Senaste nytt

Kombinera Amex platinum, Amex elite & Sas MC Premium

Vänner - kan någon hjälpa mig. Har jag gjort bort mig? Beställde SAS AMEX Elite för några dagar sen. Flera kort ingår ju. Skrev in frun för extra kort.

Ser många på forumet som ”bjudit in” sin partner för extra poäng etc , framförallt vid AMEX värvningskampanj. Kommer jag kunna göra detta? Eller har jag gått miste om detta då jag skrev in henne på extrakort?

gör ni andra så som jag gjort - eller har ni två kort i ert namn , men ger ett av korten till er partner?

Kanske en urdum fråga , men är helt ny i detta med kreditkort.

Har sökt några minuter på forumet och hittar många som skriver om att bjuda in sin partner. Men har inte förstått om dessa personer sedan tidigare haft ett extrakort i partnerns namn eller i sitt eget namn!
Du kan bjuda in din partner även om din partner har ett extrakort från dig.
Det strider dock mot Amex regler att du ger partnern ett kort som står i ditt namn.

Jag skulle föreslå att du startar en egen tråd för hur du ska lägga upp dina kort. Just nu postas det typ i varje tråd om kort med frågor, enklare att hjälpa till om allt är samlat och man kan ge råd utifrån din situation.

Du kan bjuda in din partner även om din partner har ett extrakort från dig.
Det strider dock mot Amex regler att du ger partnern ett kort som står i ditt namn.

Jag skulle föreslå att du startar en egen tråd för hur du ska lägga upp dina kort. Just nu postas det typ i varje tråd om kort med frågor, enklare att hjälpa till om allt är samlat och man kan ge råd utifrån din situation.
Hen har väl gett ett extrakort och inte ett additional förmodar jag.

Jag passar på och ställer en egen fråga i den här tråden så jag slipper starta ännu en tråd i liknande ämne. Vi har idag MC Premium och vi handlar för 25-35 tar per månad på kortet. Vi hade Amex premium förra året men sa upp det när vi nådde 2-4-1. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 st 8-åringar. Vi skulle vilja använda poängen för att åka till Florida runt jullovet eller andra lov. Problemet är att vi inte kan vara så flexibla då barnens skola och prov mm styr när vi kan åka. Eftersom de kommer börja med nationella prov nästa år och det är på våren så vill inte jag att de ska vara borta så mkt från skolan. Därför blir ju höstlov/jullov/sommarlov våra alternativ. Vi har idag 165 000 poäng. Det verkar ju helt omöjligt att hitta bonusbiljetter via sas runt våra möjliga restider. För att åka med övriga Star Alliance så behöver vi 210 000 poäng. Ett alternativ är ju att köpa vanliga biljetter men då känns ju poäng jakten helt meningslös. Vad tror ni erfarna, utifrån vår spend, att vi ska göra? Skaffa Elite och satsa på 2 st 2-4-1 eller skaffa vanligt guldamex för att kunna använda poängen på hotell istället eller helt enkelt skaffa vanliga kort och betala allt med rena pengar?

MVH/Hans

Jag passar på och ställer en egen fråga i den här tråden så jag slipper starta ännu en tråd i liknande ämne. Vi har idag MC Premium och vi handlar för 25-35 tar per månad på kortet. Vi hade Amex premium förra året men sa upp det när vi nådde 2-4-1. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 st 8-åringar. Vi skulle vilja använda poängen för att åka till Florida runt jullovet eller andra lov. Problemet är att vi inte kan vara så flexibla då barnens skola och prov mm styr när vi kan åka. Eftersom de kommer börja med nationella prov nästa år och det är på våren så vill inte jag att de ska vara borta så mkt från skolan. Därför blir ju höstlov/jullov/sommarlov våra alternativ. Vi har idag 165 000 poäng. Det verkar ju helt omöjligt att hitta bonusbiljetter via sas runt våra möjliga restider. För att åka med övriga Star Alliance så behöver vi 210 000 poäng. Ett alternativ är ju att köpa vanliga biljetter men då känns ju poäng jakten helt meningslös. Vad tror ni erfarna, utifrån vår spend, att vi ska göra? Skaffa Elite och satsa på 2 st 2-4-1 eller skaffa vanligt guldamex för att kunna använda poängen på hotell istället eller helt enkelt skaffa vanliga kort och betala allt med rena pengar?

MVH/Hans

Det är inte riktigt enkelt, att få businessbiljetter med SAS för fyra personer runt jul är ruskigt svårt om man inte kan vara extremt flexibel (ibland tror jag dessutom att lovperioder mm brukar vara helt blockade för bonusbiljetter). Att köpa ekonomi-bonusbiljetter på longhaul ger väldigt sällan ett gott värde för poängen.

Att flyga med övriga Star Alliance öppnar upp mycket fler alternativ, men som du konstaterar så blir det också betydligt dyrare. Du skulle även behöva 2 st 2-4-1, eftersom man bara kan boka max 2 personer med en sådan.

Ett alternativ, om det fungerar för er bekvämlighet, är att köpa (för pengar) en helt vanlig biljett med SAS i ekonomi, och sedan använda eurobonuspoängen för att buda på uppgradering till business (eller plus). Går det så går det, går det inte så kommer ni i alla fall fram...

Vi skulle vilja använda poängen för att åka till Florida runt jullovet eller andra lov. Problemet är att vi inte kan vara så flexibla då barnens skola och prov mm styr när vi kan åka.
Poängbiljetter är flexibla, i så mån att de är av- och ombokningsbara till inga eller mycket låga avgifter. Nackdelen är att just de tiderna som du anger är högsäsong för flygen generellt men särskilt för bonusbiljetter. Folk bevakar detta ett år i förväg och nyper direkt när det släpps. Du krigar med ganska många om just dessa datumen. Att då dessutom tänka sig att man skulle få iväg fyra personer på mer eller mindre exakta datum, det försvårar onekligen ekvationen en hel del. Det går, absolut! Men de kräver hårt jobb och mycket bevakning. Just med tanke på barnen och skollov är det kanske i det här fallet bättre att köpa biljetter på kampanj. Då kan du ofta hitta SAS Plus till USA för runt 6-7000 kr, vilket är ett utmärkt pris! På så sätt vet du att ni kommer iväg. Därefter kan du välja att buda på uppgradering om du nu skulle ha en stor poänghög. Bonusbiljetter är bäst och enklast om man har i varje fall några frihetsgraders flexibilitet. Fyra personer i högsäsong och dessutom hårt styrda datum, som alla andra också vill åka på, gör det onekligen väldigt svårt för er.

Edit: @Jane Insane hann före. Två själar - en tanke! :)

MVH/Hans
SAS award kan du i stort glömma för 4 personer under jullovet. Normalt släpper inte sas några awards typ 15 Dec till 8 Jan. Det kan dock öppnas upp lite närmare avgång (ca 120 dagar innan). Det är dock väldigt sällan Miami har mer än 2 biljetter i Business.

I ert fall har ni nog störst chans på att åka star alliance och boka med 2 vouchers. Men som andra redan påtalat vill alla andra familjer i Europa också åka just denna tid på året.

Jag skulle nog satsa på en resa under sommaren. Innan midsommar brukar det finnas gott om biljetter att boka som awards. I juli så blir det samma som julen, dvs alla vill åka och man måste vara flexibel.

Toppen