort - och sedan handla i butikerna i det området (ej tobak & alkohol).

Köper du produkter som kategoriseras som vätska (ex. parfym / lotion / kräm etc.) måste dessa placeras i en förseglad plastpåse tillsammans med inköpskvittot - men det hjälper dig butiken med. Detta för att det inte ska uppstå några problem när du passerar säkerhetskontrollen inför ditt inrikes flyg.

När du är klar med ditt besök måste du gå ut genom tullen för att sedan bege dig till din inrikesterminal - lägg därför till extra mycket tid på flygplatsen.

Vi önskar trevlig vistelse på Arlanda Airport!

Svar från Svedavia på generell fråga om man har tillträde till Arlanda T2/T5 med endast inrikesbiljett, att hänvisa till om Security misstycker:
Det stämmer bra att man får besöka området efter säkerhetskontrollen i både Terminal 5 och Terminal 2 - även om man ska flyga inrikes.

Vill man till både terminal 2 och 5 kan man besöka terminal 5 och sen ta bussen till terminal 2 så slipper man en till säkerhetskontroll (Busen går från Gate 10, längst ut i piren som ligger vid sas loungen.)

Det går ju även bra att åka till terminal 2 och sen gå till gate 4 om man hellre vill det ;)

Åker GOT-ARN tor och retur idag med 3 timmar att döda på Arlanda.

Sitter nu i loungen i terminal 5. I Fast Track sa de att så länge jag har ett giltigt boardingkort är det inga problem att komma in. I loungen påpekade de bara vänligt att jag flyger till Göteborg att att det kan ta tid att ta sig till T4 igen, och att en tidigare passagerare missat flyget för att den inte var medveten om det :)

Jag har aldrig haft problem med det. Kanske beror på att jag i 9 fall av 10 går i SAS Fast Track och behöver således inte prata med någon.

Jag har aldrig haft problem med det. Kanske beror på att jag i 9 fall av 10 går i SAS Fast Track och behöver således inte prata med någon.

Fegt! Vardagen blir lite mer spännande, jag använder den aldrig, 50% blir förvånade och försöker få mig på bättre tankar, 40% släpper in mig, 5% är lite tveksamma att släppa in mig och försöker samtidigt säga att jag reser från Terminal 4, detta är terminal 5. Och resterande 5% nekar mig inträde, men ändrar sig efter att ha pratat med någon som vet bättre.

Även jag kan berätta att när jag rest inrikes (och haft gott om tid för att gå igenom två säkerhetskontroller) alltid blir insläppt i loungen. Första gången visste jag inte så jag frågade i inrikesloungen som ringde bort till utrikesloungen som sa att det var ok. Därefter alltid blivit insläppt!

Trådbumpning!

Ser att SAS uppdaterat loungereglerna på hemsidan:

Guldmedlemmar med ett boardingkort till en utrikesdestination med SAS eller en Star Alliance-partner, är välkomna till SAS- och Star Alliance lounger samt SAS samarbetspartners lounger. Guldmedlemmar har även tillgång till SAS inrikeslounge på Arlanda, terminal 4.

Min tolkning är att det numera är uttryckligen förbjudet att gå till T5-loungen när man ska flyga inrikes om man inte är EBD eller högre och ansluter inrikes:

Tillgång till SAS lounger med en vän eller närstående familj i Köpenhamn, Oslo och Stockholm (ej inrikes) vid ankomst när du reser inom Europa med SAS, SAS partners, Star Alliance och code-share flyg.

Toppen