Senaste nytt

Klokaste access till lounge utan hög status/premiumbiljett

Stämmer bra.

SHB Platinum kostar numera 2.400kr/år om man inte kan pruta ner det.

Priority Pass ingår men endast för dig, gäst betalar du 195kr för

Kolla annars med den bank du normalt använder. Nordea ha till exempel ett "premiumkort" där ingår ett pp med 4 fria besök per år, därefter 200/besök. Kortet kostar 600per år men är kanske förhandlingsbart? Själv avskyr jag nordea.

I American Express Gold ingår PriorityPass med 4 kostnadsfria besök per år.
Även Extrakortsmedlem kan få 2 kostnadsfria besök per år.
American Express skrev:
Loungeaccess med Priority Pass

I ditt medlemskap ingår 4 kostnadsfria besök per år. Även en Extrakortsmedlem kan bli medlem utan extra kostnad. Extrakortsmedlemmen får 2 kostnadsfria besök per år. Priority Pass ger dig access till 850 lounger på flygplatser världen över. Priority Pass är världens största oberoende program för loungeaccess. Du ansöker om Priority Pass på americanexpress.se/gold efter att du fått ditt Gold Card. Du får ditt Priority Pass inom 15 arbetsdagar efter att vi har fått ansökan. För information om vilka lounger som ingår i Priority Pass, besök prioritypass.com
Årsavgiften kostar normalt 1.500 SEK per år men första året är gratis.
American Express skrev:
Årsavgift : F.n. 0 kr första året (sedan 1 500 kr /år)2.
Gold Card | Kortet för resor & förmåner | American Express | guldkort

Kolla annars med den bank du normalt använder. Nordea ha till exempel ett "premiumkort" där ingår ett pp med 4 fria besök per år, därefter 200/besök. Kortet kostar 600per år men är kanske förhandlingsbart? Själv avskyr jag nordea.

Är det Nordea Gold du menar eller är det något annat? Som jag kan se hos Nordea (där jag är kund) står det följande om Gold;

Nordea Gold från MasterCard – förmåner

Menzies lounger
Vill du arbeta ostört i väntan på flyget, eller bara koppla av i lugn och ro? Som innehavare av Nordea Gold har du tillgång till Menzies lounger på Arlanda (terminal 2 och 5) samt på Landvetter.

Business och executive lounger
Du har tillgång till business och executive lounger. I loungerna finns, förutom frukost, snacks och andra förfriskningar, tillgång till Internet (även trådlöst), dagstidningar och tidskrifter.

Pris för dig med Nordea Gold
Pris för kortinnehavare är endast 140 kronor per besök. Kostnaden för medföljande gäst är 140 kronor, barn under 12 år gratis. För Aurora Executive Lounge (Arlanda terminal 2) är priset 160 kronor per besök. Kostnaden för medföljande gäst är 160 kronor.

Det känns inte som samma kort som du menar, eller så kanske reglerna ändrats?

Jag kör en "resurrect" på den här tråden =}

Jag har idag Diners-kortet från SAS (som inte erbjuds längre) och jag funderar på hur jag kan säkerställa loungetillgång på ett bra sätt vid (brrr...) ekonomiklassflyg?

Jag hänger inte riktigt med på hur Amex/Priority Pass fungerar, men som jag förstår är de skilda men går att kombinera. Kan man få tillgång till Priority Pass-lounger med något SAS-brandat AmEx (vill ha poäng när jag handlar så klart) eller bör man skaffa ett "stand alone" Priority Pass?

/Förvirrad chazzie

@chazzie inget av SAS Amexkorten erbjuder Priority Pass. För att få det måste du kika på de vanliga Amexkorten, Gold, Platinum och så vidare. Hur många gånger rör det sig om per år som du behöver det? Är det värt att rent av bara betala sig in vid de tillfällen det väl behövs?

Dinerskortet ger väl fortfarande ett gratis loungebesök per 10 000kr som spenderades på kortet under föregående år?! Dock får man numera endast 10 Eurobonuspoäng per 100kr spenderade, det gör kortet till ett av de sämsta att ha/använda/spendera på. Jag kommer själv att säga upp mitt eget av just den anledningen. Mastercard Premium ger 15 Eurobonuspoäng per 100kr och accepteras som betalmedel i princip överallt.

/Förvirrad chazzie

Det fanns väl något sätt att se om man hade ett gratis-tillfälle / tillgång till Menzies loungen på ARN med SAS Diners?

Du måste ha ett Amex Platinum för att få Priority Pass, annars får du skaffa det "stand alone".

Med Amex Platinum får du ett SAS Amex Premium gratis och kan samla poäng på det, samtidigt som du är omfattad av Amex Platinums försäkringar.
Det går även att få PP med Eurocard Platinum(?) och Handelsbanken Platinum (men det har jag för mig var ovärt?)

Annars kan du alltid be om gästning! :)

Det fanns väl något sätt att se om man hade ett gratis-tillfälle / tillgång till Menzies loungen på ARN med SAS Diners?

Antalet fria loungebesök under innevarande kalenderår beror på din totala spend på kortet föregående kalenderår. När de fria besöken är förbrukade så får man betala per besök. Betalningen kommer på ordinarie Dinersfakturan och är 125 kr per besök (gäster kostar betydligt mer). 125 kr är en ganska låg avgift för att köpa sig in i en lounge vid sällanbehov, och jag behåller mitt Diners enbart av denna anledning.

Antalet fria loungebesök under innevarande kalenderår beror på din totala spend på kortet föregående kalenderår. När de fria besöken är förbrukade så får man betala per besök. Betalningen kommer på ordinarie Dinersfakturan och är 125 kr per besök (gäster kostar betydligt mer). 125 kr är en ganska låg avgift för att köpa sig in i en lounge vid sällanbehov, och jag behåller mitt Diners enbart av denna anledning.
Samma här. Perfekt att ha som "nödkort", och en no-brainer som EBD då det är gratis årsavgift.

Toppen