Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Jag har blivit allt mer sugen på att börja samla hotellpoäng istället för flygpoäng sedan övergången till SkyTeam då business class inte är ett måste-måste för mig och när man jämför eco-resor när skatterna väl är betalda så är det inte en så stor besparing. Numera också svårt för mig att resa datum då tillgänglighet finns. Dessutom vad gäller hotellkedjorna i princip ingen blackout och då kan jag köpa flyg de datum jag väl kan resa.

Står således mellan Amex points gold vs Klarna. Det är tyvärr inte samma hotellkedjor men försökte mig på en jämförelse. Klarna har IHG, Amex har Hilton.

Två relativt likvärdiga alternativ:
Hilton: 16-17 mars, Amilla Maldives, 1800 USD per natt eller 180 000 poäng.
IHG: 16-17 mars, Six Senses Maldives, 16 000 SEK per natt eller 221 500 poäng.

För att tjäna in 180 000 Hilton-poäng med Amex behövs 2,34 miljoner Amex-poäng. Om man följer Amex egna exempel med att den genomsnittliga intjäningen är 4,82 Amexpoäng per krona så behövs en spend på 485 477 kronor, den procentuella cashbacken blir cirka 3,3% (hotellnattvärde delat på spend). I mitt fall så sker dock majoriteten av min handel på ställena som ger 2p per krona och jag tror snarare att det skulle handla om ett genomsnitt på 3 poäng, vilket hade gett att jag behöver en spend på 780 000 sek, procentuell cashback blir istället 2%. Amex har dessutom en växlingsavgift på den handel som ger flest poäng, det har inte Klarna. Så det får också dras av..

För att tjäna in 221 500 IHG-poäng behövs 22 150 "Cashback" med Klarna. Med Klarna Premium blir det en spend på 2,215 miljoner kr. Med Klarna Max blir det en spend på 1,47 miljoner kr. Det som däremot är till Klarnas fördel är ingen valutaväxlingsavgift och att det finns en portal precis som SAS Eurobonus. Som exempel ger apotekskedjorna mellan 5-8 cashback per 100 kr (motsvarande 500-800 kr spend för Klarna Premium). Det man dock får väga i det fallet är vad konkurrenten Refunder hade gett. IHG-poängen med ovanstående hotellexempel är värda 7,2 öre styck, omräknat till cashback med det värdet blir det 72 öre per 100 kronor (för Klarna premium, något mer men ändå sämre än pengar för Klarna Max), alltså lägre cashback än om du bara hade tagit det i pengar hos Klarna. Kanske finns bättre sweetspots eller bättre sätt att optimera på? Kalkylen för hotell åtminstone faller då varken ren cashback från spend överförd till poäng slår % i pengar och cashback via Klarna-appen på utvalda sidor tycks vara sämre än Refunder.

Amex verkar vara det bättre kortet bortsett från valutaväxlingsavgiften (om vi t.ex. jämför Amex Gold Rewards och Klarna Premium). Om vi jämför de dyrare korten (Platinum Points Plus vs Klarna Max) så handlar det om behovet av lounge (ffa Pontus vs La Girafe, dock för 2 personer vs 1 person), middagarna för Amex vs Klarnas medföljande tjänster, Klarnas kanske något bättre försäkring avseende avboka utan anledning.

Har jag fel? Missar jag något? Finns det något annat alternativ för en som vill börja samla hotellpoäng? Fanns betydligt bättre val när jag bodde i annat land.. Önskar att Marriott/Hilton-kort fanns hemma men förstår att vi knappt är någon marknad att tala om.

Det är ju rätt värdelöst att samla enbart för Hilton-poäng. Köp hellre dom när de har sina konstanta kampanjer. För 500k får du 100k EB-poäng + 2 vouchers, detta helt utan extra effort med shoppingportaler osv. För 780k får du dessutom ett SAS Gold på köpet.

För Klarna att lägga 1,5m spend för 1 natt låter vansinnigt men kanske bara är jag.

Föreslår att alla som är lite trött på AMEX Platinums begränsningar (till exempel inga restauranger utanför Stockholm, Malmö och Göteborg) kontakta AMEX och låter de veta det och säga att ni överväga att byta till Klarna Max (som är bättre i flera avseende). Jag för mig blir inte Klarna ett alternativ ännu, men kanske i framtiden, särskilt om de skulle erbjuda ett extra kort utan kostnad. Och särskilt om AMEX fortsätter med sina försämringar gällande Dinner för 2 som blir bara sämre och sämre.

Så att jag inte missar något finstilt, förutsatt att man skaffar Klarna Max, visst kan även den cashback som erhålls via Klarnas cashback-portal lösas in mot poäng hos partners, dvs inte enbart de 1,5% cashback som erhålls via kortet?

Om ja, är min tolkning rätt när jag uppfattat att vissa butiker kräver betalning med Klarna-kortet för att erhålla cashback via portalen medan andra fungerar även vid användning av annan betalningsmetod?

Exempel
100 kr spenderat med Klarna Max = 14 Avios (1,5 % cashback växlas).
Butiken ger 3 % cashback genom klarna = 28 Avios / 100 SEK.
Totalt 42 Avios för köp på 100 kr.

Om butiken erbjuder cashback även för köp med annan betalningsmetod kan man betala med Platinum Points Plus eller Gold Rewards och få 20 + 28 = 48 Avios per 100 SEK.

Om butiken dessutom erbjuder köp i annan valuta 40 + 28 = 68 Avios / 100 SEK i annan valuta (+ Amex valutaväxlingsavgift).

Tänker jag rätt eller missar jag något?

Last edited:
Klarna Max börjar faktiskt fresta alltmer. Jag gillar speciellt fri valutaväxlingsavgift ( något Plat borde ha även för svenska marknaden!) och samtidigt ok intjäning med 17eb/100kr.

Nu har jag redan lounger med SAS EBD, min banks premiumkort och Amex Plat så mycket kaka på kaka.

Ett alternativ skulle kunna vara att säga upp Lunars betalabb (Curve/Klarna ok) och Points+ räkna hem lite av merkostnaden med ytterligare ett EB samlarkort. Dessutom SAS MC.

Amex Plat återgår då till ett rent Amex lounge/fasttrack och fria middagars kort. Något jag körde det som en längre period innan Points+. Nu är merkostnaden bara 100kr/mån men genom att ta bort incitamentet använda kortet för points får jag diciplinen optimera.

Avslutningsvis liten tanke utl.spend.
2% f/x sparat + 17eb med Max
2% f/x sparat + 16eb Lunar (2x/gbit)
~28eb points men 2% f/x Points+

Drygt 18öre per extra EB med Plat jmf med Max. Merkostnad per månad 549-100-79=370kr Max-points+/Lunar.

Jag funderar lite till och ser fram mot uppdateringar här i tråden från er som anslutit er.

Så att jag inte missar något finstilt, förutsatt att man skaffar Klarna Max, visst kan även den cashback som erhålls via Klarnas cashback-portal lösas in mot poäng hos partners, dvs inte enbart de 1,5% cashback som erhålls via kortet?

Om ja, är min tolkning rätt när jag uppfattat att vissa butiker kräver betalning med Klarna-kortet för att erhålla cashback via portalen medan andra fungerar även vid användning av annan betalningsmetod?

Exempel
100 kr spenderat med Klarna Max = 14 Avios (1,5 % cashback växlas).
Butiken ger 3 % cashback genom klarna = 28 Avios / 100 SEK.
Totalt 42 Avios för köp på 100 kr.

Om butiken erbjuder cashback även för köp med annan betalningsmetod kan man betala med Platinum Points Plus eller Gold Rewards och få 20 + 28 = 48 Avios per 100 SEK.

Om butiken dessutom erbjuder köp i annan valuta 40 + 28 = 68 Avios / 100 SEK i annan valuta (+ Amex valutaväxlingsavgift).

Tänker jag rätt eller missar jag något?
Det räcker faktiskt med ett Klarna Core för att kunna växla till andra program, men då tjänar du bara cashback via portalen. Det skulle faktiskt kunna vara ett bra komplement till ett Amex Platinum Points Plus/Gold Rewards om du t.ex. vill tjäna Avios. Så om du kommer från ett SAS-kort där du tidigare handlade via SAS-portalen + kortet för intjäning blir det Klarnas portal (för 39 kr/mån) + Amex-kortet för intjäningen. Det står inte att det är ett krav att betala med Klarna-kortet (förutom för vissa butiker) även om det står att det gör "registreringen lättare". Ibland kan Klarnas portal vara bättre än SAS egna även om vi pratar om Eurobonus.

1 cashback = 11,3 EB-poäng (hos Klarna). Om Klarna har den bästa procentuella cashbacken för butik X så blir värdet av varje Eurobonus-poäng (eftersom alternativet hos Klarna är pengar) 8,8 öre per poäng, många värderar ju EB-poäng till 20 öre. Om Refunder har den bästa cashbacken får man omvärdera det. För t.ex. prenumerationer så ger Refunder och SAS EB en fast summa pengar respektive fast summa poäng, Klarna ger en procentuell cashback men frågan är om denna gäller varje månad (och då blir det givetvis som så att Klarnas kort måste användas, hur registreras det annars?). Se jämförelse längre ner.

Apoteket.se
Klarnas portal: 5,5% cashback = 62 EB-poäng/100 kr
SAS portal: 25 poäng/100 kr
Refunder: 5% cashback i pengar

Alternativet blir då pengar där Klarnas portal också ger bäst, värdet av EB-poängen blir 8,8 öre styck.

Sonos
Klarnas portal: 2% cashback = 22,6 EB-poäng/100 kr
SAS portal: 10 poäng/100 kr
Refunder: Finns ej

Ninja
Klarnas portal: 7% cashback = 79,1 EB-poäng/100 kr
SAS portal: Finns ej
Refunder: 2,5% cashback i pengar

Exempelprenumeration Factor:
Klarnas portal: 10,5% cashback = 118 EB-poäng/100 kr. Frågan är om detta bara gäller första månaden eller löpande.
SAS portal: 2000 EB-poäng fast summa, engångserbjudande
Refunder: 175 kronor, engångserbjudande

Vad gäller prenumerationer som ovan (även t.ex. SkyShowtime, NordVPN, TV4 Play, Disney+) vet jag inte hur Klarna gör, om det bara gäller första gången som för SAS och Refunder eller om det är löpande om du betalar med kortet. Om det bara gäller första gången så måste du handla (för Factor som exempel) för 1,8k för att slå SAS-portalen. Om det däremot är löpande och du faktiskt ämnar att behålla en viss prenumeration så blir Klarna bättre jämfört med alla andra alternativ redan efter 2-3:e månaden.

Jämför t.ex. Disney+ som många kanske har och är en prenumeration som många behåller:

Disney+:
Klarnas portal: 10,5% cashback (118 EB-poäng/100 kr), 1090kr/år för Standard => 1286 EB-poäng varje år
SAS portal: 500 EB-poäng fast summa, engångserbjudande
Refunder: 110 kr cashback

Last edited:
För att fortsätta, om vi jämför valutaväxling och värdet av det hos Amex (där du får fler poäng) jämfört med Klarna:

Exempel, handel i USD idag:
1 USD Klarna (Visas valutaväxlingsavgift, inget ytterligare påslag): 9,243 kr (0,43% påslag på ECB)
1 USD Amex (Amex valutaväxlingsavgift): 9,375 kr (1,867% påslag på ECB)

Med Amex jämfört med Klarna betalar du alltså 13,2 öre extra per dollar.

Om vi då är utomlands och handlar för 100 USD blir det:
Amex points plus/gold rewards: 937,5 kr => 7500 poäng => 258 EB-poäng
Amex SAS Premium 937,5 kr => 140 EB-poäng
Amex SAS Elite: 937,5 kr => 187,5 EB-poäng
Klarna Core: 924,3 kr => 0 poäng => 0 EB-poäng
Klarna Premium: 924,3 kr => 9,24 cashback => 104 EB-poäng
Klarna Max: 924,3 kr => 13,86 cashback => 157 EB-poäng

Merkostnaden med Amex blir 13,2 kronor.
Jämförelse:
Amex points plus vs Klarna core (inga poäng): 5,1 öre per poäng extra
Amex points plus vs Klarna premium: 8,5 öre per poäng extra
Amex points plus vs Klarna max: 13 öre per poäng extra
Amex SAS Premium vs Klarna core: 9,4 öre per poäng extra
Amex SAS Preium vs Klarna premium: 36,6 öre per poäng extra
Amex SAS Elite vs Klarna premium: 15,8 öre per poäng extra

Så vad gäller dollar, om du värderar 1 EB-poäng till 20 öre, vid handel i USA så är:
Amex points plus/gold rewards > Klarna Max > SAS Elite > Klarna Premium > SAS Premium > Klarna Core.

Det blir olika för alla valutor. Amex skriver just nu t.ex. att påslaget för euro är 1,759%, VISA skriver att påslaget där är 0,21%. Således lite mer till Klarnas fördel men jag tror att balansen ovan vad gäller kortjämförelserna skulle kvarstå även om poängpriset per extra poäng blir något högre. Den dyraste valutan hos Amex just nu på listan är sydkoreanska won, där är påslaget 2,007%, VISA anger att påslaget där är 0,8%, då skillnaden mellan de två inte är så stor blir det mer till Amex fördel men inte så pass stor skillnad att jämförelserna mellan korten faller. Tittar vi t.ex. på norsk krona som man ju kan välja när man t.ex. köper biljetter hos SAS så är Amex påslag 1,637%, VISA 0,4%. Dvs bättre än skillnaden vad gäller USD, alltså mer till Amex fördel (i ovanstående exempel med USD är ju skillnaden mellan valutorna 1,437%).

Så vad gäller handel utomlands:
1. Amex points plus
2. Klarna max
3. SAS Elite (om man bara vill tjäna EB-poäng)
4. Klarna premium
5. SAS premium (om man bara vill tjäna EB-poäng)
6. Klarna Core/annat "valutaväxlingsfritt" kort/inte bryr sig om poäng överhuvudtaget

För att göra det ännu mer komplicerat kan man slänga på månadsavgifterna för respektive kort men det orkar jag inte och då det oftast finns andra värden i respektive kort som värderas olika av olika personer är det nära på omöjligt att göra det generellt. Sänker vi värdet på 1 EB-poäng till ca 15 öre så är Klarna Premium och SAS Amex Elite ungefär ekvivalenta (vid valutahandel, bör tilläggas, och borträknat värde av vouchers som då gör Amex Elite/Premium automatiskt bättre om vi strikt räknar på Eurobonus-programmet).

Tack för intressanta inlägg. Det går att gräva djupt i detta ämne! Något intressant att jämföra med är även bruk med Mastercard växling genom Curve.

Ta USA som bra exempel. MC vs Visa vs Amex kurs, men även 1% cashback på allt utanför EU och 1% extra med valda handlare. Då vinner Max enkelt skulle jag tro utan att hinna räkna nu. Kanske snittspend på $2000/mån räcker för att försvara ytterligare ett kort ( tar bort points+/Lunar) med Max :)

Väldigt skönt också slippa maxa allt som går med köp i utländsk valuta och kunna använda svenska cashbacksidor, kanske Klarna ofta.

Last edited:
fri lounge via LoungeKey globalt Om man inte skaffar fysiskt kort kan man säga upp
Hej @Flindmark Hur checkar du in på loungekey lounge utan det fysiska kortet, blippar man med apple-pay.kortet? Jag har haft loungekey via Swedbank och Resurs tidigare men då alltid kört det fysiska kortet.

Jag börjar förbereda mig för Klarna MAX genom att köra Klarna Plus gratis ett tag, lite ovant med debit men jag gillar att man kan ha det helt digitalt.

Toppen