Senaste nytt

KLM tar betalt för incheckad bagage inom Europa

Jag har ingenting emot att separera bagagekostnaden från biljettpriset så jag slipper subventionera folk som inte kan packa ordentligt. Risken är förstås att det kabinen blir överfull. Så är det ju i USA där bagage normalt inte ingår i biljettpriset.

Med tanke på att man fortfarande som Flying Blue medlem får ta med sig sitt bagage kostnadsfritt så ser det inte ut som att biljetterna med automatik kommer att bli billigare. Det är nog snarare så att det läggs en avgift på det nuvarande priset.

Last edited:
Risken är förstås att det kabinen blir överfull. Så är det ju i USA där bagage normalt inte ingår i biljettpriset.

Fast det var ju ofta knökfullt i bagagehyllorna förr också, när det var gratis att checka in väskor... Jag tror mer på att anledningen är att amerikanska flygplatser är bra på att tappa bort transferbagage och att det går snabbt för passagerare att komma av ett inrikesflyg och då inte vill vänta på bagaget.

Alla har uppfattat det rätt, nya regler fr o m 22 april för checkat baggage inom Europa. Undantag för alla som är medlemmar i FB, oavsett status.

Får man ta med en extra väska om man har Silver/Guld/Platinum status?
Alltså totalt 2?
Om inte så är det ju en våldsam försämring.

Nästan enda skillnaden mellan Silver och Ivory har ju varit att man fått ta med 1 väska extra.

Intelligenta 'framsteg'... Är glad jag inte är beroende av KLM på mina vanliga rutter, utan kan oftast använda BA/LH och SK på inrikes och inom Norden.

Nog för att jag inte bryr mig om Norwegians avgift på 70 kr per bagage, men att som traditionellt full-servicebolag börja ta avgifter för allt och inget är bara irriterande. Betalar hellre någon krona extra och slipper hålla kolla på alla val, och göra separata betalningar för extra bagage, vin/macka på planet etc.

Hur dumma tror de egentligen at vi är?

Vill du verkligen ha ett svar på den frågan?

Fast det var ju ofta knökfullt i bagagehyllorna förr också, när det var gratis att checka in väskor... Jag tror mer på att anledningen är att amerikanska flygplatser är bra på att tappa bort transferbagage och att det går snabbt för passagerare att komma av ett inrikesflyg och då inte vill vänta på bagaget.

Jag skulle tro att största anledningen till att ett normalstort handbagage i USA är minst lika stort som min stora incheckade väska. Och ofta har de även konstiga former, som inte är det minsta anpassade för bagagehyllor, vilket gör att de måste stoppas in sidledes och då tar mer plats än vad de borde.

Så svaret är att man numera som fbg ocg fbp bara får ta en väska fritt i Europa?
Käns som klm inte gillar sina trognaste kunder

Hur kommer du fram till det? Jag förstår det som att det inte blir någon förändring alls utifrån länken ovan:

Flying Blue-medlemmar och SkyTeam-medlemmar

Flying Blue- Silver-, Gold- och Platinum-medlemmar och SkyTeam Elite- och Elite Plus-medlemmar får ta med sig ett kolli incheckat bagage förutom ordinarie tillåten bagagemängd.

Det extra kollit får mäta max. 158 cm (62 tum) l + b + h och väga max. 23 kg (50.5 lbs) i Economy Class (eller max. 32 kg (70.5 lbs) i Business Class).

Jag förstår inte riktigt indignationen i tråden, om alla "enhancements" vore lika obetydliga som denna skulle det väl inte vara något problem alls. Enda förändringen öht är ju i praktiken att man måste registrera sig på FlyingBlue (vilket är gratis) för att ta med bagage inom Europa när man reser economy.

Last edited:
Flying Blue- Silver-, Gold- och Platinum-medlemmar och SkyTeam Elite- och Elite Plus-medlemmar får ta med sig ett kolli incheckat bagage förutom ordinarie tillåten bagagemängd.

Jag förstår inte riktigt indignationen i tråden, om alla "enhancements" vore lika obetydliga som denna skulle det väl inte vara något problem alls. Enda förändringen öht är ju i praktiken att man måste registrera sig på FlyingBlue (vilket är gratis) för att ta med bagage inom Europa när man reser economy.

Nu är du ute och snurrar lite. De har tagit bort gratis bagage i ekonomi. Därför är den tillåtna kvoten 0. Som FBS eller högre får man fortsatt en extra väska, dvs en totalt.

Dessutom måste man ju vara minst FBS för att få förmånen - det räcker INTE med att bara vara medlem i Flying Blue.

[/B]
[/I]

Nu är du ute och snurrar lite. De har tagit bort gratis bagage i ekonomi. Därför är den tillåtna kvoten 0. Som FBS eller högre får man fortsatt en extra väska, dvs en totalt.

Dessutom måste man ju vara minst FBS för att få förmånen - det räcker INTE med att bara vara medlem i Flying Blue.

Hm, var står det? På bagagesidan det länkas till i länken ovan står ju;

Du kan checka in 1 resväska kostnadsfritt om:

Du är Flying Blue-medlem

Flying Blue Silver och uppåt får fortfarande ta med ett *extra* bagage gratis.

Toppen