Senaste nytt

Komfort i SAS Airbus A320 jämfört med B737-800?

Det blev mer A320 när man tog över Spanair-plan för nåt år sen. Helt ny inredning (eller nästan helt ny) som sagt.
A320 är ju tystare och luftigare. Jag kollare inte ofta flygplan innan jag åker (även om jag lärt mig att 9.15 ARN-CPH är A320 t ex) men man märker direkt när man kommer in i planet att det är bättre.
B737 är ju det plan som i princip alla lågprisbolag använder, antar att det är aningen dyrare att flyga A320, annars skulle väl alla föredra det framför 737...
PH

Det blev mer A320 när man tog över Spanair-plan för nåt år sen. Helt ny inredning (eller nästan helt ny) som sagt.
A320 är ju tystare och luftigare. Jag kollare inte ofta flygplan innan jag åker (även om jag lärt mig att 9.15 ARN-CPH är A320 t ex) men man märker direkt när man kommer in i planet att det är bättre.
B737 är ju det plan som i princip alla lågprisbolag använder, antar att det är aningen dyrare att flyga A320, annars skulle väl alla föredra det framför 737...
PH
Easyjet & Air Asia och även Spririt använder ju A320 serien så 737 är inte alla lågprisbolagsfavorit...;) Säkerligen många faktorer som spelar in: vad gäller SAS hade det ju onekligen i mitt tycke dock vart smartare valt antingen Airbus eller Boeing. håller dock med A320 serien ger bättre komfort. A320 serien tar dessutom mer frakt :)

Den utvilsomt beste komforten får man ombord B737-700-flyene til SAS med registreringene LN-RNO, LN-RPK etc... :) For noen behagelige flyturer jeg har hatt med de flyene i det siste! Ekstra polstring på setebeltene, bevegelige hodestøtter og myke seter.

Justja, det var en till sak som kom fram på pendlarmötet i ume nu senast. Planen är B737 i "nordeuropa" (som jag förstod Sverige och Norge inrikes, och kanske lite mer däromrking) och A320 i "europa". Men det borde bli lite mer A320 i totalmixen efter leveransen om ett par år. Så ingen större förändring på nuvarande basering av B737 i oslo och stockholm, och A320 i köpenhamn.

Hm. Vi fick se lite bilder på de nya stolarna, som ska komma med både nya leveranser och med renoveringar av nuvarande flotta. Justja, 6 cm benutrymme till lovade de - så mycket tunnare är de nya storlarna och löftet var att de inte skulle trycka in fler. Jag tror stolarna har varit uppe andra trådar jag har läst här för den delen.

Toppen