Jag har blivit allt mer sugen på att börja samla hotellpoäng istället för flygpoäng sedan övergången till SkyTeam då business class inte är ett måste-måste för mig och när man jämför eco-resor när skatterna väl är betalda så är det inte en så stor besparing. Numera också svårt för mig att resa datum då tillgänglighet finns. Dessutom vad gäller hotellkedjorna i princip ingen blackout och då kan jag köpa flyg de datum jag väl kan resa.
Står således mellan Amex points gold vs Klarna. Det är tyvärr inte samma hotellkedjor men försökte mig på en jämförelse. Klarna har IHG, Amex har Hilton.
Två relativt likvärdiga alternativ:
Hilton: 16-17 mars, Amilla Maldives, 1800 USD per natt eller 180 000 poäng.
IHG: 16-17 mars, Six Senses Maldives, 16 000 SEK per natt eller 221 500 poäng.
För att tjäna in 180 000 Hilton-poäng med Amex behövs 2,34 miljoner Amex-poäng. Om man följer Amex egna exempel med att den genomsnittliga intjäningen är 4,82 Amexpoäng per krona så behövs en spend på 485 477 kronor, den procentuella cashbacken blir cirka 3,3% (hotellnattvärde delat på spend). I mitt fall så sker dock majoriteten av min handel på ställena som ger 2p per krona och jag tror snarare att det skulle handla om ett genomsnitt på 3 poäng, vilket hade gett att jag behöver en spend på 780 000 sek, procentuell cashback blir istället 2%. Amex har dessutom en växlingsavgift på den handel som ger flest poäng, det har inte Klarna. Så det får också dras av..
För att tjäna in 221 500 IHG-poäng behövs 22 150 "Cashback" med Klarna. Med Klarna Premium blir det en spend på 2,215 miljoner kr. Med Klarna Max blir det en spend på 1,47 miljoner kr. Det som däremot är till Klarnas fördel är ingen valutaväxlingsavgift och att det finns en portal precis som SAS Eurobonus. Som exempel ger apotekskedjorna mellan 5-8 cashback per 100 kr (motsvarande 500-800 kr spend för Klarna Premium). Det man dock får väga i det fallet är vad konkurrenten Refunder hade gett. IHG-poängen med ovanstående hotellexempel är värda 7,2 öre styck, omräknat till cashback med det värdet blir det 72 öre per 100 kronor (för Klarna premium, något mer men ändå sämre än pengar för Klarna Max), alltså lägre cashback än om du bara hade tagit det i pengar hos Klarna. Kanske finns bättre sweetspots eller bättre sätt att optimera på? Kalkylen för hotell åtminstone faller då varken ren cashback från spend överförd till poäng slår % i pengar och cashback via Klarna-appen på utvalda sidor tycks vara sämre än Refunder.
Amex verkar vara det bättre kortet bortsett från valutaväxlingsavgiften (om vi t.ex. jämför Amex Gold Rewards och Klarna Premium). Om vi jämför de dyrare korten (Platinum Points Plus vs Klarna Max) så handlar det om behovet av lounge (ffa Pontus vs La Girafe, dock för 2 personer vs 1 person), middagarna för Amex vs Klarnas medföljande tjänster, Klarnas kanske något bättre försäkring avseende avboka utan anledning.
Har jag fel? Missar jag något? Finns det något annat alternativ för en som vill börja samla hotellpoäng? Fanns betydligt bättre val när jag bodde i annat land.. Önskar att Marriott/Hilton-kort fanns hemma men förstår att vi knappt är någon marknad att tala om.
Det är ju rätt värdelöst att samla enbart för Hilton-poäng. Köp hellre dom när de har sina konstanta kampanjer. För 500k får du 100k EB-poäng + 2 vouchers, detta helt utan extra effort med shoppingportaler osv. För 780k får du dessutom ett SAS Gold på köpet.
För Klarna att lägga 1,5m spend för 1 natt låter vansinnigt men kanske bara är jag.